tik in de motor

08 apr 2015 21:38 #1 door Alfred van Doorn
tik in de motor werd gestart door Alfred van Doorn
Beste,

Na kleppen stellen blijkt de tik nog steeds in mijn motor te zitten. Waarschijnlijk iets onderop in de motor. Nu wil ik mijn blok zelf reviseren om de kosten te drukken. Kan iemand mij aangeven of dit te doen is. Kan je alle onderdelen die vervangen moet worden in 1 keer kopen ergens?

Of is het niet te doen voor iemand die wel handig is, maar dit voor de eerste keer gaat doen.

Ik hoor graag tips, anders wordt het dit jaar weer niet rijden

gr

Alfred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2015 07:31 #2 door Jos
Beantwoord door Jos in topic tik in de motor
vraag is wat voor tik zit er in je blok?
is komplete revisie nodig ?
mogelijk zit de oorzaak niet in het onderblok en jaag je jezelf op onnodige kosten
indien er voldoende kompressie gemeten wordt en er is geen overmatig olieverbruik is er namelijk geen noodzaak
De blokken zijn degelijk en gaan in principe vrij lang mee
Mogelijk is de distributie versleten en zou deze enkel vervangen hoeven te worden.
Het geluid wat een versleten ketting maakt lijkt namelijk veel op niet gestelde kleppen
Het is maar een idee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2015 20:19 #3 door Alfred van Doorn
Beantwoord door Alfred van Doorn in topic tik in de motor
Is dit makkelijk te beoordelen of het de distributie is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2015 20:22 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic tik in de motor
meestal kun je dit op het geluid oordelen
controle is mogelijk indien het kleppendeksel verwijderd wordt
bij een versleten ketting kun je dan in het midden van het tandwiel de ketting vrij ruim omhoog trekken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2017 21:09 #5 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
Even een oud topic terug oprakelen...
Ik zit ook met ratelend kleppen vermoed ik, maar bij controle kan ik de distributieketting van het tandwiel lichten...
Hoe hoog is versleten vroeg ik mij af... ?
Alvast bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2017 21:23 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic tik in de motor
Fred, heb je al eens naar je kettingspanner gekeken. Misschien veert deze niet meer terug.
Bij mij kan ik de ketting niet of nauwelijks van het tandwiel af lichten. Lijkt mij ook sterk dat een dubbele ketting zo ver kan uitrekken

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2017 21:38 #7 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
Hey Pecje, doe je dat van bovenaf met een schroevendraaier of zo ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2017 21:49 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic tik in de motor
Ik zou zelf de ketting even "vastzetten" met een tie-wrap door deze door een van de openingen van het nokkenastandwiel te steken en vervolgens gewoon de kettingspanner er uit draaien en even testen door deze in te drukken. Ketting kan op deze manier niet van het tandwiel afvallen of verschuiven.

"I am green and it'll do fine"
Deze gebruikers zeggen dank u: fredje1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2017 21:55 #9 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
Ok, bedankt.
Ik ga de kleppen moeten stellen ook... lijkt me niet eenvoudig met een 2.0s
Ik heb al heel wat research gedaan op het forum ;-)
Misschien open ik best een nieuw topic hierover...
Grtz Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2017 22:06 - 06 juni 2017 22:08 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic tik in de motor
Kleppen stellen stelt niets voor. Heb je hydraulische of vaste stoters?
Met hydraulische: kan koud. Cilinder op TDC zetten zodat ze net gaan tuimelen (auto in een versnelling zetten en een beetje heen en weer schommelen, haal je bougies er wel even uit) Stoters losdraaien en daarna vastzetten tot ze net niet meer bewegen. Vervolgens nog 3/4 slag geven. Cilinder #1 en # 4 zijn het makkelijkst, daarvoor kun je de merktekens op het vliegwiel en het nokkenastandwiel gebruiken

"I am green and it'll do fine"
Deze gebruikers zeggen dank u: opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2017 22:24 #11 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
Ik durfde mij er niet aan wagen, maar ga het toch proberen...
Corrigeer mij als ik verkeerd ben:
BDP cil 1 = stroomverdeler op het 'streepje' op het verdelerhuis, dan telkens 90 graden verdraaien.
Ontstekingsvolgorde 1342
Beide kleppen (in en uit) stellen wanneer de betreffende cil in BDP staat:
- eerst hydraulische stoters zuiver maken en controleren op werking
- stoter vullen met olie door op te pompen in een badje olie
- stoter installeren en de tuimelaar tegenaandraaien tot de speling weg is
- 3/4 toer aandraaien
- volgende cil stellen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2017 22:57 #12 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic tik in de motor
Dit is idd de juiste methode!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2017 12:47 #13 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic tik in de motor
Ik heb mechanische klepstoters in mijn GT en een bloedhekel aan het stellen met draaiende motor.
Het kan ook door met de hand te verdraaien, maar het is zoeken naar het punt waarbij de stoter het verst los is van de nokkenas.

