opel met eigen wil

14 nov 2011 20:30 #21 door Hanzzi74
Beantwoord door Hanzzi74 in topic opel met eigen wil
Oke weer wat geleerd :thumbup:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2012 10:38 #22 door Jos
Beantwoord door Jos in topic opel met eigen wil
Voor degene die geinteresseerd zijn.
Nieuwe lpg systemen starten op benzine en gaan na ca 30 seconden over op LPG
Dit voorkomt de zogenaamde backfire, iets wat funest is voor
de luchtweger in injectiemotoren.
Anders is het bij carburatie. Hier moet op tijd overgeschakeld worden om de benzine op te pompen en de vlotterkamer gevuld te krijgen. Vandaar dat de meeste auto's gewoon op gas gestart worden Wil je echter wel op benzine starten is het raadzamer op de laatste killometer(s) over te schakelen van gas op benzine. Let overigens wel op dat dan het alles in orde is, overschakelen met hete motor en lekke leidingen passen niet goed bij elkaar, je zult niet de eerste auto zijn die op die manier uitbrandt.
Een remedie is een electrische pomp (lage bar)
Besef overigens wel dat ook een LPG verdamper niet het eeuwige leven heeft
Uitdroging of scheuring van het membraam is een veel voorkomend euvel en zal resulteren in een slecht of niet lopende motor. Ben je ervan overtuigd dat er voldoende gas in de tank zit en de bedrading van rst van de LPG installatie in orde is zal je de oorzaakt hierin moeten zoeken.
Is het benzinecircuit niet in orde, dan kun je testen met startpilot of zelfs met remreiniger (is goedkoper) of je de motor aan de praat krijgt (direct in de caburateur spuiten)
Overigens zolang je op gas rijdt is er niet direct een noodzaak om de motor op bezine te laten lopen
Wel is het raadzaam om te testen of de wagen zonder problemen op benzine loopt zodat je in geval van nood over kunt schakelen

mvg

Jos (20 jaar LPG, ca 1000.000 km)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2012 10:56 #23 door Jos
Beantwoord door Jos in topic opel met eigen wil
Aanvulling:

Overigens kan het ook zijn dat de verdamper te hoog gemonteerd zit en je koelvloeistofniveau te laag is.
Auto zal dan wel starten maar zodra het gas gaat stromen en de verdamper niet verwarmd wordt deze zal bevriezen en geen gas meer door zal laten.
(heb al vaker gemerkt dat bij GT's vanwege het ruimteprobleem deze vrij hoog in de motorruimte geplaatst is)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2012 13:51 #24 door kokkie
Beantwoord door kokkie in topic opel met eigen wil
hallo mensen,

het vorige probleem is gevonden, was te weinig koelvloeistof aanwezig en dus bevroor mijn verdamper na enige tijd. dit is nu opgelost. helaas zit er waarschijnlijk ergens een relais met storing waardoor deze uit het niets soms de gastoevoer afsnijd, best lastig want zonder gas doettie niet zo veel. nu eerst maar eens de benzinetank in orde maken, zodat ik eventueel ook gewoon op benzine kan rijden.

bedankt voor alle hulp!
Groetjes, Niels

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2012 10:27 #25 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic opel met eigen wil
Beste.

Ik heb 20 jaar op LPG gereden, je verteld dat de verdamper bevriest, dan gaat het inderdaad fout en stopt de toevoer.
Preventief heb ik nog een tips voor je.
Op de verdamper, zit meestal onderaan een aftapplug.
Motor uit en de aftapplug eruit, als het lang niet gedaan is zal er sludgs uitkomen, als er namelijk teveel inzit belemmerd dat de werking van de membramen.
Dan de vraag wat voor merk lpg zit erin.
Als de zaak toch nog moeilijk blijft lopen, dan kijken voor een menbraamset, is vaak zelf te doen.

Probeer het benzine systeem weer aan de gang te krijgen dat je als je gaat rijden altijd een paar honderd meter even op Benzine rijd, zeker als het koudweer is, op benzine zal de motor beter starten. Als het benzine systeem weer werkt, jezelf aanleren om het laatste stukje voor dat je bij je bestemming bent even op benzine te rijden, dan blijft het systeem schoon.
Nog een tip, FORTé heeft een vloeistof die een goede reiniging van de carburateur geeft, is bedoeld voor in de benzine, ik gebruik het eens in het jaar voor mijn Motorfiets, die in de winter binnen staat.

Wat betreft het koelsysteem, bij LPG nooit water erin doen water kan bevriezen, stop er gelijk koelvloeistof in, als door één of andere reden de verdamper zou kunnen bevriezen dan bevriesd het koelwater en verstoord de doorstroom, ook zeker als de motor nog koud is, stop je er gelijk koelvloeistof in dan zal er ondanks dat er misschien te weinig vloeistof in zit, deze vloeistof niet bevriezen en er doorstroom zijn.
De verdamper maakt gebruik van het koelsysteem om op te warmen, want bij gasafgifte zal warmte ontrokken worden aan de verdamper.

Als voorbeeld, neem een butagasfles en gebruik gas uit de fles, de fles wordt dan koud.



Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Ps ik neem ook in overweging om straks weer op LPG te gaan Rijden.

Groeten ReneV

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

11 jan 2012 15:52 #26 door Jos
Beantwoord door Jos in topic opel met eigen wil
gezien de benzineprijzen tegenwoordig geen onverstandige keuze ook al wordt zelfs LPG ook steeds duurder
voor de puristen onder ons is dit natuurlijk een doodzonde
het is maar waar je je prioriteiten legt
zelf heb ik er niet zoveel problemen mee
zoals eerder gemeld rij ik al ruim 20 jaar op gas tot volle
tevredenheid

Jos

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 08:47 #27 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic opel met eigen wil
Interessant onderwerp aangezien mijn GT'tje ook op lpg ligt... voorlopig nog geen rondje kunnen maken.
Nog steeds de hele rotzooi van papieren in orde aan het maken... :(

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 10:37 #28 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic opel met eigen wil
:question: Nog steeds de hele rotzooi van papieren in orde aan het maken.. :question:

welke papieren dan?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 20:26 #29 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic opel met eigen wil
Alles begon met naar de RDW gaan met de vorige eigenaar...
Kentekenbewijs overgemaakt naar mij, zonder export nummerplaten. (had ik het geweten nam ik ze erbij...).
Dan naar mijn verzekeraar want ik had een aanvraag voor inschrijving nodig in Belgie... Dan naar de douane voor een 'vignet 705'. Wat bleek, de douane maakt de papieren 'aanvraag inschrijving' op. Dan terug naar de verzekeraar want ik heb zijn zegel nodig op mijn aanvraag.
Dan om info naar het keuringsstation om zeker te zijn dat ik alle nodige documenten in bezit heb. Wat blijkt: een LPG installatie moet vergezeld zijn van een bewijs dat de installatie ofwel om de 6 jaar of om de 10 jaar een druktest heeft ondergaan. Ik heb geen enkel document of factuur ivm de LPG istallatie... dus: LPG keuring door een erkend installateur in belgie (zou me +/-400€ kosten voor keuring en vervanging van de flexibele vulleiding).
Dan pas kan ik naar de keuring als oldtimer en kan ik mijnBelgische 'O'-nummerplaat aanvragen.
Had ik 'Export'-nummerplaten reed ik nu al rond...:(
Grtz Fred...

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.