Slangen kleppendeksel

07 mei 2010 19:30 #1 door Duffy
Slangen kleppendeksel werd gestart door Duffy
Dag mede gt liefhebbers,

Ik heb alle slangen gevonden behalve die kleine op het kleppendeksel.
De grote van deksel naar luchtfilter heb ik wel, maar die kleine niet.

De vraag is nu : is dit een gewoon slangetje van +/- 6mm of
is dit een speciaal slanggetje met een bepaald einde voor in het kleppendeksel ?

De oude slangen zijn verduurd en komen nu met eventuele trillingen los.

mvg

Duffy
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2010 20:51 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Slangen kleppendeksel
Als ik me niet vergis gaat de kleine slang naar de carb. Maar dat weet ik niet meer zeker. Zelf heb ik een 2.2 injection klep deksel en die heeft die tweede opening niet.
Bij mijn oude klep deksel heb ik die tweede slang opening afgeblind de slang viel er steeds uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2010 22:48 #3 door leon
Beantwoord door leon in topic Slangen kleppendeksel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2010 08:59 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slangen kleppendeksel
Leon,
volgens mij klopt er iets niet met de aansluitingen van je slangen.
Het dunne slangetje van het kleppendeksel (bij jou 10 cm lang) moet niet naar de "bowl vent" maar naar je inlaatspruitstuk net onder de dikke aansluiting voor de vacuumslang die naar de rembekrachtiger loopt (bij latere versies aan de achterzijde).
US-GT's met US-spec carbs hebben zowel een aflaatpijpje aan de "bowl vent" als één ergens onder de chokebehuizing (wijzend naar de motor, de zgn "carb vent").
Deze moeten worden aangesloten aan het koolfilter.

Waar gaat trouwens de slang van je thermostaat naar toe?
Deze moet mbv een T-stuk aangesloten worden met de watergekoelde choke en de verwarmingsklep.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2010 21:59 #5 door leon
Beantwoord door leon in topic Slangen kleppendeksel
Bedankt voor de tip en Duffy sorry voor het verkeerd advies.
Had mijn gt vrijwel geheel gedemonteerd gekocht motor
lag er nog wel in zie onderstaande foto.




Heb alles weer hetzelfde aangesloten zoals het toen was
en ervan uitgegaan dat het ook zou kloppen.
De andere slang gaat inderdaad naar het T stuk maar via
een omweg om de solex carb. heen zie dit bij andere vaak met een korte slang voorlangs.
Helaas heb ik de aansluiting in het spruitstuk onder de vacuumslang niet zitten, waar zou de slang uit de kleppendeksel dan naar toe moeten:question:
Heb nog wel een ander spruitstuk op zolder liggen met wel deze aansluiting maar zou ik dan echt deze erop moeten bouwen?

gr. Leon.

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2010 22:04 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slangen kleppendeksel
Leon, bij de latere spruitstukken zit de aansluiting aan de kant van de motor. Zit daar geen (afgetopte) aansluiting?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2010 22:31 #7 door leon
Beantwoord door leon in topic Slangen kleppendeksel
Pecje je hebt gelijk :thumbup: er zit in het middden aan motorzijde een afgedopte aansluiting bedankt voor je info.
Heb ik weer een klusje want i.v.m het hitteschild moet
ik de carb. even omhoog halen kan er anders niet bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2010 22:37 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slangen kleppendeksel
Graag gedaan. Daar is het Forum voor, om elkaar te helpen.
Ga je nu ook nog een koolfilter installeren, of ga je de benzinedampen van de carb op een andere wijze afvoeren?
Open laten is geen optie, want dan stink je de garage of de auto uit.

Grt Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mei 2010 17:15 #9 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Slangen kleppendeksel
Zit die koolstoffilter ook op de europese versies?
Want ik vind hier nergens een aansluiting voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mei 2010 18:14 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slangen kleppendeksel
Da's een makkelijk antwoord: nee, nein, njet, no.

