Nieuwe koppelingskabel

24 aug 2015 12:21 #1 door RobGT
Nieuwe koppelingskabel werd gestart door RobGT
Vorige week kreeg ik de voorbode van een knappende kabel:
Ik reed de snelweg op en op de oprit kon ik niet ontkoppelen om naar de 3 te schakelen.
Uiteindelijk met wat geduw en toerental aanpassen in de vier gezet en moeizaam thuisgekomen. Gelukkig was ik niet ver van huis.
Je went aan een steeds zwaarder lopende koppeling, dus ik verdacht mijn kabel nog niet.

Een week later dus de gaffel van de koppeling opnieuw gesteld. Afstand koppelingshuis tot gaffel op de voorgeschreven 109 mm, daarvoor een stuk draadeind op maatgeslepen, wat het meten vergemakkelijkt, maar met een gaffel die een vlak eind heeft en een bolling om de kabel in te leggen vraag ik me af vanaf welk punt je hoort te meten. Wie weet het?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2015 12:30 #2 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Nieuwe koppelingskabel
Toen kwam de testrit. Ik reed de auto naar buiten, sloot de garage af, terug in de auto, koppeling in en ..KNAL
Autootje terug in de garage geduwd en de speurtocht naar een nieuwe kabel begon.

Ik heb vijf adressen gemaild en gebeld.
Suselbeek, niet mijn favoriet, gezien wat ervaringen uit het verleden, maar die hoef je niet te mailen, want die reageert toch niet, maar bellen is nu ook moeilijk, want de website vermeld geen telefoonnummer meer, dus: bestaat die nog?

De zoektocht was bepaald niet lonend.
Op zaterdag ging ik daarom maar eens naar de plaatselijk bouwmarkt om inspiratie op te doen en ik vond een oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2015 12:52 #3 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Nieuwe koppelingskabel
Eerst heb ik de kabel uit elkaar gehaald: de staaldraad en de nylon geleide buis uit de mantel getrokken.

Nu weet ik ook waarom de kabel zo zwaar liep: door de beweging van de kabel ontstaat een pompende werking. Om de binnenkabel heen verzamelt zich fijn zand. Is de kabel ingevet, dan hoopt dat zand zich op. Dit veroorzaakt een hoop wrijving.

Ook waar de kabel door de motorsteun geleid wordt, is een kritiek punt. De koppelingskabel zat daar in een rubberen mantelbuisje, maar de mantelbuis was inmiddels gescheurd en de buitenkabel was beschadigd door het schuren langs de motorsteun. ook hier weer een mogelijkheid voor vuil om naar binnen te gaan.

Helaas kan je een normale kabel niet even uit elkaar halen om het gruis eruit te spoelen, dus breuk is een langzaam, maar zeker proces.

Als de kabel aan zijn eind is, gaat de koppeling extra zwaar, doordat de kabel gedeeltelijk breekt en de rafels extra wrijving veroorzaken.

Mijn ervaring met twee koppelingskabels: ze breken direct na het oog dat aan het koppelingspedaal zit, dus controleer dat punt regelmatig.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2015 13:13 #4 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Nieuwe koppelingskabel
En dit heb ik gedaan:
De nylon geleide buis goed schoongemaakt tot hij weer doorzichtig was en er geen gruis meer uit kwam.
Bij de bouwmarkt (deze had een afdeling voor onderhoud aan jachten) wat RVS onderdelen gehaald: een oogbout, een 15mm ringmoer, twee kabelklemmen, twee kousjes (ik noem het lieer glijbaantjes), en twee meter RVS 3mm kabel, totaal € 12,- aan onderdelen

Van de oogbout heb ik eerst voorzichtig de draad verlengd tot het oog en daarna de schacht bij het oog vernauwd zodat deze in het slobgat van de gaffel kan glijden.
Eerst de oogbout in de gaffel gestoken, de buitenkabel met nylon geleidebuis geplaatst (opengesneden tuinslang eromheen voor de doorvoer van de motorsteun), de binnenkabel op de oogbout geschroefd, pedaal verwijderd, kabelklem op het vrije eind bij het pedaal gemonteerd, pedaal weer teruggezet, kabel aangehaakt, de buitenkabel strak gespannen en vastgezet.

