Ontstekingsvervroeger

20 mrt 2012 21:54 #1 door Pecje
Ontstekingsvervroeger werd gestart door Pecje
Vanavond brak het pijpje van mijn ontstekingsvervroeger af.
Tijdens mijn zoektocht naar een vervangende unit kwam ik deze tegen op de site van COPE (super site trouwens :thumbup: )



Dit is precies dezelfde dan die er bij mij op mijn Bosch JFU4-verdeler zit (dus met code 110 547 op de stang)
Deze wordt echter omschreven als ontstekings vervroeger 10S, 12N, 12NC Bosch voor een Ascona C bouwjaar 1983.

Kan iemand mij uitleggen hoe het nu precies zit met die vervroegers en of ik deze moet bestellen of een andere die meer geschikt is voor een 2.0s CIH motor?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2012 22:30 #2 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Ontstekingsvervroeger
volgens mij moet je een andere onderdruk pot hebben.
denk dat deze van een 1.1 komt.
motorblokken hebben onderling versch. druk (vacuum)
waardoor het aantrekmoment verschilt. denk dat m&m in
dronten je hiermee wel kan helpen. meteen mooi moment
voor de opel dag toch..

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2012 22:42 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Staat er geen nummer op de pot zelf dat overeen komt met het nummer op de doos?

vaccuumeenheid stroomverdeler geschikt voor 10S 12S OHV motoren en 16S en 20E CIH motoren met Bosch ontsteking.

Kadett C 10 12

Kadett D 10 12 OHV

Kadett E 12S OHC en OHV motoren

Manta ascona A 16S

Manta ascona B 16S 20E

Corsa A 10S, 12N, 12NC

Ik zou het wel aandurven. Wordt de de mate van vacuum niet geregeld door de diameter van de aansluitingen...Ported vacuum?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2012 23:29 #4 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Ontstekingsvervroeger
zou het ook zonder meer aandurven. helemaal als de oude
met nr overeenkomt. staat ook nog ander type op dezelfde
pagina met 16 , 18 vervroeger. weet in de (GM) v8 wereld dat
je heleboel verschillende potjes heb.

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2012 09:57 #5 door agété
Beantwoord door agété in topic Ontstekingsvervroeger
De verschillende nummers van de potjes hebben volgens mij meer met de bevestiging te maken.Diameter is mogelijk essentieel,dat durf ik niet te zeggen.De werking van de potjes is bij allemaal hetzelfde.Voor een Senator of Commodore(2.8L/3.0L-blokken) is het bijvoorbeeld dezelfde vervroeger alleen het bevestigingsbeugeltje is anders.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2012 19:16 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ontstekingsvervroeger
Ik heb het potje besteld en zal wel zien of het past en/of werkt (zal wel want codes zijn identiek aan het potje wat er nu op zit).

Kan iemand mij uitleggen wat het effect zou zijn als je een verkeerd potje zou installeren en of je zelf nog iets aan de fijnafstelling kan doen of is het aansluiten en draaien maar.

Hoe zit het trouwens met de verdeler zelf?
Wat gebeurt er als je een verdeler van een bv 1.2 motor zou installeren en wat van een 2.2 motor (vanzelfsprekend ervan uitgaande dat het past)?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2012 22:34 #7 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Ontstekingsvervroeger
naar mijn weten kan je t potje verder niet beinvloeden.
ook niet met een dikker of dunner pijpje op zo.
vacuum blijft gewoon t zelfde lijkt me.
(misschien met extra veertje)
ene motor heeft ander vacuum dan de ander (inhoud motor).
hoe groter de inhoud , hoe groter t vacuum ..dit kan ik verkeerd inzien.
in ieder geval is bij stationair het vacuum hoogst.
potje is ook bedoelt om bij loslaten v/h gas het stationair
weer op te pakken zodat je de ontsteking optimaal kan
afstellen bij hoger toerental (geen vacuum).
dus verkeerd potje kan alleen maar veroorzaken dat
te laat vervroegd(uitval) of eerder dan nodig (plofje)

wat is dus het moment in terugval toeren dat de ontsteking wat
vroeger moet vonken? dit toerental geeft een bepaald
vacuum waarbij het potje moet gaan aantrekken.
vacuum word hoger door verminderen van gas geven.
tot geen gas , dat t potje volledig aantrekt(vervroegt).

