Lekke koppakking?

27 mrt 2017 21:07 #1 door Pecje
Lekke koppakking? werd gestart door Pecje
Heren,
Str. aan de knikker.
Er drijft een olielaag op mijn koelwater
Ik heb getracht een foto te maken om het zaakje te visualiseren..
Helaas door de spiegeling kun je de toestand van de carterdop niet goed zien.
Olie aan de carterdop is gewoon normaal, dus absoluut geen mayonaise maar gewoon een druppel met heldere olie.
Op het koelwater drijft olie, maar deze ziet er ook niet uit als mayonaise maar het betreft gewoon een laag met olie zonder dat hierin lucht of zo is geslagen, Het bruin op de doeken is de olie die ik er uit heb gehaald.
Iemand een idee wat er aan de hand is?
Lekke koppakking, scheur in blok?
Auto geeft noch blauwe noch witte walm te zien

"I am green and it'll do fine"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2017 21:12 #2 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Lekke koppakking?
Je zou een co test kunnen laten uitvoeren bij een garage.
Kijken wat dat zegt.
Eenvoudig even de sonde in de uitlaat hangen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2017 21:15 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Marco,
wat zegt dat een CO meting?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2017 21:20 #4 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic Lekke koppakking?
Als er olie in het koelsysteem aanwezig is dan heeft een Co meting weinig zin..... Immers er hoeft niet perse koelvloeistof of olie in de cilinders te zitten dat zijn verschillende kanalen..

Is er niet per ongeluk wat olie in de radiateur terecht gekomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2017 21:22 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Nee, is al een poosje, maar lijkt meer te worden.
Olie aan de peilstok is trouwens ook volkomen helder

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2017 21:25 #6 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Lekke koppakking?
Klopt, maar je kunt er ook dingen mee uitsluiten, zoals lekkage tussen cilinder en koelvloeistof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2017 21:29 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Bedoel je dan echt een scheur in de cilinderwand of "gewoon" lekkage via de pakking?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2017 22:29 #8 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Lekke koppakking?
Nee, dat verschil kun je daar niet door zien.
Maar dan weet je wel of er reden is voor verder onderzoek......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2017 21:49 #9 door Hugo
Beantwoord door Hugo in topic Lekke koppakking?
Is sowieso niet goed. Er mag absoluut geen olie bij je koelvloeistof zitten. Kan zijn dat je distributiedeksel olie doorlaat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mrt 2017 19:54 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Hier nog een paar foto's
Lijkt als je bv in het thermostaathuis kijkt nog wel mee te vallen. Meeste olie zit in de radiator.
Ga gewoon heel het zooitje demonteren, zowel de kop als het distributiehuis.
Als mensen nog tips en tricks hebben dan zijn ze van harte welkom.
Kan nu effe niet verder omdat ik eerst op zoek moet naar een speciaal bitje om de 3 bouten van het nokkenas kettingwiel los te maken. Ontbrak in mijn koffertje 8)7

"I am green and it'll do fine"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mrt 2017 20:47 #11 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Kop ligt er af. Ging best wel makkelijk.
Idd lekkage bij het distributiehuis.
Zag dat daar nog restanten zaten van vloeibare pakking.
Vraag: kan / mag dat? Als ik straks alles terug monteer mag ik dan vloeibare pakking gebruiken?
Mag dat ook bij de koppakking en zo ja welke?

Nog enkele foto's voor de liefhebbers.
Misschien dat iemand er nog iets bijzonders aan ziet en nog advies heeft?

"I am green and it'll do fine"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mrt 2017 21:35 #12 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Lekke koppakking?
Het distributiehuis is van aluminium, daar willen ze nog wel eens vloeibare pakking gebruiken, ik zou kop vlakken, kleppen inslijpen (zelf te doen) , kleppen laten controleren of ze goed sluiten en alles monteren met nieuwe koppakking
En vergeet het rubbertje niet
Deze gebruikers zeggen dank u: Pecje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2017 16:31 #13 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Nee rubbertje zal ik zeker niet vergeten ;)
Kop is trouwens volkomen vlak. Even getest met een glasplaat en olie er tussen. Kleppen sluiten volledig. Zie foto: niet goed te zien, maar ze staan vol met ontvettingsmiddel (heptaan) en ze lopen na een nacht gestaan te hebben niet leeg.

Het grootste probleem zit hem echter in de zuigers vooral de eerste en de vierde, Veel pitting in de zuigerkoppen.
Eigenlijk weet ik (ben ik bang) het antwoord al, maar ik ga het jullie toch vragen: denken jullie dat de zuigers nog bruikbaar zijn?
Compressie was tot voor kort altijd goed.

