Olie

04 apr 2009 20:38 #1 door john
Olie werd gestart door john
Al weer een vraagje van jullie allerliefste belg :lol:

Welke olie is het best voor in de gt te doen, het is wel een 2liter

Heeft iemand een idee ?

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2009 20:54 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Olie

john schreef : Al weer een vraagje van jullie allerliefste belg :lol:


Ja je bent een (b)engel :punk:

john schreef : Welke olie is het best voor in de gt te doen, het is wel een 2liter

Heeft iemand een idee ?


10W40

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2009 21:01 #3 door john
Beantwoord door john in topic Olie
15W40 kan da ook kwaad, de corsa drinkt da namelijk ook

2 Fast 4 U schreef :

john schreef : Al weer een vraagje van jullie allerliefste belg :lol:


Ja je bent een (b)engel :punk:

john schreef : Welke olie is het best voor in de gt te doen, het is wel een 2liter

Heeft iemand een idee ?


10W40


Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2009 21:02 #4 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Olie

john schreef : 15W40 kan da ook kwaad, de corsa drinkt da namelijk ook


is ook goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 apr 2009 21:53 #5 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Olie
10w40 of 15w40 snap ik,maar mineraal of half of volsyntetisch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 apr 2009 16:26 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Olie

opelgt70 schreef : 10w40 of 15w40 snap ik,maar mineraal of half of volsyntetisch?


Als je motor compleet van binnen schoon gemaakt e/o gereviseerd is kan je denken aan half of vol synthetic, anders gewoon mineraal olie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2009 16:12 #7 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Olie

opelgt70 schreef : 10w40 of 15w40 snap ik,maar mineraal of half of volsyntetisch?


Even een paar opmerkingen rond dit thema :

Synthetische en half-synthetische olieën werden ontworpen naargelang de motoren evolueerden tot wat ze vandaag zijn. De moderne motoren werken in een smalle temperatuurbereik, berusten 100% op performantere koelvloeistofcircuits om hun koeling te waarborgen en vertonen veel geringere spelingen tussen de componenten onderling.

Synthetische (en in mindere mate de half-synthetische) olieën zijn athermisch (lage warmteoverdrachtindex) : bij aanraking met de warme motorcomponenten nemen ze veel minder warmte op dan minerale olieën om hun hoge smeringseigenschappen te bewaren.

Onze oudere motoren berusten echter gedeeltelijk op de olie voor hun koeling. Dankzij de grote warmteoverdrachtindex van minerale olieën ligt de warmteoverdracht van de motorcomponenten naar de olie vele malen hoger vergeleken met synthetische olie.

Een ander niet verwaarloosbaar aspect is de viscositeit. Synthetische olieën hebben doorgaans een lage viscositeit in koude toestand (10 en minder, 0 = viscositiet van water). Dat maakt dat onze oudere motoren met hun papieren- en kurkpakkingen onvermijdelijk gaan lekken. Last but not least : de spelingen tussen de componenten liggen hoger en het olieverbruik schiet de hoogte in.

In 99% van de gevallen is een goede oude minerale Multigrade de betere oplossing, in het geval van de GT : 20W50.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2009 16:26 #8 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Olie
Ik heb ook gehoord dat als je eenmaal half synthetische olie gebruikt niet meer mag teruggaan naar de minerale olie.
Waar of niet waar ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2009 17:24 #9 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Olie
Dat was 30 jaar geleden correct : de synthetische olieën deden de keerringen zwellen. Terugkeer naar mineraal ging gepaard met massieve olielekken. Maar de synthetische olieën van vandaag zijn gelukkig anders geformuleerd. Het is zelfs zo dat in extreem koude oorden men synthetisch kan rijden in de winter en terug mineraal in de zomer ...

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2009 20:33 #10 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Olie
Voila, weer wat bijgeleerd ! Ik zal bij de volgende oliewissel terug omschakelen naar minerale olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2009 21:12 #11 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Olie

BelgianGT schreef : In 99% van de gevallen is een goede oude minerale Multigrade de betere oplossing, in het geval van de GT : 20W50.


Bedankt voor de info :thumbup:
Zelf gooi ik er in wat ik maar tegenkom, zowel mineraal als synthetisch. Zal vanaf nu beter opletten en er enkel nog Multigrade 15W40 of beter nog 20W50 indoen.
Maar krijg je geen problemen als je te dikke motorolie kiest? Kan de oliepomp dat wel bolwerken?

Wat je zegt klopt, toen ik de auto pas had zat er waarschijnlijk 10W40 in en lekte er veel olie langs de pakking van de oliepomp. Tegenwoordig loopt hij op 15W40 en is de lekkage nagenoeg nihil.
Wel verbruikt mijn GT best veel olie, ik vraag me af of daar niets tegen te doen is, bv door het toevoegen van zo'n wondermiddeltje dat olieverbruik tegengaat.
Heeft iemand daar ervaring mee?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2009 21:51 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Olie

BelgianGT schreef : In 99% van de gevallen is een goede oude minerale Multigrade de betere oplossing, in het geval van de GT : 20W50.


Dat wilde ik ook graag horen. Een collega die ook een oldtimer bezit raadde me aan 20W50 te gebruiken.
Vroeg me wel af of deze olie niet te dik zou zijn voor de kleine kanaaltjes zoals in de hydraulische stoters.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 apr 2009 21:55 #13 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Olie
BelgianGT, bedankt voor je uitleg, nu kan ik hier in Noordholland iemand om zijn oren slaan met je verhaal.
pieter

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 apr 2009 22:17 #14 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Olie
Dus geen [half]synthetische olie, als ik mijn motor klaar heb!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juni 2010 05:02 #15 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Olie
In het werkplaatshandboek van de Opel GT met 1.1 SR en 1.9 S motor staat : bij alle motoren uitsluitend HD-olie (detergerende olie) gebruiken. Op een kan olie staat vaak wel aangegeven of het detergerende olie is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 nov 2010 00:34 #16 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Olie
moest vandaag de olie bij vullen ,nu heb ik shell helix hx 5 15w-40 gekocht.
na toch hier nog even te hebben gekeken ,vraag ik mij af of dit wel de juiste soort olie is.
Volgens de info op de can,is het voor oudere motoren,met andere woorden,kan ik dit er gewoon in kiepen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 nov 2010 03:32 #17 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Olie
Ja hoor, geen probleem. Wel eerst de dop losdraaien, anders wordt het zo'n smeerboel _O- _O-

ff serieus. 15w40 olie goed geschikt voor de CIH motor van de GT.
Als je last hebt van olie lekkage kun je ook 20w50 olie gebruiken.
Deze olie is iets dikker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2010 17:29 #18 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Olie
Er zijn er natuurlijk ook velen onder ons die maar weinig kilometers maken, om de hoeveel tijd doen jullie de olie verversen? :question:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2010 18:33 #19 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Olie
Verversen? :lol::lol::lol:
De meeste oude CIH motoren verbruiken zoveel olie dat je ze enkel regelmatig moet bijvullen.

Zelf maak ik maar een paar duizend Km per jaar (max 3.000) maar ververs volledig elke 2 jaar preventief incl. filter (na er tussentijds van tijd tot tijd een litertje bijgegooid te hebben.) *O*

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 nov 2010 04:04 #20 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Olie

CHEF1-GT schreef : Als je last hebt van olie lekkage .......


ff mezelf verbeteren. Een GT lekt NOOIT olie. Hij bakend hooguit z'n territorium af. _O- _O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.