grtjs
Arnold

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2012 23:56 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Dat verhaal roept wel erg veel vragen op.
Hoe groter de inhoud, hoe groter het vacuum zeg je, maar een verschil in diameter van pijpje (dus ook een verschil van inhoud) zou niet van invloed zijn. Een voorbeeld, een vat waarin een vacuum heerst zou net zo snel weer op atmosferische druk zijn ongeacht of deze atmosferische druk door een dunne of dikke pijp naar binnen stroomt? Ook dat er geen vacuum zou heersen bij een hoger toerental vind ik vreemd. Hoe wordt dan je gasmengsel aangezogen, hoe doet de rembekrachtiger dan zijn werk?

Volgens mij is het zo dat bij een hoger toerental een hoger vacuum wordt gecreëerd. Dit zorgt ervoor dat het stangetje verder wordt ingetrokken wat resulteert in een vervroeging van de ontsteking, wat op zijn beurt wenselijk is bij een snel draaiende motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mrt 2012 10:42 #9 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Ontstekingsvervroeger
ik begin ook daarom met "naar mijn weten"
ben hierin niet geschoold onderlegt (meer ondervinding)
maar het vat waar je het over heb zal uiteindelijk op
hetzelfde vacuum komen.. zowel met het dunne
als het dikke pijpje. tijd zal wel relatief zijn hierin maar
niet echt belangrijk omdat het tonnetje geen groot vat is.

en wat in een goed vat zit verzuurd niet:lol:

bij hoger toeren zal de aanzuiging wel hoger liggen maar
je moet hiervoor je carburateur openzetten.
hierdoor valt het vacuum weg in je spruitstuk.
hierdoor komt het, dat als je geen gas geeft (statinair) het vacuum het hoogst is. (o.k het korte moment als de motor nog terugvalt in toeren)
dus als je vol gas geeft zal er minder rembekrachtiging
aanwezig zijn. moment dat je gas los laat valt de carb.dicht
en is het weer mogenlijk dat er vacuum word opgebouwd.
dan kan je remmen.
gas geven en remmen tegelijk komt immers niet voor.
( drifters , gebruiken volgens mij ook electrische vacuum pompen )

ook zoiets. mits je vacuum goed drukdicht is: als de auto
netjes stationair draait en je drukt flink je rem in gaat je
rembekrachtiger het vacuum gebruiken. hierdoor gaat
de motor sneller lopen. dit komt omdat het vacuum wegvalt
op het potje .

vond het ook altijd vreemd dat het potje eigenlijk andersom
werkt. maar moet ook wel als hij op het vacuum werkt.
als je een vacuum-metertje aansluit zal je zien dat als
je gas geeft het vacuum wegvalt en bij loslaten weer
opbouwt. aanzuigen van de motor staat niet gelijk aan
het vacuum. wel veroorzaakt de zuiging een vacuum.

om het verhaal ingewikkeld te maken hebben we ook
nog het vacuum van cruise snelheid maar behandelen we
met de volgende cursus _O-

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mrt 2012 11:39 #10 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic Ontstekingsvervroeger
hallo allemaal,

Heb altijd begrepen dat er twee vervroegers op een onsteking zitten.
(correct me if I am wrong)
De eerste is de vacuum vervroeging die de onsteking aanpast als de motor in lage toeren draait.
De tweede vervroeging (aanpassing) gaat werken bij hoge toerentallen en werkt met centrifugaal gewichtjes die naar mate het toerental hoger ligt de onsteking aanpast.

Ik weet niet of de tweede een vervroeging is of een aanpassing.

