bobine is heet.

25 mei 2014 19:01 #1 door Carlo
bobine is heet. werd gestart door Carlo
Heeft iemand en idee hoe warm of heet mag een bobine mag worden?
Vanmiddag een stuk gereden na de rit bobine behoorlijk warm is net vast te pakken.
Het is een blauwe van Beru ZS 106.
Met de GT schiet het al op alleen de koplamp bediening nog afstellen.
Alvast foto bij gevoegd.


Groetjes
Carlo.


Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2014 19:04 #2 door blacky
Beantwoord door blacky in topic bobine is heet.
Niet goed , kapotte of verkeerde bobine , deze mag slechts handwarm worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2014 19:08 #3 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic bobine is heet.
Is wel verkeerd om aan gesloten geweest.
12v + - omgedraaid.
Kan het zijn dat hierdoor defect is geraakt.


Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.
Lees hier hoe je op de juiste wijze quote.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2014 19:16 #4 door blacky
Beantwoord door blacky in topic bobine is heet.
Zal wel de reden zijn wss.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2014 20:17 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic bobine is heet.
Kleine tip als je een nieuwe bobine koopt. Let er op dat als je weer een blauwe koopt met interne weerstand, dat je dan de doorzichtige draad met interne weerstand die naar de zekeringenkast loopt niet gebruikt, maar dat je een andere (gewone) draad trekt.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2014 20:20 #6 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic bobine is heet.
met de corvette had ik het laatst ook, de bobine werd loeiheet. Mij werd uitgelegt: als je (nog ouderwetse) contactpuntjes hebt en deze zitten tegen elkaar aan terwijl je het contact aan heb staan krijg je dat probleem. Het risico is o.a. dat de contactpuntjes vast branden. Het was idd het geval dat ik het contact op "on" had staan. Dus, toen jij de bobine voelde, had je de contactsleutel "aan" staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2014 22:37 #7 door Jos
Beantwoord door Jos in topic bobine is heet.
deels is dit al eerder besproken

klik maar op de link

bobine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2014 16:48 #8 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic bobine is heet.
Het betreft elektronische ontsteking.
Heb het contact niet aan laten staan.
Wel valt op dat ik geen kap over de koel ven heb.
Nu wordt de warmte over de gehele motorruimte geblazen.
Elektronica wordt hierdoor behoorlijk op gewarmd.
Er licht een gewone draad na de bobine.

Op de bobine staat geen voor weerstand gebruiken en direct op 12V aansluiten.
Zie foto voor gegevens bobine.

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2014 20:30 #9 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic bobine is heet.
Tijdens het stationair lopen van de motor meet ik op de + van de bobine 13,8 V de dynamo spanning.
Klopt dit of is er ergens iets niet goed aangesloten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2014 21:58 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic bobine is heet.
Voorschakelweerstand
Bron:Uitgeverij Presse-PapierAls de startmotor de krukas van de 'echte' motor ronddraait, vraagt dat veel elektrische stroom van de accu waardoor ook de systeemspanning zakt. Zo is het voor het ontstekingssysteem onmogelijk om bij zo'n lage spanning een behoorlijke ontstekingsvonk te bewerkstelligen. Daarom is bij de meeste ontstekingssystemen met contactpunten een voorschakelweerstand gemonteerd in de draad vanaf het contactslot naar de bobine. Die weerstand wordt tijdens het starten gepasseerd: dan 'draait' de bobine op 12 volt. Als de motor eenmaal loopt, wordt de voorschakelweerstand weer in het circuit opgenomen. Daardoor bereikt slechts circa 7 volt de bobine, maar die heeft daaraan genoeg om te kunnen functioneren.


en ook

Het al dan niet gebruiken van een voorschakelweerstand hangt af van de bobine die je gebruikt (en niet van het type ontsteking). Als je een 12 volt bobine gebruikt, dan moet je de voorschakelweerstand laten vervallen. Een bobine die bedoeld is om met een voorschakelweerstand te werken, is een 9 volt bobine. De voorschakelweerstand zorgt er in dit geval voor dat de bobine tijdens het starten een hogere spanning (12 V) aangeboden krijgt, als de motor loopt dan schakelt dit weer om naar het benodigde voltage (9).
Wij adviseren een 12 volt Bosch Blue Coil te gebruiken en de voorschakelweerstand te laten vervallen, omdat een voorschakelweerstand vaak storingen geeft.


nog een quote


De bobine is in weze een transformator. De techniek is redelijk simpel, maar toch lastig te bevatten. Dit is wat er precies gebeurd in de bobine:

