schomelende koelwater temperatuur

25 nov 2008 22:39 #1 door huijzer22
schomelende koelwater temperatuur werd gestart door huijzer22
Hallo,

bij deze maar weer een probleem waar ik nu tegenaan loop:

aangezien het nu buiten kouder is viel het mij op dat de motortemp. wel erg laag was en het binnen niet warm te krijgen was.

Blijkt er geen thermostaat in te zitten !!!

gelijk maar een opgehaald en nu heb ik hem al op twee manieren geplaats maar de temperatuur schommelt nu erg.

je kunt nu zien dat de temp. oploopt en vervolgens gaat de thermostaat open staan en zakt de temp. weer ik neem aan dat hij dan weer langzaam de boel afsluit want ik zie daarna geleidelijk de temp. weer op te lopen. dit blijft zich steeds herhalen, hoort dit zo te zijn bij een gt ????

aan welke kant moet het gedeelte met de veer zitten (blokzijde of kant slang) ??

bvd alvast jack

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2008 22:44 #2 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic schomelende koelwater temperatuur
Thermostaat met de veerzijde naar het blok, schommelende temp. is waarschijnlijk dat je er nog lucht in hebt zitten die er uit moet koelwater niveau even in de gaten houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 nov 2008 21:51 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic schomelende koelwater temperatuur

Origineel gepost door huijzer22

je kunt nu zien dat de temp. oploopt en vervolgens gaat de thermostaat open staan en zakt de temp. weer ik neem aan dat hij dan weer langzaam de boel afsluit want ik zie daarna geleidelijk de temp. weer op te lopen. dit blijft zich steeds herhalen, hoort dit zo te zijn bij een gt ????
bvd alvast jack

Doet ie bij mij ook. Ik weet niet beter of dat is normaal bij oude auto's.
Temp. loopt op, thermostaat gaat open: temp. zakt, thermostaat gaat dicht: temp stijgt etc etc. Deze cyclus blijft zich steeds herhalen.
De temp. moet natuurlijk niet te ver stijgen. Bij mij is de max. temp. ong. de helft van de schaal, waarbij hij steeds zeker 20% terug valt als de thermostaat open gaat.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2008 09:45 #4 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic schomelende koelwater temperatuur
Hoy,

Mijn GT heeft ook eens last gehad van temperatuurschommelingen. De oorzaak was een gedeeltelijk verstopte radiator. Een goede spoeling kan misschien helpen, maar ik heb toen besloten om de radiator gewoon te vervangen ... Sindsdien is de temperatuur stabiel en stijgt die amper boven 1/3, zomer en winter.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2008 22:18 #5 door huijzer22
Beantwoord door huijzer22 in topic schomelende koelwater temperatuur
Oke,
ik hoef me dus geen zorgen te maken.

bedankt weer voor de vlotte input !!!!!!!!!!!!!!!!!!

jack

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 jan 2012 10:19 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic schomelende koelwater temperatuur
Hallo Jack

Indien de motor op temperatuur komt en de meter loopt dat
snel/hoog op en zakt naar een tijdtje weer terug op het normale niveau zit er indaad lucht in het systeem
Zal niet direct problemen veroorzaken maar voor je gevoel
zit dat niet lekker
Op veel wagens zit er een extra nippel om het systeem
te ontluchten
Oudere Opel moteren hebben deze voorziening niet en zul
je via de koelslangen dit op moeten lossen
Ben je wel voorzichtig dat het dit niet een een (te) warme
motor doet
Zodra de thermostaat open gaat, ontluchten

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 jan 2012 10:51 #7 door agété
Beantwoord door agété in topic schomelende koelwater temperatuur
Je hebt waarschijnlijk ook je kachel openstaan met dit weer.Komt veel voor als het kouder wordt.Koelvloeistof bijvullen(dop eraf houden) met draaiende motor en kachel open,waarschijnlijk komen de luchtbellen wel tevoorschijn en zal er af en toe misschien water uit gedrukt worden als er erg veel lucht in zit.
Afvullen tot bovenin de radiateur.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mrt 2012 13:34 #8 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic schomelende koelwater temperatuur
Inderdaad, ik heb zelf een hele tijd gehad dat na een km of 8 rijden de koelvloeistof begon te koken en langs de dop van de radiateur eruit liep, hij werd ook telkens (volgens de temp-meter) veel te heet, die sloeg maximaal uit wanneer hij stoomdampen stond te creëeren. Inmiddels gebeurt dit niet meer. Het bleek zo te zijn dat tijdens het vullen niet alle gedeelten van het koelsysteem gevuld werden, dus tijdens het vullen in de slangen knijpen, vervolgens warm draaien, verwarming open zetten en weer iets bijvullen. Vervolgens een paar kilometer rijden en als ie afgekoeld is weer iets vullen tot de vloeistof onder de dop te zien was, heeft geholpen. Hij wordt nu niet meer te heet want door iedere slang gaat nu weer vloeistof. Het zal wel zijn dat het water een zetje nodig had om over een hoogliggend leidinggedeelte overal te komen.

Groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mrt 2012 12:09 #9 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic schomelende koelwater temperatuur
Als je er veel last van hebt dat je niet goed kan afvullen, heb ik twee tips:
Een thermostaat plaatsen waar een heel klein gaatje is zit, dan kan het koelwater ook aan de andere kant van de termostaat komen om deze goed te verwarmen zodat hij tijdig open gaat.

