Geen vonk op de bougie

11 nov 2012 17:08 #1 door Carlo
Geen vonk op de bougie werd gestart door Carlo
Hoi GT rijders.

Nu alle lekkage verholpen zijn van het brandstof systeem.
Zoveel als mogelijk met koperen leidingen gewerkt.
Alle slangen vernieuwd van het gehele inspuit systeem. Vanaf de tank met leiding na de inspuitpomp en vervolgens met een korte slang na de pomp.

Maar nu geen vonk op de bougie tijdens starten.
Wel valt op dat ik 2x 12v meet op de bobine is dit normaal?
Met starten blijf ik 2x 12v op de bobine houden.
Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit.

Groetjes
Carlo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 nov 2012 19:47 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Geen vonk op de bougie
Hoe bedoel je 2 x 12 V is dat op de beide aansluitpunten van de bobine?
Dan is er een probleem met de verbindingsdraad naar de contactpunten of de contactpunten gaan niet dicht als ze dicht moeten gaan of de condensator is kapot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 nov 2012 19:50 #3 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Geen vonk op de bougie
Inderdaad op beide aansluitpunten 12v.

Als ik op de bobine + 12v heb zitten en ik haal de draden van de - af.
Meet ik op de - 12v hoort dit zo.

Groeten
Carlo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 nov 2012 20:34 #4 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Geen vonk op de bougie
De motor heb ik aan de praat was inderdaad de condensator.
Nu nog ff fine afstellen.
Loop zeer onregelmatig als ik hem afstel met de scoop welke van de twee strepen moet ik aanhouden.

Groetjes
Carlo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 nov 2012 20:55 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Geen vonk op de bougie
Ik denk dat je het bolletje op het vliegwiel en de naald in het koppelingshuis moet gebruiken om met de stroboscoop af te stellen.
Vacuüm moet ook los gemaakt worden.
Zie ook een .pdf in de rubriek Downloads.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 nov 2012 20:57 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Geen vonk op de bougie
Strepen? Die zijn bij mij niet bekend. Op de vliegwiel is een kogeltje geperst en op de zijkant van de blok is een soort pijl gemonteerd als deze twee samen zijn is de ontsteking goed afgesteld. Er zit een opening aan de uitlaat kant van de motor.

Maar voordat je daar mee gaat beginnen moet je eerst zorgen dat:
1. de in- en uitlaatkleppen goed zijn afgesteld, speling is 0,30 mm bij benzine en 0,35 bij LPG [motor op bedrijfstemperatuur],
2. bougies schoon en afgesteld op, ik meen, 0,75 ±0.50 mm,
3. de dwell afgesteld op 53° ±3°
4. stationair toerental afstellen op juiste RPM

Dan ga je de ontsteking op tijd zetten met een stroboscooplamp gericht op het kogeltje en pijltje door verdraaiing van de complete verdeler onderaan de voet is een M8 bout.

Als je dit allemaal heb gedaan dan moet je motor spinnen als een katertje. :thumbup: _O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 nov 2012 21:00 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Geen vonk op de bougie
Denk dat ie de strepen op het distributiehuis en de kerf in de poelie bedoel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 nov 2012 21:09 #8 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Geen vonk op de bougie
Er zitten twee kerven op de poelie en een verdikte streep op het distributiehuis.
Wat ik er wel bij moet vertellen sorry het is een 20 E .

Maar hij loopt weer motor heeft half jaar niet meer gedraaid.
Ga het huis bij de poelie morgen ff goed schoon maken.
Bedankt mannen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 nov 2012 22:22 #9 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Geen vonk op de bougie
een 2.0 E :thumbup: ik zat aan een 1.9 te denken _O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 nov 2012 20:00 #10 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Geen vonk op de bougie
Als ik de contact punten op 0,45mm afstel is dit voldoende of moet ik daarna de dwell nog controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 nov 2012 19:18 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Geen vonk op de bougie
Als dat de afstel waarde van de puntjes is dan is dat ook goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 nov 2012 22:47 #12 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Geen vonk op de bougie
Oké bedankt
Ga over een tijdje denk ik toch maar voor de elektronische ontsteking.



Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.
Lees hier hoe je op de juiste wijze quote.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 nov 2012 09:43 #13 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Geen vonk op de bougie
controle door de dwell te meten is altijd nauwkeuriger
zeker als het gebruikte puntjes betreft, vanwege het inbranden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2013 18:13 #14 door Black Beauty
Beantwoord door Black Beauty in topic Geen vonk op de bougie
Ben dus al geruime tijd bezig met de ombouw naar injectie, 2.0 E, L-jetronic.
Het wil maar niet goed vlotten met de electische kant hiervan.
Weet eigenlijk niet goed waar te beginnen.
Hier gaan we :
- Als ik geen overbrugging maak tussen de niet gezekerde aansluitingen (midden) van de zekeringskast, krijg ik zelfs geen lampje aan het branden op het dashbord, laat staan dat de startmotor aanslaat. Als ik die overbrugging wel maak, heb ik verlichting op dashbord en slaat de startmotor aan. Echter ...
-Dan krijg ik nog geen vonk op de bougies.
-Ik heb al de controle gedaan waarbij je tussen punt 10 (88a) en punt 5 (massa) een testlamp plaats die zou moeten flikkeren als je start, maar die flikkert dus niet. Kabels gecontroleerd, andere condensator gezet, ... helpt niet.
-Ook al andere stuurdoos gezet, helpt niet.
-Ter info, mijn benzinepomp slaat ook niet aan, maar dat kan niets te maken hebben met geen vonk op de bougie.

Wie weet raad ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2013 20:55 #15 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Geen vonk op de bougie
brandstof relais goed?

wel spanning op het brandstof relais ?

groene draad van bobine ook aangesloten op groene draad
van regelunit? ( deze wordt vaak vergeten)

welke draden zijn er aangesloten vanaf het 2.0e kabelboompje,
naar de auto toe ?
uit deze kabelboom komen 3 draden, blauw=brandstofpomp zwart is geschakelde spanning rood is continu spanning

( als ik het zo goed heb) op mantablog.nl staat volgens mij wel een uitleg omtrend een 2.0e in een manta, nu heb jij het over een gt, maar de aansluiting van de 2.0e is het zelfde natuurlijk.
succes

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2013 00:51 #16 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Geen vonk op de bougie
Ik ben er ook mee bezig, vandaag geprobeerd te starten maar startmotor loopt niet rond nof effe zoeken dus. Ik moet de draad van af contact naar bobine nog vervangen is nl weerstanddraad waardoor spanning op bobine en ook regelunit te laag is. Had dit tijdelijk effe met draad naar accu gedaan voor test. De draad is een bruinachtige blanke draad. Als je deze meet tussen accu pool + en punt bij bobine is het 60 ohm ( geen accu aangesloten dan he ). Kan de draad binnen echter bij de zekeringskast niet vinden volgende week weer verder. Over 2 weken loopt de schorsing af dus moet hij wel weer lopen dan. Gr frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2013 10:25 #17 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Geen vonk op de bougie
bij de manta`s komt hij wel uit op de zekeringskast,
maar niet gezekerd.

deze komt uit op het deel van het relais blok
waar een contact zit voor afname naar een radio toe,
geschakelde plus, en aan de andere kant zit het contact voor
constante plus.

mogelijk kun je er wat mee

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2013 23:50 #18 door Black Beauty
Beantwoord door Black Beauty in topic Geen vonk op de bougie
De spanning op het brandstof relais heb ik getest op de voorgeschreven manier met een testlamp en dat was ok.

De groene draad van de controledoos (1) naar de bobijn is aangesloten.

De rode draad heb ik direct aan de plus van de batterij gehangen ipv naar de (30) op de startmotor. Is per slot van rekening hetzelfde gezien er van de (30) de dikke kabel naar de batterij gaat, of niet ? De blauwe en de zwarte kan ik niet zo direct zeggen hoe ik die gekoppeld heb, zal ik morgen nog eens ff checken.

Ik heb al een paar dingen gedownload van het mantablog.
Lang leve het internet.

De weerstandsdraad heb ik al vervangen. Ze zeggen dat als je dat gedaan hebt, de draad tussen de (16) op de startmotor en de (15) van de bobijn, weg mag. Dus de (16) is volledig vrij dan ?

Helaas nog steeds geen vonk op bougies.

:(
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2013 17:14 #19 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Geen vonk op de bougie
wat jij omschrijft, lijkt mij wel te kloppen ja.

maar.. nog geen vonk op bougie

al geprobeerd of de bobine wel een stroom (vonk) afgeeft?

starten met bobine kabel kort bij massa van koets

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2013 23:07 #20 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Geen vonk op de bougie
heren,

de weerstandsdraad zit er niet voor niets
indien de bobine de volledige spanning krijgt wordt deze te heet en zal het op den duur begeven
mocht je hieraan twijfelen dan controleer het maar eens door je hand op de bobine te leggen nadat deze een tijdje zijn werk heeft gedaan
Om toch voldoende spanning te krijgen tijdens het starten dient er een draad te lopen van de bendix(=startmotorrelais)op de startmotor naar de bobine. Bij het starten wordt dan de volledige spanning opgevoerd en zal na het aanslaan van de motor en het terugschieten van de bendix de weerstandsdraad de voeding overnemen
Overigens zit er in het Bosch assortiment types die wel de volledige spanning kunnen verdragen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.