Tunen 1.9S motor

07 apr 2010 21:17 #1 door mike
Tunen 1.9S motor werd gestart door mike
Heeft iemand ervaring met mechanisch tunen van de 1.9s? Viegwiel afdraaien, andere zuigers,andere kop,sneller nokkenas,enzo.

Ik heb op een ander forum voor de c kadett gelezen dat er 200 pk uit tehalen is.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2010 09:42 #2 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Tunen 1.9S motor
Hey Mike,

Je kan de 1.9 CIH inderdaad tunen, hangt er alleen van af wat je met de auto wil doen en van je budget. 200 PK lijkt me al heel veel en zo'n getunde motor zal denk ik uitsluitend nog op circuit kunnen ingezet worden. Wil je meer power in een straat GT dan neem je misschien best een andere motor (stijl 2.2 of 2.4) in overweging. It's your call ...

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2010 10:30 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Tunen 1.9S motor
Je zou ook eens kunnen na denken over grotere kleppen te gebruiken, of een kop van een 2.2 gebruiken schijn wel een winst op te leveren door een betere stroming. Ook een uitlaat met een grotere diameter Ø 50-70 mm schijn ook wat vermogen te leveren. Ook in de inlaat spruitstuk kan je iets doen dat levert ook wat vermogen en koppel.
Ga eens bij www.opelgt.com kijken en zoek op de naam RallyBob [Bob Legere], deze man heeft heel wat met Opel motoren gestoeid en heeft heel wat ervaring met het "opvoeren" van deze motoren, van heel simpele tot complexe verbouwingen.
Wat vermogens betreft ik heb al gehoord van 3-400 pk maar daar kun je niet veel mee op straat, motor loopt stationair erg belabberd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2010 11:02 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Tunen 1.9S motor

mike schreef : Even heel wat anders en moet misschien ook voor in een ander topic maar heeft iemand ervaring met mechanisch tunen van de 1.9s? Viegwiel afdraaien, andere zuigers,andere kop,sneller nokkenas,enzo.


Ik heb in de rubriek Downloads een .PDF geplaatst hoe je het spruitstuk aan kan passen.
Er staan 3 verschillende beschrijvingen en zou al goed zijn voor een PK-tje of 10 meer (in geval van de grootste aanpassing dan).
Ik heb echter nog nooit ervaringen gelezen. Op de foto's hieronder zie een voorbeeld van een aanpassing. Het heeft allemaal te maken met een beter flow.

Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2010 17:00 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Tunen 1.9S motor
Goed bezig Rini!!! :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2010 19:06 #6 door mike
Beantwoord door mike in topic Tunen 1.9S motor
Klopt Rini als je het gegoten aluminium inlaat spruitstuk polijst aan de binnenkant en je inlaat poorten op je kop dan gaat de lucht er beter langs. Al die hobbels van het gieten beinvloeden de luchtverplaatsing en krijg je turbelentie en gaat niet alle lucht effiecient je inlaat in.

Nu is het polijsten van je inlaat poorten niet zo moeilijk als je een dremel hebt en een beetje handig bent. Moet wel de kop er even af werkt iets makkelijker.

Het inlaat spruitstuk polijsten aan de binnenkant is wat moeilijker denk ik.

Wat ik gelezen heb op het forum voor de c-kadett is dat het blok een 1.9 is van een gte. Ze hebben er een vliegwiel van een bmw opgezet en dubbele webers en nog meer aanpassingen maar het is wel een straat auto.

In ieder geval ben ik van plan om met de tijd een 1.9 blok aan te schaffen en te gaan reviseren en gelijk te tunen.

De reden dat ik een 1.9 pak is dat ik dan hopelijk geen gezeur krijg als je aangehouden wordt. De GT valt toch al op en als er dan een 2.4 in ligt en op het kenteken staat 1.9 dan kunnen ze nog weleens moeilijk doen. Een 1.9 die meer pk heeft als standaard zien ze niet.

Weet iemand of je de uitlaat naar de zijkant van de auto mag maken zonder daar gedoe over te krijgen? Als hij aan de zijkant zit dan mag het alleen links(bestuurderskant) volgens mij.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2010 19:38 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Tunen 1.9S motor
Een 2.2 of 2.4, waar je met de dremel even over de ingeslagen motornummer links op de kop gaat en even over de 2.0 gegoten aanduiding links op het blok, alvorens het blok netjes weer te schilderen....Dan gaan ze toch echt hun best moeten doen om het verschil met een 1.9 of een 2.0 te zien.
En ik zie ze nu niet bepaald even je kop demonteren om zuigerslag en pistondiameterop te nemen:lol:

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2010 19:41 #8 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Tunen 1.9S motor
Een werkende uitlaat mag alleen links aan de auto uitkomen,
een sier uitlaat mag rechts

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2010 05:03 #9 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Tunen 1.9S motor
Bob Legere is idd een grootheid in het tunen van Opel motoren. Samen met Roger Wilson is hij in de USA de tunings goeroe.
Ik heb beide in 2000 tijdens mijn USA trip ontmoet in de zaak van Roger (in LA). Ze waren samen ervaringen aan het uitwisselen. Wat deze heren allemaal met een 1900 blok kunnen is bijna niet te geloven. Ik heb toen ook een proefrit mogen maken in de "straat"GT (met ca 140pk)van Roger. De auto draaide stationair 1300rpm ( lager kon niet ivm onbalans). Voor een RaceGT was er nog meer mogelijk.
Maar het kost wel een hoop geld. Ze vertelde mij toen dat het tunen van een 4 cil. Opel motor veel duurder was dan het tunen van bv een 8 cil. Chevrolet blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2010 14:57 #10 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Tunen 1.9S motor
en dat komt omdat de onderdelen van een V8 spot goedkoop en hééééél gemakkelijk te krijgen zijn in de US of A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2010 15:26 #11 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Tunen 1.9S motor

gvy schreef : Een 2.2 of 2.4, waar je met de dremel even over de ingeslagen motornummer links op de kop gaat en even over de 2.0 gegoten aanduiding links op het blok, alvorens het blok netjes weer te schilderen....Dan gaan ze toch echt hun best moeten doen om het verschil met een 1.9 of een 2.0 te zien.
En ik zie ze nu niet bepaald even je kop demonteren om zuigerslag en pistondiameterop te nemen:lol:

