Motornummer

15 juni 2009 23:19 #1 door kees.vanderlei
Motornummer werd gestart door kees.vanderlei
Mensen even een vraagje,

Mijn motor nummer is volgens mij professioneel weg geslepen, zie onderstaande foto
Mijn vraag is 1 is het inderdaad weggehaald of heeft hier nooit iets gestaan
2 wat kan het betekenen als het is weggehaald.
3 wie kan het gedaan hebben (revisie ?)

Groet Kees.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 09:30 #2 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Motornummer
Hoy Kees,

Het nummer is niet weggehaald, het gaat hier gewoon om een ruilmotor. Alle Opel ruilmotoren werden zonder nummer bij de dealer afgeleverd en het nummer van de oude motor moest manueel ingeslagen worden voor het monteren van de nieuwe motor. De meeste dealers deden dat echter niet, er reden/rijden meer oude Opels rond zonder motornummer ...

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 11:02 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motornummer
Hopelijk weet je dan wel om welk blok het gaat.
Kan toch wel eens makkelijk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 15:16 #4 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Motornummer
Inderdaad, maar dat is eigenlijk niet zo moeilijk : de cylinderhoud is in het blok gegoten (bvb 1.9). Om de uitvoering (N of S) te achterhalen draai je een bougie los en kijk je naar de zuiger. :slotje:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 15:19 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motornummer
En dat geldt ook voor een E type?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 16:13 #6 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Motornummer
ik had ook eens een 2.2 ruilblok in m'n blauwe gt. Bij de RDW keuring deden ze moeilijk: ze beweerden ook dat het een gestolen blok was. DE EIKELS!!! Zowat noemt zich dan RDW keurmeester, geen kennis van zaken, zelfs ik wist het, tja...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 18:10 #7 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic Motornummer

BelgianGT schreef : Inderdaad, maar dat is eigenlijk niet zo moeilijk : de cylinderhoud is in het blok gegoten (bvb 1.9). Om de uitvoering (N of S) te achterhalen draai je een bougie los en kijk je naar de zuiger. :slotje:

Greetz,
Philippe.

Hallo Philippe,

Mag ik vragen, waar je dan aan kunt zie welk type het is?

Gr. Kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 20:39 #8 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Motornummer
De "N" motoren hebben zuigers met een uitholling boven op de zuiger de "S" motoren hebben dit niet maar hebben uitsparingen voor de kleppen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 21:51 #9 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic Motornummer
Laatste vraag,

Wat is het verschil tussen een S en een N motor? (super of normale benzine?)

Vast bedankt Kees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2009 22:22 #10 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Motornummer
"N" motor is een lagecompressie motor benzine 91-95 RON [98 mag ook]
"S" motor is een hogecompressie motor benzine 98 RON
Motor..kW (pk)....compressie...benzine RON
1.6 N...44 (60)..........1 : 8..........91 - 98
1.6 S...55 (75)..........1 : 8.8.......98
1.9 N...55 (75)..........1 : 7.9.......91 - 98
1.9 S...66 (90)..........1 : 8.8.......98
2.0 N...66 (90)..........1 : 8..........91 - 98
2.0 S...74 (100)........1 : 9..........98
2.0 E...81 (110)........1 : 9.4.......98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juni 2009 10:10 #11 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Motornummer

GranTurismo schreef : En dat geldt ook voor een E type?


Idd, de motorblokken zijn voor 1.9 N,S & E nagenoeg identiek, op de zuigers na. Dat geldt ook voor de 2.0 trouwens. Ik denk dat dit niet meer opgaat voor de 2.2 en de 2.4, maar ben het niet zeker ...

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juni 2009 10:11 #12 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Motornummer

kees.vanderlei schreef : Wat is het verschil tussen een S en een N motor? (super of normale benzine?)


Perfekte antwoord van 2Fast4U :thumbup:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juni 2009 18:13 #13 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic Motornummer
Bedankt voor de reactie, ik ga er eens een bougie uitdraaien en ben benieuwd.

Gr. Kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2009 08:22 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motornummer
Wij ook!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2009 17:50 #15 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic Motornummer
Na een moeizame inspectie (erg donker in de cilinder en maar een heel klein gatje om door heen te kijken en aan te lichten) kom ik tot de conclusie dat ik in bezit ben van een Opel GT met een 1.9S ruilmotor met een compressie van ongeveer 190 psi op iedere cilinder

Om nog even door te gaan over de krachtbron van mijn GT, heb ik nog de volgende vraag:
Hoe kom ik er achter of de cilinderkop ook bij de ruilmotor hoort, is dit zichtbaar aan een merkteken en is de kop ook geschikt (gemaakt) voor normale benzine?

Gr Kees


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2009 20:08 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Motornummer
Bedoel je voor ongelode benzine??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2009 23:09 #17 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic Motornummer
Ja klopt, kun je dat zien aan de kleppen of aan merktekens of nummers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 juni 2009 21:09 #18 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Motornummer
Nee helaas niet, ik weet dat bij de kop van de 2.2 het wel te zien is, er is P22 in de kop geslagen de plaats is aan de kant van de bougies links naast een afdicht plaat, hier een foto:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2009 11:08 #19 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Motornummer
In mijn GT ligt ook een 1.9 S motor. Ik heb loodvrije benzine met een octaangehalte van 95 getankt plus loodvervanger toegevoegd. Er moet dus eigenlijk super ( 98 ) in? Is lang niet bij alle pompen te krijgen. Of doen jullie er nog een toevoeging bij om de kwaliteit te verhogen?

Groeten,
Jan M.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2009 12:06 #20 door opelgt1900
Beantwoord door opelgt1900 in topic Motornummer
Ik gebruik voor mijn 19S motor benzine met octaangehalte 98 en loodvervanger.
Is niet overal meer verkrijgbaar, maar voor zover ik er ervaring mee heb, nog wel bij de grotere pompstations. Bij onbemande stations zul je het inderdaad niet meer tegenkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.