"I am green and it'll do fine"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2017 18:26 #14 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic Lekke koppakking?
Zuigers lijken mij geen probleem hoor.
Maar waar het bij jou om ging is dat er olie bij het koelwater zat dat kan alleen maar komen als er een lek van het olie -
kanaal naar een kanaal van de koelvloeistof lekt en dat gebeurt bij een doorgeslagen/ lekke koppakking...

gr
Deze gebruikers zeggen dank u: Pecje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2017 20:50 #15 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Dan gaan we hem maar terug in elkaar steken met de huidige zuigers. Eerst nog even een nieuwe distributieketting, geleiders en nieuwe klepsteelrubbers steken en heel het zaakje goed schoonmaken / ontkolen en dan kan de opbouw weer beginnen.

Heb nog wel enkele vragen:

Ik heb wel eens gelezen dat men op de koppakking toch iets van een vloeibare pakking doet (heel dun laagje zuurvrije siliconen). Wat is jullie advies? Persoonlijk zou ik hem er zo tussen steken zonder een dun laagje met vloeibare pakking,

Bij het distributiehuis moet zoals Pluk al aangaf vloeibare pakking gebruikt worden. Moet dit geheel rondom of enkel vanaf de overgang blok naar distributiehuis (dus halve omgekeerde C) en dus niet op het blok zelf. Heb de beschikking over Loctite 5962 (blue) en Loctite 5972 (grey) voor hoge temp. Welke raden jullie aan?

Welke vloeibare pakking gebruiken bij de andere afdichtingen en in het bijzonder bij het in- uitlaatspruitstuk

Is het verstandig de 2 extra gaten te maken in de koppakking tussen cilinder 2 en 3 voor extra koeling?

Heb zowel een zomerthermostaat (opent bij 72 graden) en een "normale" (opent bij 87 graden). Welke raden jullie aan?

En nog een stomme laatste vraag (begin namelijk te twijfelen): cilinder 4 is toch de cilinder het dichtst bij het schutbord? 8)7

Nieuwe vragen zullen wel volgen, daar ben ik niet bang voor. Maar gelukkig heb ik jullie nog *O*

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 apr 2017 14:53 #16 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Lekke koppakking?
loctite 5962 is mij onbekend
als je toevallig 5926 bedoeld (is inderdaad blue) dit is een siliconenafdichting
zelf vind ik de hechting hiervan matig
Voor wat betreft 5972 (grey) deze lijkt op de afdichtingspasta van Dirko en dat is prima spul
Bij gebruik van een normale pakking (wat wel aan te raden is) pas ik de Loctite 5923 toe
Een beetje stroopachtig ontzettend goede hechting
Je plakt als het ware de pakking vast




In en uitlaatpakkingen worden in principe zonder vloeibare pakking gemonteerd
De dikte is voldoende om goede afdichting te geven
Vloeibare pakking in combinatie met de koppakking is een no go
Extra gaten maken in de pakking maken kan
kan echter wel de sterkte van het betreffende materiaal beïnvloeden
Zou je hiervoor toch besluiten adviseer ik op de gaten niet groter dan 6 millimeter te maken

Voor wat betreft de thermostaat 72 graden is een (te) laag voor een goede werktemperatuur van de motor
Deze ligt namelijk rond de 90 graden. Bij lagere waarden krijg je meer koolafzetting
Bijlagen:
Deze gebruikers zeggen dank u: Pecje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 apr 2017 21:10 #17 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Jos, moet idd 5926 zijn (hou het maar op dikke vingers tijdens het typen).
Bedankt voor de info, daar kan ik wat mee :thumbup:
Blijven er nog een paar vraagjes open.
Vanavond even bezig geweest met het schoonmaken en ontkolen van de kop en de kleppen. Kan nu even niet verder want moet op jacht naar klepsteelrubbers. Zal morgen eens langs de autoboer rijden anders bestel ik ze wel online.
Als dat klaar is gaan we verder met de distributieriem.
Vragen zullen wel volgen

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2017 15:57 #18 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
En toen brak er bij het her monteren een bout van het distributiedeksel 8)7
Gelukkig kwam hij er gemakkelijk terug uit.
Iemand een idee welke draad deze bouten hebben?
Zijn dezelfde als van de waterpomp

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2017 16:12 #19 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Lekke koppakking?
Is alweer een tijdje geleden maar ik meen me te herinneren dat het m7 was
Zelf tap ik het gat altijd iets op om de rommel eruit te halen zeker bij de waterpomp
Met perslucht blaas je dan alles schoon
de bouten kun je gemakkelijk met een staalborstel zuiver maken
als je deze opsnijdt heb je kans dat ze iets te ruim gaan zitten
voor dat je het zaakje monteert even de boutjes erin draaien om te kijken of alles soepel loopt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2017 18:03 #20 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Lekke koppakking?
Waterpomp is M7, ik weet alleen niet uit m'n hoofd de lengte van de bouten of dat gelijk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.