draai mechanisme

16 mrt 2008 22:34 #1 door robert38
draai mechanisme werd gestart door robert38
hoi hoi

heeft er iemand voorbeelden of foto's van hoe het draaimechanisme opgebouwd word.

hopelijk iemand die me kan helpen

Greetzz,

Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mei 2008 22:55 #2 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic draai mechanisme
stuur je een email hierover;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2009 15:29 #3 door casual
Beantwoord door casual in topic draai mechanisme
Hoi marc zou je deze email ook naar mij willen sturen? heb namelijk weel problemen met het draaien van mijn koplampen. Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2009 19:50 #4 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic draai mechanisme
Marc als toch aan het mailen bent zou je mij misschien ook een email hierover kunnen sturen?

Alvast hartstikke bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2009 21:16 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic draai mechanisme
In de rubriek "Downloads" staat een .doc file over de koplampen. Niet heel erg uitgebreid maar misschien dat jullie er mee geholpen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 okt 2009 19:24 #6 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic draai mechanisme
Ik heb het documentje over de koplampen gedownload, geprint en gelezen.
Heel handig om erbij te hebben.

Op pagina 2 staat de volgende paragraaf:
BROKEN, TWISTED, GNARLY EVIL LITTLE 8mm BOLTS
Het gaat hier over de 3 boutjes waarmee de koplamp aan het draaimechanisme vastzit.

Vervolgens staat er:
"Unfortunately, these bolts are unique and quite hard to find, at least at hardware and auto parts stores."
Ik heb deze boutjes dus los gemaakt en kan er niets bijzonders aan bespeuren.
Volgens mij zijn het gewoon M5 boutjes van een bepaalde lengte.
Misschien zijn deze boutjes moeilijk te krijgen in de USA (ivm mm's en inches maten van boutjes)?

Weet iemand misschien hoe dat zit?

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 okt 2009 18:41 #7 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic draai mechanisme
Hoi Peter

Dat ze moeilijk te krijgen zijn zit h'm waarschijnlijk in de kwaliteit van de boutjes.

De kwaliteit (treksterkte) is namelijk 10.9

Boutjes van M5 in de kwaliteit 8.8 kun je waarschijnlijk wat makkelijker krijgen, die heb ik er zelf ook inzitten (inbusboutjes) je zou ze evt. kunnen borgen door er wat loctite (243) op te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2009 12:33 #8 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic draai mechanisme
Het is inderdaad een probleem om een M5 boutje van kwaliteit 10.9 te krijgen.
Ik kon alleen een doos van 200 (ja, twee honderd) stuks bestellen.
De verkoper had nog wel de vraag waar het voor was. Dus ik uitgelegd.
Die boutjes worden hoofdzakelijk op afschuiving belast.
Ik had eerst RVS boutjes A2, en een gewoon boutje kwaliteit 8.8 schijnt dan toch beter te zijn.
RVS kwaliteit A2 boutjes schijnen brosser te zijn dan 8.8 gewoon.

Het zal wel, ik doe het met 8.8 gewone M5 boutjes. Zo vaak rijd ik niet in het donker..... :slotje:

Voorlopig zit er even geen koplamp in de GT. Ik ben bezig het draaimechanisme helemaal kaal te maken,
goed in te spuiten met iets en dan over de buitenkant blanke tectyl. En dan weer in de GT.
Daar ontdekte ik net in de koplamp bodemplaat nog een klein gaatje.....:mad:
Dat werd groter toen ik er de boormachine met staalborstel er op zette.

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 okt 2009 22:26 #9 door Berry
Beantwoord door Berry in topic draai mechanisme

Peter uit IJsselstein schreef :
Het zal wel, ik doe het met 8.8 gewone M5 boutjes.


Peter,

Bij boutverbindingen worden er meestal 3 krachten gecontroleerd:
Treksterkte , afschuiving en stuik.
Bij afschuiving wordt de breukkracht van de bout , haaks op de lengte van de steel , berekend.
Bij stuik is de dikte van de te verbinden onderdelen maatgevend. Bij de koplampen de dikte van de 3 veerplaatjes.

Voor de M5 bout gelden de volgende maximale waarden:
(berekening volgens de NEN 6770)

Treksterkte voor 8.8 = 817 kg en voor 10.9 = 1022 kg per bout.
Afschuiving voor 8.8 = 545 kg en voor 10.9 = 568 kg per bout.
Stuik voor 8.8 en 10.9 = 180 kg per bout per mm plaatdikte.
(waarden zijn gelijk omdat het gaat om de te verbinden onderdelen)

Bij de verbinding aan het draaimechanisme hebben we alleen te maken met stuik en afschuiving. Aangezien de afschuifkracht voor 8.8 en 10.9 nagenoeg gelijk is kun je gerust de 8.8 bouten gebruiken.

