Oliedruk probleem

28 mei 2018 12:07 #1 door fredje1978
Oliedruk probleem werd gestart door fredje1978
Hallo,
Ik ben eigenlijk heel bezorgd om mijn motortje (2.0s)...
Al een paar keer heb ik de toppics doorgenomen ivm verlaagde oliedruk maar ik geraak er niet uit....
Mijn 2.0s haalt amper nog 2 bar al rijdend en 0.5 bar in vrijloop...
Anders loopt hij niet warm, hoor ik geen nare geluiden en zijn de prestaties naar behoren.
Hij start warm en koud, heeft geen abnormaal olieverbruik en ik hoor geen gekletter van de transmissieketting (lage druk=geen kettingspanner-druk)
Ik kocht al een nieuw pompdeksel bij Udo (nieuw afsluitventiel overdruk)
Ik veranderde mijn motorolie naar de castrol 20w50 XL (speciaal voor motoren uit de jaren 80)
Het vertrouwen in de motor is wat weg...
Wat zouden jullie doen in mijn geval ?
-Instrumentje ?
-Aanzuigleiding checken in het carter ?
-Oliedruksensor ?
-Andere motor ?
-...

Alvast bedankt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 13:11 - 28 mei 2018 13:46 #2 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Oliedruk probleem
Hallo,
Het kan van alles zijn natuurlijk, maar laat andere motor nog even buiten beschouwing.
Als je al een ander pompdeksel hebt gemonteerd , andere olie hebt geprobeerd en het oliedrukventiel hebt veranderd, en dat doet helemaal niets met je oliedrukuitlezing, dan vraag ik me af of je oliedruksensor ( potje op de motor ) nog wel goed is? En dus of je een correcte aflezing hebt.

1. Brandt het oliedruklampje als je het contact opzet en de motor nog niet draait ? Moet zo zijn.
2. ALs de motor goed warm is en de oliedruk onder 0.5 bar wegvalt op vrijloop, gaat het lampje dan aan? Zo niet is er nog geen probleem.

Ik heb vorige weken (bij het opsporen van problemen van mijn motor, zie ander topic) aan het stoeien gegaan met oliedruksensoren.
Degene die op mijn GT zat was al open geweest en toonde een alarmerende oliedruk (vergelijkbaar met wat jij hebt).

Ik had nog een tweede, maar daarvan was de inwendige potmeter defect ( draadje los). Die heb ik hersteld en gemonteerd en bij wonder heb ik een heel gezonde oliedruk.

Nu heb ik beide getest uit de wagen aan mijn compressor.
De opstelling : met een slangklem een kort stukje aquariumslang aan de sensor , vervolgens slangetje gevuld met een beetje olie, vervolgens de andere kant van het slangetje met een slangklem aan de kompressor.
En meten maar : eerst op 1 bar , dan 2 bar , dan 3bar en ten slotte 4 bar.
Ik heb telkens de weerstandswaarde gemeten en opgeschreven en inderdaad beide sensoren gaven een behoorlijk verschillende meting ,
die ook zichtbaar is op de oliedrukmeter :

"kapotte" sensor : 6.4 ohm , 35,7 ohm , 72 ohm en 96 ohm (van 1 naar 4 bar)
huidige sensor : 22.8 ohm , 57 ohm , 91.2 ohm en 120.6 ohm (van 1 naar 4 bar)

In uitlezing gaf dit op mijn oliedrukmeter eerst met hete motor en warme olie op vrijloop onder de 0.5 bar en maximaal 2.5 bar bij de kapotte sensor en nu iets meer als 1.5 bar en 4 bar.

Let wel , de manometer op mijn kompressor is niet geijkt.....

Je bent uit omgeving kortrijk , ik van scheldewindeke
Als je dit wil kontroleren en je ziet het zitten om het oliedruksensortje uit te bouwen ( je kan er niet goed bij) en ermee tot hier te komen, dan ben je welkom. De testopstelling hier bij mij thuis is 10 minuutjes werk en we zien direkt wat jouw waarden zijn, kwestie van dit uit te sluiten.

Ik heb intussen op het net de specs van VDO gevonden voor deze sensoren :
vdo-webshop.nl/nl/dr...sor-0-5-bar-m14.html

Dit is de tabel :
De opgegeven waarden zijn zelfs nog hoger dan wat ik gemeten heb (maar zoals ik zei, mijn manometertje op de compressor is niet geijkt. We kunnen hier in ieder geval je oliedruksensor gemakkelijk mee uittesten, vooraleer je verder zoekt.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 14:40 #3 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
Alvast bedankt voor het heel deskundig antwoord !
Aan een opstelling met compressor had ik nog niet gedacht.
Het lampje brandt inderdaad wanneer ik de contactsleutel omdraai.
Alleen gebeurt het soms dat het metertje even niet omhoog komt, maar wanneer je zachtjes op het metertje tikt 'springt' het wijzertje naar zijn aangegeven waarde.
Voor de testopstelling heb ik alles liggen in mijn garage en met de tabel kan ik al eens controleren of ik in de buurt raak van jouw bevindingen. Jouw aanbod om eens tot bij jou te komen is geweldig, maar ik probeer zelf eerst eens ;-).
Het overwegen van een andere motor was gewoon omdat ik er vandaag één zag langskomen op internet uit een Rekord met slechts 15000 km... ;-)
Ben jij lid van de Belgische GT club ? Misschien zag je mijn GT al op het salon in Antwerpen?
Groeten, Frederik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 15:10 - 28 mei 2018 15:27 #4 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Oliedruk probleem
Zo eenvoudig ziet de opstelling er uit:
Buisje op de sensor, olie in het buisje, regelbare perslucht op het buisje, ohmmeter.
De ohmmeter aan de ene zijde aan de behuizing leggen ( massa) , de andere zijde op de G pool.