Gr MarcoGT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mrt 2012 12:09 #11 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Ontstekingsvervroeger
klopt zit in me v8 ook gewichtjes maar weet eigenlijk
niet of de ontsteking van de 1.9 dit ook heeft.

in de racerij willen ze de gewichtjes ook wel vastzetten net
zoals het vacuum potje.

p.s ook hierin verschillende gewichtjes ( eigenlijk veertjes )

dacht ook dat het zo is:
vacuum potje voor advance ( vervroeging )
centrifugaal gewichtjes voor retard ( verlating )
of ist nou andersom*O*:crazy:8)7

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mrt 2012 20:14 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ontstekingsvervroeger

marcogt schreef : Heb altijd begrepen dat er twee vervroegers op een onsteking zitten.

Hangt van het type verdeler af.

En ik maar denken dat ik een simpele vraag stelde, blijkt het toch niet zo eenvoudig te zijn 8)7

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mrt 2012 22:39 #13 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Ontstekingsvervroeger
Ter info

ontstekingsvervroeging:

ongeacht de snelheid waarmee de motor draait, kost de verbranding steeds dezelfde hoeveelheid tijd
wanneer de motor stationair draait, vindt de ontsteking plaats vlaak voor het moment waarop de zuiger het bovenste puntvan de compressieslag bereikt, waardoor er genoeg tijd is voor de nodige expansie om de zuiger omlaag te "drukken" Wanneer de draaisnelheid van de motor toeneemt, is er minder tijd tussen de op- en neerwaardse slag en moet het ontstekingsijdstip vervroegd worden, opdat er voldoende tijd is voor het samenpersen en uitzetten van het mengsel. Dit wordt geregeld door een centrifugaalvervroegingsmechanisme onderin de verdeler
eventueel aangevuld met een vacuumvervroeging zoals op de meeste wagens met klassieke ontsteking

centraalvervroeging
deze bestaat uit een paar scharnierde gewichtjes die door veren in de nabijheid van de as worden gehouden. de centrifugaalkracht drijft ze steeds verder naar buiten naarmate de motor sneller gaat lopen. Aangezien de gewichtjes met de onderbrekernok zijn verbonden, zullen de onderbrekingspunt zoveel eerder open gaan

vacuumvervroeging
deze werkt op deonderdruk in het inlaatspruitstuk. Bij gedeeltelijk geopende smoorklep wordt het membraam aangezogen en het onstekingstijdstip vervroegd door de onderrekerpunten ten opzichte van de onderbrekernok te verplaasten. Bij vol geopende smoorklep is er weinig onderdruk en wordt de ontsteking minder vervroegd


mechanische vervroeging is essentieel voor een verbranding motor. de vacuumvervroeging dient om meer motorvermogen te krijgen bij acceleratie

rij zelf al jaren met een motor waar normaal een vacuumvervroeging op zou moeten zitten en door montage van dubbele webers dit niet meer mogelijk is, maar merk weinig verschil

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mrt 2012 22:57 #14 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Ontstekingsvervroeger
hahaha komt goed, anders met een beetje inventivieteit(?) kan je je
oude potje ook nog repareren toch.

mmmmm je zet me wel weer op het dilemma of ik geen
andere ontsteking nodig heb voor me dubbele solexen(sidedrafts)

i.d.d geen vacuum aansluiting hierop 8)7
nog dieper hierop in is de vacuum op het spruitstuk ook
weer anders dan de geregelde vacuum op de aansluiting van
de carburateur ( boven/onder de vlinderklep ).
hier houd het inzicht voor mij ook een beetje op :bigsmile:

brengt zeker wat te weeg dat potje van je _O-

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 mrt 2012 07:30 #15 door agété
Beantwoord door agété in topic Ontstekingsvervroeger
Ik heb even geen plaatje van een weber,maar aan de achterkant bij de co2 stelschroef zit wel degelijk een "vacuumaansluitingstuitje".