Zelf een een gaatje erin boren, niet te groot.

Ik neem aan dat het koelsysteem schoon is en de thermostaat goed werkt.

suc6

gr Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 aug 2012 20:58 #10 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic schomelende koelwater temperatuur
vandaag radiateur bij gevuld was bijna leeg maar nu bouwt het zoveel druk op als ik de auto even laat lopen en draai de radiateur dop eraf heeft het zoveel druk opgebouwd dat de radiateur gewoon leegloopt door de druk .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 aug 2012 21:14 #11 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic schomelende koelwater temperatuur
Hé Geert, je had je GT toch verkocht? Heb je weer een andere aangeschaft?
Is je thermostaat niet kapot of zijn de leidingen geblokkeerd?
Alles eens een keertje openhalen en schoonmaken bv met dat spul van Wynns.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 aug 2012 21:24 #12 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic schomelende koelwater temperatuur
nee ik heb geen andere gt deze is van vrienden al 26 jaar eigenaar van deze gt. word haast niet meegereden staat altijd op stalling mij gevraagd of ik ermee wou rijden en laten keuren kwam ik ineens dit probleem tegen dacht zelf ook thermostaat temperatuurmeter loopt ook niet op als ik er een eindje mee heb gereden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 aug 2012 23:17 #13 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic schomelende koelwater temperatuur
misschien een luchtbel ergens in de slangenen, is er soms moeilijk uit tekrijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 aug 2012 16:50 #14 door agété
Beantwoord door agété in topic schomelende koelwater temperatuur
Thermostaat blijft dicht.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 aug 2012 17:51 #15 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic schomelende koelwater temperatuur
als ik de thermostaat er uit haal kan ik er dan mee rijden .en gelijk maar een nieuwe bestellen .motor bouwt zoveel druk op dat er bij de bovendste slang radiateur lekt meende eerst lekke slang maar een andere slang eraan zelfde heuvel toen maar even een paar vraagjes gesteld op het forum .ik heb de thermostaat er uit kan ik die ook een andere manier testen heb de thermostaat onder heet water gehouden gebeurt niks hoor wel weer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 aug 2012 18:28 #16 door Jos
Beantwoord door Jos in topic schomelende koelwater temperatuur
thermostaat in een bakje heet water is een betere methode
als er dan niets gebeurd weet je genoeg:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 aug 2012 18:55 #17 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic schomelende koelwater temperatuur
ik heb de thermostaat er uit en alles weer inmekaar gezet zonder de thermostaat borrelt nog wel wat in de radiateur maar ben de druk wel kwijt en de slang lekt ook niet. goed in de gaten houden dan maar meer en dan de lucht er nog uit .thermostaat defect zou het doorgeven aan de eigenaar maar kan ik er wel mee rijden eerst zonder de thermostaat.blijft water omhoog komen ik heb de dop niet op de radiateur als ik gas geef zakt het water iets en stationeer blijft het water stromen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 aug 2012 20:40 #18 door Jos
Beantwoord door Jos in topic schomelende koelwater temperatuur
doorgeslagen koppakking?

blijft er lucht ophoog borrelen is dat mogelijk een oorzaak. Blijft er zonder thermostaat (te hoge) druk op het systeem staan; zou ik een compressietest uitvoeren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2012 08:05 #19 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic schomelende koelwater temperatuur
Beste Geert,

Als je koppakking doorslaat, kan je dat vaak zien aan je olie,
Haal je pijlstok eruit, en kijk goed of je sporen van water ziet.
Het is zelfs mogelijk om bij een garage een korte analyse van je koelwater te laten maken dan kunnen ze zien of er verbrandingsgassen uit één van je cilinders in het koelwater zit.

Duidelijke sporen van water in je olie zie je aan witte resten,
het hoeft niet zo te zijn, maar dan ga je langzaam koelwater in je verbrandingskamer krijgen en dat gebeurd als je de motor uitzet, omdat er dan nog druk op je koelsysteem staat en dat loopt heel langzaam (afhankelijk van de lekkage) in de betreffende verbrandingskamer. Het gevolg is dan dat als je gaat starten, dit steeds moeilijker gaat en er bij een kleine lekkage eerst een beetje witte rook uit je uitlaat komt.
Later zal de motor op drie cilinder gaan starten en wordt de witte rook steeds meer.

Ik heb begrepen van een specialist die al veel opel cilinderkoppen heeft gereviseerd, dat er veel koppen scheuren tussen de tweede en derde cilinder, omdat daar bij vervuiling van het koelkanalen in de kop de koeling steeds minder wordt. Dat is ook de reden dat er bij het vernieuwen van een koppakking twee gaten extra in de koppakking moeten komen. Dit probleem deed zich meer in de USA voor omdat daar hogere buiten temperaturen voor doen.

Om het zeker te weten is inderdaad een compressietest bij warme motor een goede, wat je ook kan doen is d.m.v. een koelwaterreiniger de zaak reinigen en dan met water vullen en kijken wat er gebeurd.

Veel suc6.

groet ReneV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2012 21:10 #20 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic schomelende koelwater temperatuur
geen druk meer op de slangen dat is goed maar nog wel lucht in het systeem water blijft borrelen en loopt over de rand thermostaat verwijderd olie ziet er goed uit geen water of iets anders gelukkig niet misschien de radiateur schoonspoelen daar is speciaal spul toch voor te koop hoor wel weer even .groet geert:dork::dork:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.