Voor het vastzetten van de koppelingskabel gebruik ik het gammel C-ringetje niet meer, maar een klem normaal op de remleiding van de remklauwen vasthoud.

De gaffel heb ik later nog zover mogelijk naar achter gesteld om extra slaglengte mogelijk te maken.

De praktijkproef moet nog starten, maar de eerste testrit is geslaagd. *O*
Bijlagen:
Deze gebruikers zeggen dank u: Hans Dubiez

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2015 17:58 #5 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Nieuwe koppelingskabel
Lekker creatief bezig! Lijkt prima oplossing.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 aug 2015 13:51 #6 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Nieuwe koppelingskabel
Even een update voor als iemand ook gedwongen wordt om voor deze oplossing te kiezen:

Bij een langere testrit reageerde het pedaal 'soppig'. De rubberen afdekking van het koppelingshuis gaf wat problemen doordat de gaffelafstand te groot was geworden.
Hieruit is de definitieve versie ontstaan.

De afstand tussen het koppelingshuis en het rechte vlak van de gaffel moet 109 mm zijn. Wordt ie groter, dan gaat het rubberen deksel van het koppelingshuis opkrullen. Ga je kleiner, dan wordt de slaglengte te klein om goed te ontkoppelen.

De aansluiting bij het pedaal heb ik verkort, het 'glijbaantje' zo klein mogelijk gemaakt zodat de haak van het pedaal er precies omheen valt, in de holte van de haak heb ik een metalen rol gelegd met een diameter van 2mm. De draadeinden van de draadklem afgeknipt en zo gedraaid dat de draadklem zo diep mogelijk weggetrokken kon worden. Nu komt het pedaal in de ruststand helemaal omhoog, gelijk met het rempedaal.
Bij de gaffel heb ik de glijbaan verwijderd en de kabel rechtstreeks om het oog van de oogmoer getrokken. Hierdoor kreeg ik er de noodzakelijke extra slaglengte bij.

Ik heb vandaag een lange testrit achter de rug, een mooie rit langs de IJsselmeerdijk en door Gaasterland, mooi weer erbij. Hij koppelt weer als voorheen, lekker strak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 juni 2016 17:49 #7 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Nieuwe koppelingskabel
De man van de ANWB noemde het vandaag een noodkabel. Die breken altijd sneller omdat ze dikker zijn. Deze is een seizoen meegegaan.
Gelukkig had ik vorig jaar gelijk een nieuwe besteld en die in de auto liggen. Helaas had ik geen geschikt gereedschap bij me om de oide kabel te demonteren, anders had ik het zelf kunnen doen.
Nou ja, was gezellig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 sept 2016 11:25 #8 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Nieuwe koppelingskabel
Het is alweer zover :S

Dit weekend maakte ik een lekker ritje door Fryslân, maar voelde ineens een knak en daarna knakjes in het koppelingspedaal.
Met mijn ervaring met kapotte kabels, besloot ik meteen kalm aan naar huis te rijden.
Bij thuiskomst bleek de kabel aan zijn eind:



Deze kabel was nieuw en is er half juni dit jaar ingezet, 4000 km geleden. Dat zou toch niet horen. Gelukkig had ik inmiddels weer een nieuwe kabel besteld en in de auto liggen.

Deze keer heb ik het koppelingspedaal losgehaald en gevoeld hoe de kabel om de haak grijpt. Dat bleek niet soepel te gaan. Er waren in de loop van de tijd wat bramen aan de haak ontstaan. Die heb ik eraf geveild. Met wat vet om de as en de haak het koppelingspedaal terug gemonteerd. Nu maar afwachten. Ik hoop dat dit de oorzaak was.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2016 19:56 #9 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Nieuwe koppelingskabel
Sow das een gehavende kabel. Misschien contact opnemen met de leverancier? Je hebt gewoon recht op twee jaar garantie lijkt me.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2016 09:58 #10 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Nieuwe koppelingskabel
Voor mij helaas een al te bekend beeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2016 15:13 #11 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Nieuwe koppelingskabel
beetje kopervet op de gaffel insmeren
ook de kabel van extra vet voorzien is geen overbodige luxe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.