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2012 21:03 #16 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ontstekingsvervroeger
De nieuwe vervroeger zit er in en de verdeler is schoongemaakt. Er is echter een klein probleempje. Bij het afstellen van de ontsteking kan ik de punt op het vliegwiel niet gelijkzetten met de naald op de behuizing hoe ik de stroboscooplamp er ook op richt (lamp op bougiekabel / cilinder 1). Sterker nog: de punt komt niet eens voorbij en is nergens te zien. De motor draait wel gewoon.

Voor de huidige situatie zie de foto


In het grijze verleden heb ik de verdeler er wel al eens uit gehad en bij het herinstalleren verkeerd geinstalleerd. Omdat ik toen geen zin had om de brandstofpomp weer te demonteren heb ik toen door de bougiekabels te versteken alles weer zonder problemen aan de praat gekregen. Sinds die tijd heb ik niets meer veranderd en zitten de bougiekabels nog steeds zoals na het versteken.

Wie kan me vertellen aan de hand van de foto of de verdeler juist zit en welke bougiekabel van welke cilinder afkomstig zou moeten zijn?

Bij het verwijderen van de verdeler heb ik wel eerst de punt op het vliegwiel gelijk gezet met de pijl waarbij de inkeping op de rotor wel gewoon naar de markering op de verdelerbehuizing wees.

Ra ra, hoe zit het nu precies? 8)7

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2012 21:43 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Een fotootje uit het archief :smilegrin:
Bij mij zat de ontsteking wat meer gedraaid, maar dat ligt er maar net aan hoe het tandwiel onderaan de verdeler in het andere tandwiel grijpt.
Je ziet er bij mij ook een 3 op staan, weet je gelijk welke kabel waar naar toe loopt bij ontstekingsvolgorde 1-3-4-2

Als je alles bijvoorbeeld 180 graden verstoken hebt zal je dus de kabel welke normaal naar cilinder 4 loopt moeten gebruiken voor je strobo...toch?


Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2012 22:06 #18 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Ontstekingsvervroeger
tja het zal wel werken met een anders ingestoken
verdeler maar denk idd niet dat je wegkomt met de
strobo. ziet er niet uit als 180 graden om en ik zou
zelf toch eerst de verdeler erin zetten zoals het
hoort en van daaruit weer verder. als je voor
gemak gaat kan je de strobo idd ook nog aan de andere
kabel proberen want 1 zal bij jou 3 zijn of zo..
referentie is een beetje weg.
ziet er verder wel fris uit joh

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2012 23:36 #19 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Ontstekingsvervroeger
Het komt vaak voor dat bij montage de as van de verdeler
180 graden gedraaid wordt
Je kunt dit vrij simpel controleren door handmatig het ontstekingsmerkteken op het vliegwiel op te zoeken
staat het steepje op het verdeelhuis dan niet in lijn met het
merkteken op de rotor is de as "verkeerd om'' gemonteerd
met deze stroboskoop dien je dan de tegeoverliggende cylinder te nemen, vrij eenvoudig eigenlijk


Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2012 21:13 #20 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ontstekingsvervroeger
Het zaakje zit weer in elkaar, de auto start en draait zoals het hoort.
Verdeler is een slagje gedraaid tov de vorige foto. Volgorde vanaf rechtsboven tegen de klok in: 4-3-1-2

:question::question: Eigenaardig, zou 1-3-4-2 moeten zijn :question::question:


Met geen mogelijkheid kan ik de markering gelijkzetten mbv de stroboscooplamp (ik zie hem niet eens) ongeacht op welke bougie ik hem ook aansluit.
Ik heb de motor daarom maar op het gehoor afgesteld door de verdeler te draaien tot de motor het soepelst liep (hoogste gelijkmatig stationair toerental).
Verder de carburateur nog bijgesteld mbv de Gunson-bougie naar een mooie blauwe vlam tijdens de ontsteking.
Ben er niet helemaal gelukkig mee maar ik zal het er maar mee moeten doen of iemand moet nog een briljant idee of een tip hebben.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.