Kan het meetpunt op dezelfde wijze gevonden worden als Fred omschrijft?

Ik heb een busje waarvan ik zelf de kleppen stel. Dat gaat een stuk gemakkelijker omdat met de bovenliggende nokkenas deze zichtbaar is en dus het meetmoment exact bepaald kan worden.
Ik weet dat het meetmoment van de inlaat- en uitlaatklep van één cilinder bij dit busje verschillen. Hoe is dat bij de GT?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2017 14:05 - 07 juni 2017 15:10 #14 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
Hey Rob,
Als de cylinder die je wilt regelen in het BDP (bovenste dode punt) of TDC (top dead centre) staat zijn beide kleppen gesloten.
De betrokken cylinder staat net op het moment dat de vonk ontstaat: hij heeft net het gasmengsel gecomprimeerd en staat op het punt de arbeidsslag te leveren. Gedurende deze twee fasen zijn beide kleppen dicht, zowel in- en uitlaat. Je hebt wel enkele graden dat de nokkenas dichter of verder van het het BDP mag staan.
Volgorde van de klepjes op de tekening kloppen niet hoor, gewoon symbolisch 1 open, 1 dicht of beide dicht...
De regeling is alleen voor hydraulische klepstoters, mechanische (vaste) hebben een afstelwaarde van 0.30 mm bij koude motor als ik mij niet vergis...
Verbeter mij maar als ik niet correct ben !
ik leer dolgraag bij !

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2017 16:18 #15 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic tik in de motor
Bedankt, ik zal er de volgende keer bij het kleppenstellen eens op letten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2017 20:03 #16 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
De eerste cylinder is gecontroleerd...
Beide stoters zaten vast in de onderste positie.
Na uiteenname en wat reinigen met WD40 beweegt de binnenste zuiger weer vrij in en uit in de buitenste.
De verende werking van de stoter is er weer !
Als alle andere stoters ook vast zaten is het niet verwonderlijk dat mijn motor tikte als een koude diesel...
...wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2017 23:00 #17 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
Alle hydraulische stoters opgepoetst en nagezien...
Alle 8 de klepjes zijn gesteld !
De motor draait terug (met zelfgemaakt splashguard) en maakt nu een mooi tikkend geluid...
Ben benieuwd hoe hij klinkt met het deksel erop ;-)
Maar dat zal voor morgen zijn ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2017 19:52 #18 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
De GT loopt en rijdt super !
Een hemel van verschil.
Ik moet eerlijk zijn, op terugweg van Sevenum was ik eigenlijk erg ongerust.
Ik had nog nooit een rit van 250 km enkele weg afgelegd met de GT en vreesde om in panne te vallen.
Toen ik op het terrein andere GT's hoorde voorbij rijden klonk geen één zoals de mijne.
Mijn motor klonk meer als een koude diesel dan op een benzinemotor :-(.
De klepstelling was echt een ramp ! de schroefdraad boven de tuimelaars was allemaal verschillend, sommige moeren kon je met een beetje kracht met de hand verdraaien, en alle hydraulische stoters zaten vast in de onderste positie, door 'sludge', vuile olie en roetresten.
Ik ben heel tevreden van mijn dag, hij loopt terug als een naaimachientje ;-)
happy !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2017 19:54 #19 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic tik in de motor
Fred, hoe zit het nu met je kettingspanner?
Ketting mag je nl niet zomaar een eind van het tandwiel af kunnen tillen

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2017 21:00 #20 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic tik in de motor
Hey Pecje,
Ging ik eigenlijk ook checken vandaag, maar is er niet van gekomen.
Er is helemaal geen geratel meer in de motor dus vermoed ik dat de ketting nog OK is, zelfs na een testritje van een uurtje...
Morgen draai ik de kettingspanner er eens uit en controleer ik eens of hij nog veert.
Ik kon de ketting een millimeter of 2 lichten, weet niet of dit veel is ?
Grtz Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.