Een goede buur is beter dan een verre vriend

24 mei 2010 20:06 #1 door Peter uit IJsselstein
Een goede buur is beter dan een verre vriend werd gestart door Peter uit IJsselstein
Vanmiddag sloeg de GT voor een stoplicht in Utrecht plotseling af.......starten lukt niet meer :mad:
Daarna door twee aardige allochtone jongens de parkeerplaats opgeduwd.

Motorklep open gedaan en ik rook veeeeeel benzine en zag het volgende wat volgens mij niet klopte:
1. vacuum leiding van carburateur afgebroken
2. ontluchting van kleppen deksel zat aan het einde nergens aan vast
3. een slangetje wat uit de carburateur komt, zat ook aan het einde nergens aan vast

Daarna motor weer gestart en............hij liep weer. Ik dacht ineens, dat had ik vroeger ook met de Kadett, warme motor en warm weer, motor is niet meer aan de praat te krijgen, vapour lock of zoiets.
Daarna buurman gebeld, die naar ons toegekomen is en met ons mee naar huis gereden is. Voor de zekerheid. Zijn gelukkig veilig thuis gekomen.

Moeten slangetjes onder 2. en 3. soms aan elkaar vast zitten?
Moet ik die afgebroken leiding onder punt 1 uitboren en dan een nieuwe erin prutsen?
Hoe kan het dat de motor toch loopt als die vacuum leiding niet vast zit?
Alleen maar vragen......

Kan iemand mij helpen met de drie puntjes hierboven?

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2010 20:51 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Hallo Peter,
da's balen. Is het eindelijk mooi weer stopt de GT er mee.
Gisteren hebben we zelf een lange toertocht door het mooie Zeeuws-Vlaamse landschap gemaakt. Ik heb nu eindelijk voor de eerste keer in 4 jaar sinds ik de GT heb het idee dat de auto perfect loopt. Afkloppen, dit euforische gevoel zal wel niet lang duren :smilegrin:
Had de erko aan (enkele ramen kunnen open). Linkerarm is verbrand :dork:

heb je misschien een foto?
Wat voor carb heb je: een Weber of een solex, europees of US?
De dikke slang van het kleppendeksel gaat naar het zwarte deksel wat direct op de carb gemonteerd zit.
De dunne gaat naar het pijpje wat onder de dikke vacuumslang zit welke naar de rembekrachtiger gaat.
Beide kunnen er volgens mij niet voor zorgen dat de auto niet meer loopt, is meer iets om stinkende dampen af te vangen.
Een afgebroken vacuumleiding is natuurlijk een ander verhaal, de vervroeging klopt dan niet meer. Zul je toch terug moeten zien vast te maken.
Wat bedoel je met slangetje 3?
In geval van nood heb ik nog wel een carb voor je liggen.

p.s tijdens de toertocht zag ik in Aardenburg nog een Mustang cabrio te koop staan. Rood met wit dak. Iets voor jou?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 20:04 #3 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Hallo Patrick,
Kijk je uit met die open ramen en smeer voortaan die arm eerst eens in.

Hier zijn wat foto's:




Ik weet niet eens wat voor carb ik heb.......kun jij dat zien op de foto's?
Slangetje drie (rubber) komt onder de carb uit en loopt nergens naar toe.

ps
1. Bedankt voor je carb aanbod, super!
2. Rode Mustang, dat gaat hem niet worden, die kleur vindt ze niet mooi...
Bovendien ben ik nog steeds bezig met de EBAY Mustang, zeer moeizaam....

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 21:19 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Peter,
is voor mij een onbekende carb. Het is in ieder geval geen Solex. Zou een Weber kunnen zijn, maar is volledig anders dan de Weber die er bij mij op zit.
Principe van de slangen zal wel hetzelfde zijn.
Kan je zo ook niet 1-2-3 helpen.
Zoek eens in de topics over de carbs hier op het Forum, daar kom je vast wel wat foto's tegen die je op een spoor kunnen zetten. Er is ook nog ergens een pdf over hoe de slangen aan te sluiten. Zal eens zoeken naar de link.

Greetz Patrick

p.s mooi rood is niet lelijk, maar om eerlijk te zijn moet ik je vrouw gelijk geven. Een rode Mustang met wit dak is ook niet mijn favouriete kleurcombinatie. Succes met de Ebay Mustang

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 21:38 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Zou slangetje 3 niet iets van een EGR aansluiting kunnen zijn?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 21:38 #6 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Het lijkt op een Pierburg carb.
Werd veel gebruikt op een Rekord 2.0s, wat voor blok heb je erin?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 21:44 #7 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Ik ben bijna nog nooit met de GT motor bezig geweest.....weet niet eens wat voor blok het is....hoe kom ik daar achter?

En EGR aansluiting,......... waar staat dat voor?

Ga volgende week maar eens lekker aan de gang, gewoon die carb eraf halen en eens rustig de zaak bekijken!

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 21:50 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.