Maar mocht je het vinden stinken, dan kun je een in-line koolfilter in de leiding van de tankontluchting monteren (het slangetje van de ontluchting steekt linksachter uit de bodem. Heb ik ook gedaan. Scheelt enorm, er staat nog wel ergens een foto van op het Forum. Ik weet alleen niet meer waar.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mei 2010 19:08 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Slangen kleppendeksel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2010 12:50 #12 door US-GT-1970
Beantwoord door US-GT-1970 in topic Slangen kleppendeksel
Ik heb sinds de aankoop van de GT (zo'n jaar geleden) ook al last van een behoorlijke benzinegeur in de auto.
Op zich geen probleem, hoort eigenlijk wel bij een oude auto,
maar als je iedere keer dat je hebt gereden van je vrouw hoort dat je stinkt...

Eerst dacht ik dat het van de dubbele Solex carburateurs kwam die de vorige eigenaar had opgebouwd.
Aan de handchoke zat geen kabel en de choke stond er atijd op! Als gevolg een veel te rijk mengsel.
Ook zaten er geen luchtfilters op de carburateurs.

Dus op zoek gegaan naar een originele carburateur, maar dat viel nog tegen (tenzij je de hoofdprijs wil betalen, vanaf ongeveer €350). Uiteindelijk bij een sloper in de buurt gaan kijken, hij had nog een in- en uitlaatspruitstuk liggen, en bij toeval zat daar een originele Solex carburateur op.

Een 32 DIDTA dus met aansluitingen voor een koolstoffilter (deze heb ik afgedopt), maar heb een Amerikaanse GT dus perfect!

Maar nog steeds last van benzinegeur. Daarom gisteren maar eens de slangen van de tank nagekeken. Deze zijn aangesloten volgens het schema in de rubriek downloads.
Slangen zien er nog als nieuw uit, maar het leek erop dat 1 slang niet ver genoeg op het t-stuk zat en de slangklem zat ook niet erg vast! Hopelijk is het nu beter.

Wat voor nut heeft een koolstoffilter echter nog als de ontluchtingsslang aan de achterzijde de GT al verlaat?

Maar als jullie dit een verbetering vinden ga ik er 1 tussen zetten. Kon echter op internet niet veel info vinden over koolstoffilters. Wat voor iets hebben jullie ingebouwd (merk, type en waar te kopen)?

Thanks,

Ton

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2010 14:48 #13 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Slangen kleppendeksel
Ik heb ook een tijd last gehad van benzinedampen in de GT, zelfs met koolstoffilter ertussen.
Vaak wordt er voor de ontluchting slangen gebruikt die niet benzine bestendig zijn, met gevolg dat ze uitdrogen/vergaan met dampen als gevolg, ik heb ze vervangen door brandstof bestendige slang en geen probleem meer gehad.
Diameter is 7,5mm dus geen 8!! tevens zit er op de tankontluchtingsnippels geen felsrand op (zijn glad) vandaar dat een goede diameter essentieel is om goed afsluiten mogelijk te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2010 19:03 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slangen kleppendeksel

US-GT-1970 schreef : Dus op zoek gegaan naar een originele carburateur, maar dat viel nog tegen (tenzij je de hoofdprijs wil betalen, vanaf ongeveer €350).

Misschien dat ik het gemist heb, maar had maar een oproepje gedaan op het Forum, ik heb nog een komplete gereviseerde Solex voor een US-GT liggen.

US-GT-1970 schreef : Een 32 DIDTA dus met aansluitingen voor een koolstoffilter (deze heb ik afgedopt), maar heb een Amerikaanse GT dus perfect!

Kan nooit goed zijn, de vlotterkamer moet kunnen afventileren naar de buitenlucht (bv als je een warme motor na even kort te zijn uitgezet weer wil starten of bij het loslaten van het gas) Anders wordt het mengsel te rijk.
Deze ontluchtingsmogelijkheid zit er niet voor niets!
Dit is ook één van de grootste redenen dat het zo stinkt naar benzine als je een GT in een inpandige garage zet.
Dit is dus op te lossen door de aflaat (samen met een tweede aflaat aan de choke-kant) via slangen naar een koolfilter te leiden voorin de neus van de auto. Deze optie is er echter alleen bij US Solex uitvoeringen.
Europese Solexen hebben geen aflaatpijpjes waarop een koolfiler kan worden aangesloten.
Ik heb zelf ook een tijdje met een US-solex gereden en had het als volgt opgelost:




Zonder gebruik te maken van een koolfilter en door de slang terug te leiden naar de ingang van het luchtfilter.

