1900 S motor GT

27 apr 2010 22:49 #1 door Duffy
1900 S motor GT werd gestart door Duffy
Dag beste gt fans,

Ik had last van druk op de bovenste darm van mijn GT radiator,
alsmede bruine schuim met veel roestaanslag.
Ik heb vandaag het koelcircuit herhaaldelijk gespoeld met water en daarna gevuld met water i.p.v. water + antigel.
Er kwam een hoop vuiligheid uit ( roestwater met schilfertjes ).
De thermostaat was van te voren al verwijderd, daar ik alleen s'zomers rijd.
De vraag blijft nu nog steeds of die koppakking toch goed is of niet?
bij de vulopening zag ik een beetje schuim, maar geen echte (grote)waterbellen, vermoedelijk schuim van de waterpomp.
Wanneer ik deze verwijderde door eens in de darm te knijpen bleef deze weg t.o.v de vorige keer. Er zit nu minder water in dan de vorige keer d.w.z. 1à2mm water op de bodem van de vulopening.
Vroeger stond het water tot aan de opening van de overloop (daar waar het slangetje aan bevestigt is dat naar de bodem gaat).
Achteraf radiatordop terug geplaatst en geen druk meer op de radiatordarm.
Watertemperatuurmeter geeft ongeveer 1/4 aan.

Zou het probleem te wijten kunnen zijn aan te veel water, of zit er nu eigenlijk te weinig water in?

Systeem achteraf hervullen met : water en antigel of koelvloeistof.
Indien koelvloeistof, welke is dan de beste nl. : de gele, de blauwe, of de rode koelvloeistof?

En indien die thermostaat er toch in moet, welke hoort hier dan eigenlijk in (type ed.)?

mvg

Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2010 11:20 #2 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic 1900 S motor GT
Hey Duffy,

Hierbij een poging tot antwoord :

Duffy schreef : Ik had last van druk op de bovenste darm van mijn GT radiator


Dat is volkomen normaal, er moet een zekere druk op het koelcircuit opgebouwd worden.

Duffy schreef : alsmede bruine schuim met veel roestaanslag.


Koelcircuit spoelen met een goede flushmiddel, gewoon water zal denk ik niet volstaan. Roest en kalkaanslag moeten er uit. Niet vergeten dat de warmteoverdracht door vuil in het koelcircuit sterk belemmerd wordt.

Duffy schreef : De thermostaat was van te voren al verwijderd, daar ik alleen s'zomers rijd.


Ik kan je enkel aanraden om een nieuwe thermostaat te monteren. Zonder thermostaat komt de motor niet goed op bedrijfstemperatuur en blijft de temperatuur niet constant, wat abnormale sleet in de hand werkt. Ik vermoed dat de thermostaat uitgebouwd werd omdat het koelcircuit te sterk bevuild is om de motor optimaal te koelen -> flushen is de boodschap.

Duffy schreef : De vraag blijft nu nog steeds of die koppakking toch goed is of niet?


Ik vermoed dat de koppakking wel OK zal zijn. Uitsluitsel hierover krijg je door :

- de compressie te meten, en/of
- het waterverbruik in het oog the houden, en/of
- de koelvloeistof op aanwezigheid van olie te controleren (mayonnaise)

Duffy schreef : Er zit nu minder water in dan de vorige keer d.w.z. 1à2mm water op de bodem van de vulopening.


Dat lijkt OK, zolang de temperatuur maar in de perken blijft (+/- 1/4 op de meter)

Duffy schreef : Vroeger stond het water tot aan de opening van de overloop (daar waar het slangetje aan bevestigt is dat naar de bodem gaat).


Dat is de correcte vulhoogte bij hervulling van het koelsysteem, het koelsysteem van de GT is zelfregelend en zal via het slangetje het teveel aan koelvloeistof uitspuwen.

Duffy schreef : Achteraf radiatordop terug geplaatst en geen druk meer op de radiatordarm.


Da's denk ik normaal, druk wordt op het circuit gebouwd naarmate de motor op bedrijfstemperatuur komt.

Duffy schreef : Watertemperatuurmeter geeft ongeveer 1/4 aan.


Dat is perfekt.

Duffy schreef : Zou het probleem te wijten kunnen zijn aan te veel water, of zit er nu eigenlijk te weinig water in?


Ik denk niet dat er verder een probleem is, of heb ik iets over het hoofd gezien?

Duffy schreef : Systeem achteraf hervullen met : water en antigel of koelvloeistof.
Indien koelvloeistof, welke is dan de beste nl. : de gele, de blauwe, of de rode koelvloeistof?


Koelvleoistof is de moderne oplossing, water en antigel is "old school" en kan op termijn corrosie in de hand werken, roestaanslag dus. De meeste koelvloeistoffen bieden bescherming tot ongeveer -15°C en zijn zo samengesteld dat ze een optimale warmteoverdracht waarborgen. Kleur maakt niet uit zolang het om een kwaliteitsproduct gaat. :)

Duffy schreef : En indien die thermostaat er toch in moet, welke hoort hier dan eigenlijk in (type ed.)?


Ik heb een koude thermostaat ingebouwd (70°C) en heb geen last van oververhitting meer, in geen enkele omstandigheid.

Voila, ik hoop dat je hiermee verder kan.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2010 12:56 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 1900 S motor GT

BelgianGT schreef : Koelcircuit spoelen met een goede flushmiddel


Goedkope cola van de Aldi, Lidl...whatever.
Zou ook moeten gaan wat ik vernomen heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2010 16:36 #4 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic 1900 S motor GT
Dank u voor de snelle reacties

Ik zal hem nu nog eens goed gaan flushen.
Een thermostaatje monteren indien ik er een vind.
Heeft iemand een merk en typenummer van zo'n thermostaat 70°C.

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2010 17:47 #5 door Kevin

Kon de verleiding niet weerstaan en heeft een donkerblauwe GT voor zichzelf gekocht :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2010 22:59 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1900 S motor GT
!! TIP !!
Als je geconcentreerd koelvloeistof gebruikt die verdunt moet worden met water, gebruik dan demi [gedemineraliseerd] water of gedestilleerd water.
Je hebt geen last meer van kalk aanslag in het koelsysteem. :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juni 2016 18:51 #7 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic 1900 S motor GT
Alles loopt perfect nu.
Het was de koppakking, waarin een heel fijn haarscheurtje stond.
Nieuwe pakking, kop gevlakt, exhaust en intake kanalen bijgewerkt.
Koppakking aangepast dmv extra gaatje.
Motor loopt nu niet meer zo warm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.