Bron: Wikipedia.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 22:04 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
In mijn Clymer Manual staat het één en ander over het EGR-systeem incl enkele duidelijke tekeningen.
Het bestaat uit een leiding die verbonden is met de voorste uitlaatpijp, een EGR klep, een korte leiding van de klep naar het inlaatspruitstuk en een korte vacuumslang die vanaf de EGR klep naar de voet van de carb loopt.
Zo te zien is bij jou de leiding afgetopt. Zou wel eens een carb kunnen zijn die oorspronkelijk was uitgerust met een EGR-klep welke dus in jouw geval niet is geinstalleerd (hoeft ook niet). Dus een aftermarket carb van 73 of jonger.
Het soort blok zie je aan de code aan de kant van de verdeler, eerste cijfers staan voor de motorinhoud.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 22:22 #10 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Ik heb net gelijk even onder de motorkap gekeken, kon toch niet wachten....
Het motor nummer is: 20S*0285692

Ook kon ik iets op de carb lezen:
Made in France VARAJET II GM Strasbourg

Eens kijken of daar iets van te vinden is.

Patrick, is dat CLYMER manual hetzelfde als het Brooklands OPEL GT Owners Workshop Manual?

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 22:29 #11 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Peter,
varajets zaten o.a op Ascona's en Kadetts.
De Clymer is een aparte Manual en beschrijft alle Opels van 1966 - 1979. Handig boekje.
Je hebt dus een 2 liter blok.
Aan de foto's te zien heb je trouwens een carb met electrische choke. Mijn reserve carb (zal ik hem maar alvast inpakken?) is er één met waterchoke. Kan volgens mij zonder problemen gemonteerd worden als je wat aftakkingen maakt in je waterleidingen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 22:34 #12 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Als hij jouw carb wilt monteren moet hij ook een ander inlaatspruitstuk monteren en dan ook een ander uitlaatspruitstuk en dan past waarschijnlijk zijn voorpijp ook niet meer..........
Kortom val je weer van t 1 in t ander, laat m eerst maar eens kijken naar de huidige carb, daar heeft hij toch al die tijd bij hem goed op gelopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 22:37 #13 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Daar heb je groot gelijk in, had ik even niet bij stilgestaan.
Zouden de basis van een Solex en een Varajet dan niet identiek zijn?. Op de foto's lijken de bouten ongeveer op dezelfde afstand te zitten.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2010 22:44 #14 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Dat Clymer manual moet ik maar eens kopen, ff googlen.

Ik weet dat je me graag wilt helpen met je carb en dat vind ik ook reuze!

Ik ga toch proberen het met die Varajet 2 voor elkaar te krijgen.
Afgebroken deel uit de carb prutsen en nieuwe vacuum leiding erin frommelen.

Kan wel even langs mijn knuffel-knutsel Marokaan gaan, om te vragen waar ik zo'n stukkie vacuum leiding kan krijgen.
Misschien weet hij het ook wel van die losse slangetjes als hij het ziet.

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2010 09:28 #15 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Probeer anders ook info te vinden via het Opel Forum, daar zijn er heel wat meer met een varajet te vinden dan hier, al is het maar om een manual te krijgen hiervan.
Misschien heeft Erick die ook wel voor je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2010 09:43 #16 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend

Peter uit IJsselstein schreef : Dat Clymer manual moet ik maar eens kopen, ff googlen.


Heb ook al lopen zoeken,kan voor als nog niks vinden. Tips??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2010 07:03 #17 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Gewoon op ebay.com.
Zoektermen Opel en Clymer.


"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2010 07:09 #18 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
@ Peter,

ik dacht al aan de foto's te zien dat het een variajet II carb was. Je kunt idd zoals GT-Virus al zegt niet zomaar vervangen voor een Solex carb. De voet van de variajet is +/- 2 cm breder dan de voet van de solex.
Zoals je zelf al hebt ontdekt heb je een 2.0S in je GT liggen ipv de 1.9. Het in-en uitlaat spruitstuk van de 2.0 motor is weer net iets anders als van de 1.9 motor. Zoals reeds gezegd is de aansluiting naar de carb anders en ook de flens van het uitlaatspruitstuk waar de voorpijp vd uitlaat aan komt is breder dan van een 1.9 motor.
Mbt de variajet carb. ook hier zijn er diverse uitvoeringen van geweest door de jaren heen. De carb werd oa gebruikt voor de B-Manta, B-ascona, Record en (C-Kadett??).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2010 10:07 #19 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
Zelf heb ik er ook een 2.0s motor inliggen nu uitgerust met een Weber, daarvoor met een originele Solex.
Ook de uitlaatpijp hen ik een paar jaar geleden vervangen, gewoon door een stock uitlaat met flens en pakking voor een 1900s motor.
Mag ik dan hieruit concluderen dat bij mij de 2.0s motor is uitgerust met een inlaat en uitlaatspruitstuk van een 1.9?

p.s Peter, even voor de zekerheid: de afstand van de bouten voor een Solex zijn ong 4.5cm in de breedte en 9.3 cm in de lengte.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2010 11:05 #20 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Een goede buur is beter dan een verre vriend
@pecje: dat lijkt er inderdaad wel op, de aansluitingen op het blok zij namelijk wel gelijk, das dus wel zo 1:1 uit te wisselen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.