Primary idle jet holder

31 jan 2010 11:46 #1 door nico
Primary idle jet holder werd gestart door nico
Hey,

Kan iemand mij uitleggen waar ik de primary idle jet holder kan vinden bij een WEBER carb?
Ik ben alles nu aan het afstellen. Ik was er vanmorgen (nog maar eens) van verbaasd dat de GT opvallen vlot start sinds de terugkeer naar carb (in tegenstelling tot wat ik al gelezen heb).
Maar de GT aarzelt bij acceleratie vandaar dat ik bovenstaande zou moeten vinden.
Thanx!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 12:57 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Primary idle jet holder
Nico,
zie hier:
www.jawadde.nl/opelg...d=764&page=2#pid6150
Kijk naar mijn post en foto van 23-12 j.l.
Rood omcircelde is de primary jet (fast idle adjustment)
Afstelling:
Motor MOET koud zijn (< 20 graden)
Eerst het gaspedaal 1x helemaal in te trappen en verder niet meer beroeren.
Auto starten en primary jet inregelen tussen 2000 en 2500 toeren.
Succes Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 16:20 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Primary idle jet holder

nico schreef : Maar de GT aarzelt bij acceleratie


Is de afstelling van de acceleratie pomp goed, want de primary jet (fast idle adjustment) is de afstelling voor de versneld stationair laten draaien als de choke gebruikt wordt, als de auto aarzelt bij het accelereren heeft dit te maken dat er te weinig brandstof in de carb wordt gespoten als de pedaal wordt in getrapt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 18:26 #4 door nico
Beantwoord door nico in topic Primary idle jet holder
Patrick,

Dat regelschroefje heb ik reeds gevonden. Alleen gebeurt er niks als ik eraan draai. Volgens de troubleshooting guide van weber zou ik dat schroefje er moeten uithalen en dan de eventuele verstopping er uitblazen met een compressor. Kan dat geen kwaad voor andere delen van de carburator?

En hoe kan ik de acceleratie pomp afstellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 19:16 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Primary idle jet holder
De carb demonteren, [was]benzine in de vlotter kamer, 10 x de gas klep bediening draaien, de [was]benzine in een potje opvangen, hoeveelheid opgevangen [was]benzine meten [delen door 10] en vergelijken met wat de fabrikant opgeeft,
is het minder: dan pomp volume vergroten
is het meer: pomp volume verkleinen
hoe je de pomp volume moet veranderen, is door de fabrikant opgegeven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 19:20 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Primary idle jet holder
Nico, een blokkage schoonblazen in een carb mag normaal gezien geen problemen opleveren. Maar hoezo, hij doet niks als je de regelschroef verdraaid? Bewegen de choke-kleppen toch wel vrij en staat de choke-behuizing wel goed afgesteld? Is het veertje wat het schijfje met het nokje onder spanning houdt niet kapot/los?
Hoe de acceleratiepomp af te stellen bij een Weber zou ik niet weten. Is dat niet ongeveer hetzelfde als bij een Solex: kleppen dicht met net genoeg ruimte om een naald tussen de klep en de behuizing te steken? Hopelijk kan iemand anders je verder helpen.

Succes Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 19:58 #7 door nico
Beantwoord door nico in topic Primary idle jet holder
De choke gaat in ieder geval open, dat heb ik al gecontroleerd. Maar de kleppen staan ook bij koude motor zo'n 2mm open. Zal dus inderdaad eens de chokebehuizing verdraaien tot ze bijna dicht zijn en daarna eventueel de stelschoef eens uitblazen.

Alvast bedankt heren!! :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 20:03 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Primary idle jet holder

Pecje schreef : kleppen dicht met net genoeg ruimte om een naald tussen de klep en de behuizing te steken?

Nico, met de kleppen bedoel ik die van de tweede trap, niet die van de choke. Zoals Erick al zei: afstellen acc. pomp: carb demonteren.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 20:09 #9 door nico
Beantwoord door nico in topic Primary idle jet holder
De kleppen onderaan gaan goed dicht. Of er nog een speld tussen kan is een andere vraag.

Dan weet ik zo ook weer waar ik de volgende keer aan kan sleutelen *O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 feb 2010 20:12 #10 door nico
Beantwoord door nico in topic Primary idle jet holder
Vandaag de ontsteking geregeld en alles is makkelijk verlopen.

Alleen blijfthij haperen als er opeens veel gas gegeven wordt. :grind: Bij geleidelijk gas geven is er geen enkel probleem.

