zuiger wissel / motor revisie

23 aug 2011 23:13 #1 door dickslijfer
zuiger wissel / motor revisie werd gestart door dickslijfer
Van 2 zuigers van mijn 19s motor zit haast geen beweging meer in de drijfstang.
Ik heb nog een reserve blok liggen.
Mijn vraag is : Kan ik zomaar twee zuigers uit mijn reserveblok halen en deze overzetten.???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 aug 2011 23:21 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic zuiger wissel / motor revisie
Zou daar voorzichtig mee zijn. Al zouden beide blokken dezelfde boring hebben, het is toch op elkaar ingelopen. Als er één van de blokken opgeboord is naar een overmaat gaat het sowieso niet. Dan zijn er ook nog blokken gebruikt met verschillende zuigers (zie een pdf elders op dit forum).
Denk dat je beter kan achterhalen waardoor ze niet meer te bewegen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 aug 2011 23:27 #3 door dickslijfer
Beantwoord door dickslijfer in topic zuiger wissel / motor revisie
het probleem is dat de zuigerstang vast zit aan de piston waardoor de piston in de zuiger draait.
Voor zover ik kan zien zitten in beide blokken nog de orginele zuigers in. is dat op te meten??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2011 00:19 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic zuiger wissel / motor revisie
Die eerste regel snap ik niet...
Een piston en een zuiger zijn m.i. toch hetzelfde.
Soms staan er op de zuigers maten, of overmaten.
Te meten zijn ze ook met een inwendige micrometer.
Meet wel op verschillende punten want de cilinder kan gerust ovaal zijn.

Blijf erbij dat ik er niet aan zou beginnen. De zuigerveren hebben al die tijd in één en dezelfde cilinder hun werk gedaan. Kan me niet voorstellen dat het goed is om ze in een andere cilinder te plaatsen. Denk dat je bijvoorbeeld kans maakt dat het op elkaar gaat in vreten. Misschien dat andere leden er ervaring mee hebben en dat alles wat ik nu vermoed onterecht is.

Hieronder wat voorbeelden van meetgereedschap waar overigens ook een stevig prijskaartje aanhangt.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2011 00:53 #5 door dickslijfer
Beantwoord door dickslijfer in topic zuiger wissel / motor revisie
Wat ik bedoel is dat de pen waarmee de zuigerstang aan de zuiger bevestigd is.Dus de pen(of bus) draait in de zuiger en niet de zuigerstang om de pen of (bus)
Misschien is het dan mogelijk andere zuigers te gebruiken maar de oude zuigerveren terug te plaatsen.
Is eigenlijk gelijk dan toch??
Buiten dat om je doet toch eigenlijk hetzelfde als je nieuwe zuigerveren gaat plaatsen of heb ik het mis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2011 07:42 #6 door agété
Beantwoord door agété in topic zuiger wissel / motor revisie
Zo'n pen heet gewoon "pistonpen".
Alles wat je zegt is mogelijk,als het maar dezelfde maten betreft(en dat luistert heel nauw,ook i.v.m. de balans en compessie)dus ik zou dit niet doen maar doen wat hierboven gezegd wordt.Belangrijk is dus dezelfde zuigers met dezelfde veren.
De oude zuigers hoeven niet persé beschadigd te zijn,maar als het lagertje vast aan je pen zit om wat voor reden ook wordt het idd moeilijk om'em te verwijderen.Met een persje kun je misschien wel wat maar ik ben bang dat je er dan teveel kracht op zet en alsnog beschadigd.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2011 22:41 #7 door dickslijfer
Beantwoord door dickslijfer in topic zuiger wissel / motor revisie
Heb inmiddels de kop eraf gepakt en de zuiger verwijderd,
Ik moet dus behoorlijk kracht zetten wil ik de drijfstang tov de zuiger heen en weer bewegen, niet goed dus.
Tevens is de zuiger beschadigd. en de cylinder-wand dus ook.