Er zijn twee aansluitingen:
WK = een contact voor het lampje ( kan je ook testen met de ohmmeter door druk te steken( Geen druk= 0 ohm of meer als 0.4 bar = oneindig)
G = een inwendige potentiometer voor de drukmeting. ( zie de waarden uit de tabel hierboven)
Niet letten op de sensor , want die is al een paar keer open geweest en de klemmen zitten er niet meer op. In de plaats komen twee draden naar buiten.

Je meet bij beide telkens naar de behuizing van de sensor ( zwarte klip op de foto)
succes


Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 16:10 - 28 mei 2018 16:21 #5 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
Mijn testopstelling (copyright GVY :-) ):

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 16:22 - 28 mei 2018 16:23 #6 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
1,5 bar compressor


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 16:24 - 28 mei 2018 16:25 #7 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
4 bar compressor


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 16:25 #8 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
5 bar compressor


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 16:30 #9 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
Mijn motor geeft dus naar alle waarschijnlijkheid goede oliedruk...
Dit is al een hoop zorgen minder.
1000 maal dank voor de gouden tip GVY !
De Ohmse waarden heb ik niet gecheckt, maar ik denk dat de fotos voor zich spreken.
De manometer van mijn compressor is wel niet geijkt, maar dit verschil is toch wel heel groot he.
Bij mijn eerste opstelling vergat ik wel de massa van de oliedruksensor te verbinden met de massa van de auto en kreeg ik maximum uitslag op het metertje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 16:54 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Oliedruk probleem
Graag gedaan,
Het geeft een beetje gemoedsrust hé.
Goed idee om de aflezing rechtstreeks op de meter in de auto te doen.
Ik zou toch de sensor ook eens aan de ohmmeter hebben gehangen. Zo weet je of de sensor verkeerd geijkt is , of anderzijds je boordmetertje fout gaat. Een nieuwe sensor is niet goedkoop, maar wel nog te kopen.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 17:21 #11 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
Net nog even gemeten:

1bar 16.9 ohm
2bar 23.4 ohm
3bar 27.5 ohm
4bar 31.8 ohm

Wel heel andere waarden dan jouw metingen he ?
Vreemd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 17:31 - 28 mei 2018 17:40 #12 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Oliedruk probleem
Frederic.
Echt niet twijfelen. Die sensor doet het niet goed meer.
Als je hem opent zie je dat het membraan (onzichtbaar) een plaatje op een asje doet kantelen. Op dat plaatje staan dunne koperen kontaktplaatjes die over een gewikkelde weerstandsplaat wrijven en zo de weerstand laten verhogen met toename van de druk. De waardes die jij hebt duiden aan dat die sensor niet meer juist is. Logisch dat hij zo veel te laag aanduidt
Je kan hem makkelijk openen door de rand voorzichtig rondom open te slaan (rechtte zetten feitelijk met hamer en schroevendraaiertje), maar ik weet niet hoe ze de draden aan die kontakten hebben vastgemaakt. Zelf heb ik nieuwe draden gesoldeerd en naar buiten gebracht na de herstelling

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride
Deze gebruikers zeggen dank u: fredje1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 17:54 #13 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
2e meting:

1bar 48 ohm
2bar 69.5 ohm
3bar 80 ohm
4bar 94 ohm

Heel veranderlijk dus...
Dit had ik ook al rijdend, de ene keer beter dan de ander...
Morgen ga ik een sensor ophalen die een jaartje geleden op een motor werd geïnstalleerd. 40€ is de wereld niet he ;-)

Nogmaals dank,
Frederik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2018 18:23 #14 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Oliedruk probleem
Frederic,

Nieuw van VDO bij splendid voor 59€
www.splendidparts.de...pe=1&referid=130

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2018 11:53 #15 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
Update:

Andere sensor geïnstalleerd. Meteen 2 bar bij 700 rpm koude motor. Testritje is voor dit weekend.
Grtz Fred.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2018 00:23 #16 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Oliedruk probleem
Hallo,

Laat maar weten hoe de testrit verloopt.
700tr/min is een lage vrijloop hoor, waarschijnlijk komt ie hoger als hij warm is?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2018 05:49 #17 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Oliedruk probleem
Resultaten zijn beter dan voordien, maar nog niet echt super...
Nu heb ik bij warme motor, in vrijloop (+/- 1000 rpm) 1 Bar.
Tijdens het rijden geeft hij 2.5 Bar aan.
Misschien nog eens op zoek gaan naar een beter metertje ?
Groeten, Frederik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.