Berry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 nov 2009 23:12 #10 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic draai mechanisme
Een belangrijke tip:
als je de koplamp inclusief draaimechanisme los maakt,
dan is het belangrijk om de positie van de onderdelen goed af te tekenen.
Zodat je het makkelijker in elkaar kunt zetten.

Ik ben nu al een paar uur bezig om mijn koplamp en draaimechanisme
helemaal passend in elkaar te zetten. Had te weinig aangegeven hoe het zat.....
Dan loopt de rand weer aan, dan is de speling rondom niet gelijk verdeeld.
Dan is de hoogte overal verkeerd etc....

Het is nog steeds niet gelukt, maar aanstaande vrijdag ga ik weer een poging wagen.
Er is helaas al wel ergens op de rand v/h koplamp gat een behoorlijk groot stuk verf afgesprongen.
Ik heb het geheel weer opnieuw afgeplakt met speciaal tape (8 euro voor een rolletje).
Het tape hecht wel, maar bij het verwijderen blijft de verf eronder gewoon zitten.
Bij gewone Tesa-crepe afplakband wil er (vooral als het langer zit) nog weleens wat mee komen als je het los trekt....

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 nov 2009 04:39 #11 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic draai mechanisme
Tsja koplampen van de GT afstellen is bijna een vak op zich. De gene die dat goed onder de knie heeft is een ware vakman. Ben zelf ook dagen bezig geweest voordat ze redelijk goed lagen.

Succes, Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 dec 2009 13:19 #12 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic draai mechanisme
Eindelijk ga ik hier weer eens aan werken: De Koplamp. Ben net 4 weken voor het werk naar het buitenland geweest, gewoon werk, maar wel lekker warm.
Ik had op Ebay Duitsland al twee verzinkte draaimechanismen gekocht en ze lagen klaar toen ik v/d week thuis kwam.
Ze zien er erg netjes uit en funktioneren goed, maar dat mag ook wel voor 120 euro.

Ik was donderdag al bezig geweest, maar er bleek iets verbogen te zijn (waarschijnlijk door verzending), waardoor het mechanisme vastliep.
Dus het geheel er weer uit en recht gebogen (het pallletje waar de bedieningsstang aan zit was een beetje krom) en weer terug.
Het loopt nog niet helemaal soepel en het ligt nog niet helemaal gelijk aan de randen, maar dat ga ik NU fiksen.
Zeker weten, of anders ga ik aanstaande vrijdag weer verder........gewoon rustig blijven en volhouden :).

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 dec 2009 19:07 #13 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic draai mechanisme
Hallo,een tip voor iedereen die zijn draaimechanisme wil gaan maken,bij suselbeek kun je binnenkort ook nieuwe gepassiveerde en geresiveerde draaimechanismes kopen.

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2014 09:10 #14 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic draai mechanisme
probleempje wie heeft er duidelijke foto,s hoe de koplamp is bevestigt aan het draai mechanisme mijn linker kant moet ik vervangen volgens mij was de bevesteging niet goed en wat voor boutjes moet ik er voor hebben
grt .geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2014 10:02 #15 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic draai mechanisme
Heb je hier wat aan?









Zitten trouwens deze jongens er wel tussen?

Ik had ooit een link gepost naar een site waar alle moertjes, boutjes en schroefjes nodig voor een GT op stonden, helaas werkt de link niet meer. :sniffle:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2014 22:48 #16 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic draai mechanisme
draai mechanisme linker kant vervangen koplamp dicht valt wel in het slot maar koplamp open gaat de linker kant maar voor drie kwart open rechts valt wel in het slot hoe kan ik de linkerkant verder afstellen op het oude mechanisme zat veel speling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2014 09:45 #17 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic draai mechanisme
Als je de koplampen half open zet, staan de bakken dan wel evenwijdig aan elkaar? Anders bijstellen mbv de stang tot ze evenwijdig (synchroon) staan.
In het ergste geval zijn er enkele tanden van het draaimechanisme kapot, zul je toch het hele zaakje er uit moeten halen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2014 15:31 #18 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic draai mechanisme
net even getest rechter koplamp half open mooi in de midden van de bak linker koplamp zit niet mooi in het midden van de bak paar centimeter uit het lood wil daarom ook niet sluiten met koplampen open pakt net de vergrendeling niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 dec 2014 23:19 #19 door Black Beauty
Beantwoord door Black Beauty in topic draai mechanisme
Hallo,
Heeft er iemand nog 1 of 2 draaimechanismen van de koplampen op overschot liggen en zo ja, tegen welke prijs ?

Prettige feestdagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 dec 2014 23:57 #20 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic draai mechanisme
Heb ik stuur me maar u2u. Prijs in overleg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.