Geert


Een 2.2 of 2.4 zijn alsnog te herkennen aan de versprongen in en uitlaatopeningen van de kop.



op deze LINK zie eigen foto's van rallybob.
.
.
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2010 20:10 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Tunen 1.9S motor
Dan zie je alleen dat de kop van een 2.2 of 2.4 is maar niet de blok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2010 21:36 #13 door mike
Beantwoord door mike in topic Tunen 1.9S motor
Ik ben nog even gaan zoeken naar het blok wat ik eerder heb gezien op een ander forum. Als het goed is kan je het via deze bijlage zien wat ermee gedaan is om er bijna 200 pk uit te krijgen.

index.htm (53.1 KB)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2010 21:39 #14 door mike
Beantwoord door mike in topic Tunen 1.9S motor
Dus in principe mag er een werkende uitlaat aan de linkerzijde van de auto zitten ook al is het niet van fabriek af?

Ik denk dat ik het ga maken en dan gelijk ook een grotere diameter van pijp dat brengt ook meer vermogen en als de uitlaat er aan de zijkant zit is de weg ook korter.

gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2010 08:57 #15 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Tunen 1.9S motor
Dacht het wel :

"Het is een 2 liter motor die opgeboord is naar 2.5 liter, met een 2.4 krukas en speciale zuigers."

200 PK uit een 1.9 persen leek me wel heeeeeel veel ;)

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2010 11:02 #16 door mike
Beantwoord door mike in topic Tunen 1.9S motor
Idd ik heb niet goed gekeken maar toch is het best veel wat er uit een 2 liter kan komen als je hem zo aanpakt en dan ook nog fatsoenlijk over straat kan zonder dat hij elke keer stilvalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2010 23:07 #17 door Conrero
Beantwoord door Conrero in topic Tunen 1.9S motor
Hoi

er bestaat een boek " maak uw Opel sneller" het is een boek ten tijde van de Opel GT. Ideaal is o.a een "Sprint" uitlaatspruitstuk, montage van dubbele Webers 40 of 45, scherpere nokkenas, laten opboren tot 2 liter (van 93 mm naar 95mm), andere kleppen en veren. Dit zijn de goedkopere PK's . Wanneer je de kop laat bewerken, de pistons laat uitwegen, de zuigerstangen laat uitwegen en lichter maken, krukas bewerken dan stijgen de Pk's.
De eerste 140 PK zijn goedkoop het vervolg zeer duur.
Conrero kreeg vroeger uit de 19S een 183 PK.
Voor de straat denk je ook maar aan het verbruik en het niet mooi meer stationair draaien.
Ter info mijn Race Conrero Opel GT 205 PK, mijn straat Conrero GT 140 PK.

Maurice

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 dec 2010 11:13 #18 door nielsvb13
Beantwoord door nielsvb13 in topic Tunen 1.9S motor
Hallo mensen,

Ik zelf ben ook ardig opzoek en bezig met het tunen van mijn GT/J.

Mijn GT/J heeft momenteel 114pk, dit heb ik berijkt door een andere carbratuur (weber 36/32) en een hand gemaakte RVS uitlaat met een spruitstuk van een 2.0i uit een manta.
Sinds deze tijd loopt me GT/J ook een stuk fijner en rustiger en het gasrespons is veel beter.

Het heeft wel een hoop tijd gekost maar het is een hobby he!

Aankomend tijd ga ik nog even verder sleutellen en ho0p het vermogen naar een 150pk+ te krijgen door diverse andere aanpassingen, waar onder:

Nokkenas
Dubbele webers
Olie-koeler
Grotere Radiator
Extra Koelvin
Flowen van inlaatspruitstuk
Lichter vliegwiel
Race koppeling
kopvlakken
en misschien nog een uitlaatspruitstuk

Gaande weg zal ik nog een keer een update geven over het verloop van het tunen maar er is zeker een hoop mogelijk met de 1.9 motor, ook omdat hij onverwoestbaar is.

MVG,

Niels v Beek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 dec 2010 12:42 #19 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Tunen 1.9S motor
Dag Niels welkom op het forum.
Het vlakken van de kop zou ik alleen doen wanneer het nodig is. Hoe meer je eraf haalt, hoe meer afwijking je krijgt in het moment van het openen en sluiten van de kleppen. Dit is dan weer wel op te lossen door een verstelbaar nokkenas-tandwiel. Maar je kent vast de uitdrukking "if it ain't broke, don't fix it".
Veel succes met de werkzaamheden en laat af en toe eens wat zien of horen hiervan.
Groeten Rini.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 dec 2010 18:18 #20 door Hanzzi74
Beantwoord door Hanzzi74 in topic Tunen 1.9S motor
Hoi Niels welkom hier op het forum, altijd leuk om te zien dat er mensen zijn die fanatiek aan het sleutelen zijn met de GT.
:thumbup:
Vertel wat meer over jou en je GT.
Gr. Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.