welke treksterkten gebruiken

10 nov 2011 15:23 #1 door ReneV
welke treksterkten gebruiken werd gestart door ReneV
GT Opelisten,

Ik heb de Gt volledig uit elkaar liggen, zoals te zien is op mijn avatar.
Maar nu komt het het, het is mij bij het demonteren al verschillende malen overkomen dat de bouten afbraken, ik neem aan kwaliteit 1969.

Ik heb alle bouten en moeren in één bak zitten, met de gedachte, ik zet er lekker RVS in, maar ik ben er achter dat dit juist corrosie met zich mee brengt en de RVS bouten minder sterk zijn.

Goed, mijn vraag waar mag ik 8.8 toepassen en waar 10,? of hoger of lager.
Binnenkort een partij kopen maar wil wel nu wel de goede sterkte kopen.

Hebben jullie tips voor me, of kan ik ergens die specificaties vinden.

De voortrein is klaar met de bouten van Udo, dus dat kan niet fout.



groet Rene V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 nov 2011 21:08 #2 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic welke treksterkten gebruiken
ik vermoed dat er hier ergens een werkplaats manual staat waar alles instaat
één die ze vroeger gebruikten in de garage
zal in rubriek downloads staan vermoed ik
pdf service manual factory

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 nov 2011 06:24 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic welke treksterkten gebruiken
Volgens mij staan daar geen treksterktes in.
Denk dat je in de war bent met aanhaalmomenten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 nov 2011 08:06 #4 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic welke treksterkten gebruiken
ja aanhaalmomenten wel.

Ik wacht maar eens even af, wat voor adviezen er komen.

Ik zal ook een poging doen om te kijken of Susselbeek of Udo hier iets over weet.

goed voorlopig weer even verder aan de koets vandaag

Gr Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 nov 2011 12:44 #5 door robje1969
Beantwoord door robje1969 in topic welke treksterkten gebruiken
hoi hoi

Veelal word er 10.9 bouten gebruikt in de auto industrie.de aanduiding heeft te maken met de hardheid van de bouten.

succes met het werken aan de koets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 nov 2011 12:58 #6 door robje1969
Beantwoord door robje1969 in topic welke treksterkten gebruiken
vorige berichtje is niet helemaal duidelijk uitgelegd hier de duidelijke uitleg.



De klassenaanduiding van de mechanische eigenschappen van bouten en schroeven bestaat uit 2 getallen, gescheiden door een punt

8.8 Het eerste getal geeft 1/10 van de waarde van de minimum treksterkte in kgf/mm2 aan. (d.i. ca. 1/100 van de waarde in N/mm2)

10.9 Het tweede getal geeft het 10-voud van de verhouding van de minimum vloei¬ grens tot de minimum treksterkte aan.


12.9 Vermenigvuldiging van beide getallen geeft de minimum vloei- of rekgrens in kgf/mm2. (d.i. ca. 1/10 van de waarde in N/mm2)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 nov 2011 19:44 #7 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic welke treksterkten gebruiken
8.8 bouten zijn voor trek / rek gemaakt, terwijl 10.9 bouten ook voor afschuif krachten zijn denk aan wielbouten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 nov 2011 11:40 #8 door peter.vander.schaaf
Beantwoord door peter.vander.schaaf in topic welke treksterkten gebruiken
RVS heeft een iets lagere treksterkte het voordeel is wel dat het materiaal taaier is een stalen bout breekt terwijl een rvs bout oprekt. een groot nadeel is dat de rvs bouten sneller beginnen te vreten en dan heb je een groter probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 nov 2011 16:50 #9 door john
Beantwoord door john in topic welke treksterkten gebruiken
Allereerst wil ik je aanraden dit heel goed na te kijken en zeker niet tegen de manueel in te gaan. Want een stevigere bout steken heeft niet enkel invloed op de bout maar vooral op het metaal errond. Indien je meer wil weten En zoals we allemaal weten het franse staal is ook niet het beste.

Maar als je het dan toch wilt doen: Alles dat ENKEL trek of druk heeft 8.8 al de rest 10.9. 12.9 benk zelf nog niet tegen gekomen op de gt. En ik dacht altijd dat het 2de getal bevoorbeeld bij 8.8 de 2de 8 stond voor 80% van de treksterkte(eerste 8) = de afschuifsterkte. Of voor mensen die ook normen lezen dat de eerste 8 = fck is en de 2de 8 is dan fctk = 0.8*fck niet ?

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 nov 2011 06:55 #10 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic welke treksterkten gebruiken
John,

Ik was inmiddels ook aan het zoeken gegaan, dat van het Franse staal wist ik niet.
Hoe zie je dat het Frans Staal is, zit er ergens een herkenningsteken op de kop van de bout of zo ???


Ja ik wil nieuwe boutjes gebruiken, voor de bevestigingen van trekstangen subframe van de motor en de ophangingen waar kracht op komt te staan, wil ik 10,9 gebruiken en de rest 8.8, waar mindere eisen aan gesteld worden.

Ik hoop er zo uit te komen.

dank voor je advies

groet Rene V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 nov 2011 19:25 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic welke treksterkten gebruiken
Met "Frans staal" wordt de carrosserie van de GT bedoeld. _O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2011 01:35 #12 door john
Beantwoord door john in topic welke treksterkten gebruiken
Dat van het franse staal is eerder een lachend feitje omdat de gt wel eens durft roesten :rolleyes:

Normaal staan er 2 getallen op de kop van de boutjes en daaraan kan je zien welke bout het is. Ook hier op het forum ( ergens) staat een schraubenlist, daarmee kan je normaal zien welke bout en met welke draad waar zit.

Kzal het eens navragen van je idee en je morgen laten weten ( de expert ter zake komt hier morgen spaghetti eten :dork: ), ik durft er mij niet over uitspreken.

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 nov 2011 20:40 #13 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic welke treksterkten gebruiken
Wat ik tegen kom zijn bouten met coderingen:

10K, 60, V, ik ben er nog niet uit wat dit betekent.

Ik kom ook 10.9 en 8.8 tegen .

Morgen Naar Rosmalen en even rondkijken

gr Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2011 00:07 #14 door john
Beantwoord door john in topic welke treksterkten gebruiken
Hij zei me normaal zijn alleen de remmen 10.9 en de rest 8.8, maar ik zou alles wat niet enkel zuivere trek en druk opneemt en waar redelijk wat metaal nog rond zit,pakken als 10.9.Kwestie van veilig te zijn,het prijs verschil is toch zeer miniem.

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.