Afstellen kleppen

01 sept 2018 18:43 #1 door RobGT
Afstellen kleppen werd gestart door RobGT
Ik dacht: ik haal dit onderwerp nog maar eens aan.
Ik weet dat de handleiding voorschrijft de kleppen met draaiende motor te stellen, maar afgezien van dat het een eng werkje is, is het ook uitermate ongezond en nog brandgevaarlijk ook, want hoe laag je het toerental ook draait, het blijft olie spetteren op de uitlaat.

Dus, toe ik hier las over het stellen van de kleppen naar de stand van de stand van de rotor van de verdeler (ik meen dat het Han was), heb ik het op die manier gedaan.
Dit gaat supersnel, beheerst en stil.

De stand van het BDP van cilinder 1 heb ik afgelezen van het dekkapje dat over de contactpuntjes zit. Op het BDP moeten zowel de inlaat- als de uitlaatklep gesloten zijn, anders heb je vermogensverlies, dus heb ik zowel de inlaat- als de uitlaatklep op dat moment op de vereiste klepspeling gesteld.
Ik ben ermee op vakantie geweest, 3600km gereden, en ben er dik tevreden over. Prima vermogen, verbruik ca. 1:10 (olieverbruik maar ongeveer een halve liter, maar dit is niet terzake), waaraan moderne auto's zoals de Mitsubishi Outlander nog een voorbeeldje kunnen nemen.

Toch houdt me iets bezig, want het kan volgens mij nog beter.
De uitlaatklep opent als eerste, anders zou de verbrande lucht de verkeerde kant op stromen.

Mijn vraag is dus: hoeveel graden opent de uitlaatklep eerder dan de inlaatklep?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2018 16:02 - 02 sept 2018 16:10 #2 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Afstellen kleppen
Zelf werk ik merendeels met hydrolische klepstoters,
Ook deze moeten eens gesteld worden, je kunt ze er immers niet gewoon in drukken, moer aandraaien en rijden maar, helaas, ook bij hydrolische klepstoters werkt dat niet.

Kleppen stellen, doe je nu eenmaal met een, vooral warme, op bedrijfstemperatuur zijnde motor.
En ja, met draaiende motor.

Opel had destijds speciale afdekkapjes voor over de ketting, in het distributie huis.
Vandaag de dag nog te bestellen.

Aan de zijde van de inlaat en uitlaat spruitstukken zette men vaak een kartonnen plaat rechtop, om zo lekkage te voorkomen naar de spruitstukken toe.

Maar, wat blijkt nog mooier te werken ?

Een open gesneden kleppendeksel.

Snij een oud kleppendeksel los, net op de ronding waar deze van horizontaal overgaat op vericaal en vanaf voorkant deksel gezien, op 3/4 van de vuldop.

Monteer dit deksel met een pakking op de cilinderkop, en stel vervolgens de kleppen volgens beschrijving uit.

Hydraulische stoters: per tuimelaar, voorzichtig de moer los draaien totdat de tuimelaar begint te klapperen, daarna voorzichtig weer vastdraaien totdat het geklapper ophoud. Daarna de moet 3x een kwartslag vastdraaien.
Dit proces dus 8x herhalen, doe het rustig aan want anders slaat je motor af.
2e punt is dat dit eigenlijk om de 70.000Km moet gebeuren, dan moeten ze nagesteld worden.

Vaste stoters:
Zowel in- als uitlaat is 0,3 mm.


Succes.


Aangaande je vraag hoeveel graden verschil er tussen beide momenten van kleplift zit,
Zou je je nokkenas moeten verwijderen om achterop de code af te kunnen lezen.

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2018 00:18 #3 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic Afstellen kleppen
Het truukje met het afgezaagde stuk kleppendeksel gebruikte we 40jaar geleden al Hans maar dan met een diesel LM kleppendeksel en idd een kartonnetje tussen de zijkant zetten!! (pakking er onder gebruiken was echt niet nodig hoor)
Maar je hebt gelijk kleppen draaiend stellen op motor temperatuur' voelerlintje (flexible) van 0.3 en lekker tegen strak er onder door laten gaan met afstellen...
Ik hoor vaak motoren op bv You Tube filmpjes draaien (US) dan hoor je de kleppen er gewoon uit rammelenen waarschijnlijk zijn die een wagen leven niet gesteld geweest!

gr

Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 sept 2018 21:23 #4 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Afstellen kleppen
Die pakking is ook niet echt nodig,

Beetje drupjes olie en wat rook vorming deren mij totaal niet,
Maar TS is wat meer op zijn gezondheid gesteld, als ik de tekst zo juist las.

Vandaar, beter een pakking gebruiken

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.