Wat mij eigenlijk niet duidelijk is het volgende: Als ik de drijfstang tov de zuiger heen en weer ga bewegen hoort dan de pistonpen mee te draaien of draait de drijfstang rond de piston pen.
Als ik naar de rest van de zuigers kijk beweegt ook de pistonpen met de drijfstang mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2011 23:04 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic zuiger wissel / motor revisie
De zuigerpen zit in de zuiger geperst dus de drijfstang draait rond over de zuigerpen. Volgens mij vindt je in de FSM daar meer info over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2011 23:24 #9 door dickslijfer
Beantwoord door dickslijfer in topic zuiger wissel / motor revisie
Heb ook nog ff naar de zuigers in mijn donor blok gekeken maar daar hetzelfde beeld.
Heb ook nog in een handboek gekeken maar daar staat in dat bij het persen van de pistonpen in de zuiger je er op moet letten dat de zuigerstang precies in het midden moet zitten, als de zuigerstang om de piston pen draait zou hij in losse toestand (uit het blok dus) ook naar beide kanten over de pistonpen geschoven kunnen worden? of zit daar ook nog een lagering in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 aug 2011 07:49 #10 door agété
Beantwoord door agété in topic zuiger wissel / motor revisie
Naaldlager.Als ik het zo is begrijp denk ik dat er een ander blok aan zit te komen of wordt het -voor zover dat weer mogelijk- is honen met overmaat zuigers?
Er zijn hier mensen op het forum die vast nog wel een goed blok hebben liggen wat in jouw GT past.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2011 00:25 #11 door dickslijfer
Beantwoord door dickslijfer in topic zuiger wissel / motor revisie
Ik heb inmiddels ff navraag gedaan maar piston pen zit nl (warm) gepest in de zuigerstang de pistonpen kan op zijn beurt weer heen en weer schuiven ( binnen de vrije beschikbare ruimte) in de zuiger (zonder enige vorm van lagering.
Ik weet niet of iemand nog een goed blok heeft liggen en wat zoiets moet kosten.
Ik heb zelf nog een gewone 1900 blok liggen maar moet nu eerst kijken of die wel goed is.De 1900s inmiddels geheel los gekoppeld , morgen er onderweg halen (incl Bak).
Pfffffff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2011 08:04 #12 door agété
Beantwoord door agété in topic zuiger wissel / motor revisie

dickslijfer schreef : Ik heb inmiddels ff navraag gedaan maar piston pen zit nl (warm) gepest in de zuigerstang de pistonpen kan op zijn beurt weer heen en weer schuiven ( binnen de vrije beschikbare ruimte) in de zuiger (zonder enige vorm van lagering.


Er zit wel degelijk "enige"vorm van lagering in,dit kan een naaldlager zijn,maar ook een bronzen glijlager(lees busje).

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2011 20:00 #13 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic zuiger wissel / motor revisie
:info: De drijfstang is gelagerd met een naaldlager op de zuigerpen, de zuigerpen is geperst in de zuigerpenopeningen van de zuiger en kan dus niet bewegen en is dus niet gelagerd. :info:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2011 20:44 #14 door agété
Beantwoord door agété in topic zuiger wissel / motor revisie
Dat bedoel ik dus...:)

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2011 21:33 #15 door dickslijfer
Beantwoord door dickslijfer in topic zuiger wissel / motor revisie
oke dan..... als er lagering in zit kan deze vervangen worden??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2011 22:49 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic zuiger wissel / motor revisie
Dat kan maar dan moet je de zuigerpen uit de zuiger persen. Daar zijn speciale hulpstukken voor, die de zuiger beschermen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 aug 2011 23:06 #17 door dickslijfer
Beantwoord door dickslijfer in topic zuiger wissel / motor revisie
Heb het hele blok + bak onder de auto gehaald.
Het gehele blok uit elkaar gehaald voor komplete revisie
Zoals het nu lijkt 1e en 4e zuiger hiervan lopen de zuigerpennen moeilijk, geen smering genoeg gehad.
Zal ze wegbrengen om te kijken of er nog wat aan te redden valt. cylinderwanden zien er gelukkig goed uit , geen beschadigingen.
Zal nog ff foto's maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 aug 2011 22:07 #20 door dickslijfer
Beantwoord door dickslijfer in topic zuiger wissel / motor revisie
Vandaag 2 zuigers weggebracht naar het revisie bedrijf.
Zij gaan kijken of ze te repareren zijn.
Nw kosten zo'n 120 euri per stuk.
Zou jammer zijn want ik wil graag dit blok behouden anders zou er een ander blok moeten komen, zoeken dus.....8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.