US-GT-1970 schreef : Maar nog steeds last van benzinegeur.
Wat voor nut heeft een koolstoffilter echter nog als de ontluchtingsslang aan de achterzijde de GT al verlaat?

De tank staat via een slang in open verbinding met de buitenlucht. Zet je de auto dus in de garage en deze is inpandig dan zal het zeker gaan stinken naar benzine. Een inline koolfilter kan dit voorkomen.
Een andere, misschien minder fraaie, oplossing is om aan het uiteinde van het slangetje daar waar deze uit het carrosserie naar buiten steekt, een plastic kraantje te monteren. Als je de auto dan in de garage zet kun je dan de slang afsluiten door het kraantje dicht te draaien.
Als je weer weggaat het kraantje wel weer openzetten om onderdruk in de tank te voorkomen (blijkt in de praktijk wel mee te vallen).
Een nieuw afsluitrubber in de tankdop wil trouwens ook wel eens helpen om stank te verminderen.

US-GT-1970 schreef : Maar als jullie dit een verbetering vinden ga ik er 1 tussen zetten. Kon echter op internet niet veel info vinden over koolstoffilters. Wat voor iets hebben jullie ingebouwd (merk, type en waar te kopen)?

Aangezien ik in een vorig leven op een laboratorium werkte kon ik gemakkelijk aan oude inline koolfilters komen die we gebruikten om gassen zoals stikstof, helium en waterstof te zuiveren. Zo'n soort inline filter voor een Gaschromatograaf heb ik zelf ingebouwd. Ik heb er trouwens nog één liggen.
Zelf fabriceren door creatief te zijn kan ook. Gewoon een plastic vatje met een in en uitgang voor de slang vullen met aktieve kool (norit).

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2010 19:34 #15 door US-GT-1970
Beantwoord door US-GT-1970 in topic Slangen kleppendeksel
Bedankt al voor de reacties!

Heb de Solex vorig jaar juni gekocht, voor €80 incl. de spruitstukken. Heb er niets aan gedaan en er zo opgezet.
Binnen nu en een paar weken ga ik een revisiesetje bestellen en de carburateur reviseren.
Dan zal ik de aflaten terug leiden naar het luchtfilter, dat is een mooie oplossing!

Patrick, is dat koolfiter te koop?
Helpt het koolfilter ook voor benzinegeur in de GT of vooral voor benzinegeur buiten de GT (in de garage).

Gr. Ton

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2010 19:47 #16 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slangen kleppendeksel
Hallo Ton, het koolfilter is niet te koop :no:
Is gratis over te nemen, gevuld en al. Enkel verzendkosten.
Heeft alleen een onhandig formaat van ong. 60 cm lengte.
Zal op zoek moeten naar een langwerpig doosje.
Mocht je interesse hebben, dan stuur je maar een U2U met je gegevens.

Als je het filter installeert in de slang van de tankontluchting is dit vnl voor de geur in de garage.
Maar wat houdt je tegen om hem niet als koolfilter voor de carb te gebruiken? Gewoon ergens in de neus van de auto monteren.

Heb je het afsluitrubber van de tankdop trouwens al gecontroleerd?

Grt Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 juni 2010 09:49 #17 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Slangen kleppendeksel
De US GT's hadden voor in de neus een Koolstoffilter zitten, als je de leidingen door lust kun je ze toch allebei op 1 koolstoffilter aansluiten, de tankontluchting zat bij deze GT's ook helemaal naar voren geleid, naast de brandstofleiding gewoon nog een slang mee naar voren laten lopen.:info:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 juni 2010 11:42 #18 door US-GT-1970
Beantwoord door US-GT-1970 in topic Slangen kleppendeksel
Hoe sluit je dat koolfilter aan?
Aan 1 zijde alle aansluitingen van carburateur en tank en de andere vrij verbonden met de buitenlucht?

Ton

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 juni 2010 16:56 #19 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slangen kleppendeksel
Yep, precies zoals je zegt.
Aangezien het inline filter maar één in- en één uitgang heeft zal je aan de slag moeten met T-stukjes of Y-stukjes.
Het oorspronkelijke koolfilter, had meerdere aansluitingen aan de ingangszijde om de diverse slangen aan te koppelen.
Misschien dat iemand aar nog een foto van heeft.

Grt Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.