Is er een kans dat dit ook opgelost is als ik alles eens goed doorblaas? Want het lijkt me niet zo eenvoudig om die acceleratie pomp af te stellen. Of vergis ik mij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 feb 2010 21:18 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Primary idle jet holder
Het is niet moeilijk, alleen het is tijd rovend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 feb 2010 21:18 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Primary idle jet holder
Nico,
als je de troubleshooting lijstjes van de diverse carb. producenten naloopt noemen ze vaak als één van de mogelijke oorzaken het niet vrij kunnen bewegen van de diverse stangen die de verbinding vormen tussen de carb. en het gaspedaal. Heb je daar al eens naar gekeken. Zijn ze wel goed afgesteld: niet te vast, niet te los, niet te kort afgesteld, niet te lang afgesteld, ontbreken er geen rubberen/teflon geleiders?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 feb 2010 18:05 #13 door nico
Beantwoord door nico in topic Primary idle jet holder
De gasstangen zitten er nog maar pas in. Zijn mooi verzinkt, hebben nieuwe rubbers aan beide zijden en lopen mooi soepel.
Dus ik vrees dat ik de acceleratiepomp zal moeten afstellen zoals Erick aanhaalt.

Erick,

Toevallig geen documentatie over het afstellen van die pomp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 feb 2010 21:44 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Primary idle jet holder
Nico,
ik heb er nog eens wat literatuur op nageslagen.
Mogelijke oorzaken van een aarzeling bij gasgeven:
1) verstopte toevoer naar acceleratiepomp
2) balventiel (of hoe je het ook noemen wilt) van de acceleratiepomp valt niet goed in behuizing
3) membraan van acceleratiepomp lek

Als ik jou was zou ik eerst eens naar bovenstaande oorzaken kijken, hoef je voorlopig ook je carb er niet af te halen.
Gewoon de 4 schroeven van de acc. pomp losmaken en alles even nalopen en doorblazen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 feb 2010 22:47 #15 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Primary idle jet holder

nico schreef : Dus ik vrees dat ik de acceleratiepomp zal moeten afstellen zoals Erick aanhaalt.

Erick,

Toevallig geen documentatie over het afstellen van die pomp?

2 Fast 4 U schreef : De carb demonteren, [was]benzine in de vlotter kamer, 10 x de gas klep bediening draaien, de [was]benzine in een potje opvangen, hoeveelheid opgevangen [was]benzine meten [delen door 10] en vergelijken met wat de fabrikant opgeeft,
is het minder: dan pomp volume vergroten
is het meer: pomp volume verkleinen
hoe je de pomp volume moet veranderen, is door de fabrikant opgegeven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2010 10:14 #16 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Primary idle jet holder
Nico, ik ben even nieuwsgierig.
Hoe staat het met je carb?

Greetz
Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2010 19:08 #17 door nico
Beantwoord door nico in topic Primary idle jet holder
Hey,

Momenteel staat de GT op stalling dus nog niks kunnen doen. Alleen ben ik al enkele malen op zoek gegaan naar info over het afstellen.
Nu begrijp ik wel hoe moet gemeten worden hoeveel brandstof de acceleratiepomp geeft. Maar waar ik die acceleratiepomp moet afstellen, daarover heb ik voorlopig nog niks.

Bovendien denk ik gewoon dat de carb een beetje vervuild is (lag jaren in magazijn). Als ik enkele keren na elkaar volgas geef komt er een steekvlam uit de carb. Doet mij vermoeden dat er weldegelijk (genoeg?) benzine ingespoten wordt door de acceleratiepomp maar misschien niet mooi verneveld.
Of ben ik ernaast?

Wordt in ieder geval vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2010 20:48 #18 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic Primary idle jet holder
Hee hallo,

Het lijkt op backfire zoals je het verteld (steekvlam)
Staat je ontsteking wel goed afgesteld?
groeten marcogt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2010 15:25 #19 door nico
Beantwoord door nico in topic Primary idle jet holder
Ja, met stroboscooplamp afgesteld zoals beschreven. Ook gecontroleerd of er geen speling zit op de kleppen (hydraulische klepstoters) en ook dat is ok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2010 20:10 #20 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Primary idle jet holder
Nico,
over het afstellen van de acceleratiepomp heb ik wel wat gegevens, zij het van een Solex, maar het gaat om het principe niet waar? Ik zal ze morgen op het werk wel eens inscannen en naar je toesturen.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat daar het probleem zit.
Heb je mijn suggesties van de post van 2-2 al eens getest?
Je hebt het over het feit dat er wel benzine ingespoten wordt. Praten we hier over veel? Wat voor brandstofpomp heb je? Geeft deze niet te veel druk?

Grt Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.