Op de plus van de bobine is de accu-spanning aanwezig. Het motormanagent systeem legt de min aan massa en er begint een stroom te lopen door de primaire spoel van de bobine. Om deze spoel bouwt zich een magnetisch veld op volgens een E-curve. Dat wil zeggen: het ontstaan van het magnetische veld gaat snel, daarna zwelt het steeds langzamer aan. Op het moment dat we de stroom onderbreken doordat het motormanagement systeem de min lostrekt van de massa zal het magnetische veld dat om de bobine staat enorm snel instorten. Een veranderend magnetisch veld brengt een spanning teweeg in een geleider. In de primaire spoel ontstaat nu een spanningspiek van 300 tot 400 volt. De secundaire spoel van de bobine heeft echter veel meer windingen en is aangesloten op de bougie en in deze spoel zal er dus ook een spanning ontstaan. Deze spanning is echter veel hoger en kan oplopen tot 20.000 volt. Bij 8-12.000 volt zal de lucht tussen de bougie-electroden electrisch geleidend worden (ioniseren) en zal de opgewekte stroom in de bobine kunnen gaan lopen over deze geïoniseerde lucht. Als zich daartussen een brandstof-zuurstof mengsel bevindt in de goede samenstelling zal dit tot ontbranding komen.

Er vallen wel een paar leuke weetjes te vertellen over de bobine:

Allereerst zijn er verschillende typen, maar werken ze allemaal volgens hetzelde princiepe. De vroeger gebruikte bobine's hadden een vrij grote weerstand van de primaire spoel: de primaire spoel bevatte redelijk veel windingen. Dit moest men doen om te voorkomen dat de bobine zou doorbranden bij een laag toerental. De tijd van opladen was toen immers een deel van een cyclus en veranderde mee met het toerental. Op een hoog toerental werd de laadtijd te kort om nog een redelijk sterke vonk te verkrijgen. Vandaar dat we vandaag de dag erg blij zijn met een stukje electronica. Nu kunnen we bobine's gebruiken die een zeer korte oplaadtijd benodigd hebben door een zeer lage impedantie van de primaire spoel (0,5-0,6 ohm). Vroeger gebruikte men ook een voorschakel-weerstand. Tijdens het starten sloot men deze voorschakelweerstand kort om de bobine zo meer spanning aan te bieden. Tegenwoordig corrigeert onze electronica de spanningsval tijdens het starten en zal de bobine wat langer laten laden.

Als we gaan rekenen aan de bobine dan komen we tot een opmerkelijke conclussie: Met een 0,5 Ohm impedantie op 12 volt trekken we met gemak 24 ampere door de bobine als we deze zijn gang laten gaan. Er vindt dan een warmte ontwikkeling plaats van bijna 300 Watt. Om aan te geven hoe warm dat is: een gemiddeld peertje in onze huiskamer straakt 40-60 Watt aan warmte uit en die willen we niet graag aanraken als ze in werking is.

Om warmte opbouw te voorkomen is het dus zaak de TIJD dat de bobine geladen wordt te begrenzen. Per bobine wil dat wat verschillen, maar moderne bobine's zijn op volle sterkte in rond de 3ms. Volgens de E-curve zitten ze dan pas op 80% van hun magnetische cappaciteit, maar de laatste 20% zal naar verhouding zeer lang gaan duren en een behoorlijke temperatuurstijging teweeg brengen terwijl de vonk maar een klein beetje meer energie zal bevatten. Zetten we de bobine per ongeluk aan zonder deze tijdsbegrenzing dan kan het goed zijn dat ze beschadigd raakt. In de meeste gevallen zal ze doorbranden, maar het kan ook zijn dat ze uit elkaar spat. De bobine is het meest kwetsbare deel van het motormanagement systeem indien onjuist behandeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2014 19:16 #11 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic bobine is heet.
Oké Jos bedankt zal de bedrading nog eens langs lopen.
Misschien heb ik wat over het hoofd gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2014 20:48 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic bobine is heet.
de spanning die de dynamo levert is inderdaad rond de13.8 volt.
rij zelf met een van de wagens al jaren met een blauwe bobine; tot nu toe zonder problemen (dus zonder voorschakelweerstand)
zzie foto



Heb die ooit wel er tussen gehad maar dat was geen succes.

Vraag is hoeveel warmte kan de bobine verdragen?
Zoals eerder gemeld kan de temperatuur vrij hoog oplopen
je zou ook iets van een koeling kunnen creeeren
een aluminum grondplaat bijvoorbeeld
meet in ieder geval de wamrte bij draaiende motor of als deze net is afgezet, staat de wagen stil en met contact aan wordt de bobine inderdaad erg warm
(zoals reeds eerder geschetst)
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.