Welke uitlaat?

17 mrt 2013 23:10 #1 door weijtens
Welke uitlaat? werd gestart door weijtens
De einddemper van mijn GT is aan vervanging toe.
Ook merk ik dat de uitlaat vrij laag ligt en makkelijk de grond raakt bij verkeersdrempels.
Ik ben van plan om een compleet nieuwe uitlaat te steken.
Ik zie bij Splendid verschillende types. Waar bij ook prijs nogal verschilt.
Is het zinvol om voormeen RVS uitlaat te kiezen of is de standaard koolstofstaal uitlaat voldoende?

Nb. Blok is een 2.0S, zij hier verschillen te verwachten tov de 1900 mbt de aansluitingen?

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2013 23:30 #2 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic Welke uitlaat?
normaal gezien maakt dit geen verschil uit tussen een 1.9 en een 2.0
zaten er op je einddempers rubbers waarmee hij opgehangen werd aan de wagen?
bij mij hing die ook laag bij aankoop van de wagen gewoonweg omdat er geen ophangrubbers aan hingen
ik vermoed als je RVS wil steken dat je wel de volledige uitlat moet in RVS steken dan voor de beste werking te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2013 11:47 #3 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Welke uitlaat?
Ik heb zelf een Simons einddemper voor de Opel GT, maar de diameter van deze is een klein beetje groter dan de standaard pijp. Klein verloopje gemaakt ervoor.

Op marktplaats staat ook een bedrijf uit Utrecht, die complete uitlaat systemen voor veel auto's maken, ben enkel even de naam kwijt. Weet dat zij ook voor de GT en bijvoorbeeld mijn Amazon systemen maken. Maar dat is dan recht toe rechtaan ijzer, zoals het origineel.

Ik ben in elk geval tevreden met mijn Simons, qua aanzien en geluid net wat meer dan de standaard.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2013 17:35 #4 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Welke uitlaat?
Denk dat een paar plaatjes ook wat duidelijk maakt qua verschil. De oude was een Bosal, die alleen wat verkleurd was maar geen roest.






1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2013 18:59 #5 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Welke uitlaat?
Ziet er mooi uit. Ik zag dat de set EUR 549 kost bij Simons.

Splendid biedt de standaard aan tegen EUR 285... De helft.
Ik vraag me allen af wat de levensduur van de niet RVS uitvoering is...

Zijn er grote verschillen te verwachten mbt het vermogen? Ik zie ook sportdempers te koop staan.. Of grotere buis, minder tegendruk.

Grt jeroen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2013 21:54 #6 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Welke uitlaat?
Die van mij was de laatste die de importeur kon krijgen toen, lag ook nog in Zweden op de planken, maar was bij lange na niet die 549. Dacht iets van 250+ ergens. (Edit: ik had ook alleen de einddemper, was ook het duurste van de set)

Qua vermogen merk ik niets met deze einddemper, denk dat een volledige bredere uitlaat ook niet veel zoden aan de dijk zet. Heb dit al eens bekeken bij de Volvo, waar ze ook verschillende soorten uitlaten hadden bij de motor, 4-1 en 4-2-1 uit mijn hoofd. Het ging om een paar pk winst. Maar het hangt ook weer af van de druk die een Opel Gt moet hebben. Stoot je het al goed uit met het origineel, is er weinig winst te halen met een bredere uitstoot.
Grootste winst bij de Amazon was dan ook niet een andere uitlaat, nokkenas of grotere compressie, maar gewoon een extra carb erop. Dat mept er gelijk iets van 20pk bij. Uitlaat was geloof ik iets van 3, nokkenas 5, compressie 5. Grotere boring levert iets van 10 op (van 1.8 naar 2.0)


Wat vooral de winst was voor mij toen, was het aanzien en het geluid. En met de oude nog iemand blij gemaakt, die gewoon een werkend goedkoop exemplaar zocht.

Levensduur laat zich raden, ook met de RVS uitvoeringen, die kunnen ook nog roesten afhankelijk van welke RVS soort het is.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 mrt 2013 12:34 #7 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Welke uitlaat?
Tenzij je het originele uitlaatspruitstuk van de 1900 hebt overgezet op de 2.0, is er wel degelijk een verschil tussen 1.9 en 2.0 !
Namelijk de aansluitflens, dus van de voorpijp aan het spruitstuk. Die van een 2.0 is groter!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 mrt 2013 21:37 #8 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Welke uitlaat?
Juist de GT op bokken gezet en de uitlaat eens bekeken.
Spruitstuk is niet aanwezig. 4 buizen vertrekken van het blok.
Daarna 'tussendemper' (gedeukt door drempels)

Verder is de buis naar achteren redelijk goed. Ik kan geen gaten ontdekken.

De einddemper is versleten, aan een zijde gaten aanwezig. (gerepareerd met een lapmiddel)

Wat is wijsheid ? Complete uitlaat vervangen? of beperken tot de einddemper. De gebruikte buizen zijn ca 53 mm.
Ik heb nog een spruitstuk van een 1900 motor.

Zitten er voor of nadelen aan de 'spaghetti' uitlaat?

Enkele fotos ter verduidelijking gemaakt.






Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 mrt 2013 21:38 #9 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Welke uitlaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 mrt 2013 23:48 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Welke uitlaat?
verre van orgineel, vrees ik

voor wat je vraag over het spaghetti-spruitstuk;
deze kan toegepast worden indien er meer vermogen uit het blok komt. Je hebt dan een betere "flow"van de gassen.
Je moet dan echter denken aan getunde blokken die in de racerij toegepast worden.
Voor een standaard blok biedt dit niets extra's, maar staat uiteraard wat leuker.
Heb je een standaard carburateur, is het zelfs wijzelijk om het orginele spruitstuk te plaatsen.
de bovenkant is namelijk open en verwarmd hiermee de onderkant van het inlaatspruitstuk; de zogenaamde hotspot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2013 00:22 #11 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Welke uitlaat?
Wat Jos zegt is wellicht een goede zaak om aan te denken.

Je zegt dat je eindstuk slecht is, om dit te vervangen (uitgaande van de Splendid versie uitlaat+drager) heb je 118.50 nodig. De complete set is 285, maar de rest is nog goed volgens je. Ook zou het de grond raken, is dat de eind demper of ligt hij ergens anders zo laag?

Uiteindelijk, die dikke 160 euro kun je ook ergens anders aan spenderen voor nu, zolang de oude pijp maar niet je prestaties flink tegenzit of problemen verzorgt voor de APK. Daarentegen, als de rest van de pijp al eens hier en daar wat opgekalefaterd is en niet meer zo goed, dan is het slimmer en goedkoper om alles in 1 keer te doen. Heb ik bij mijn Volvo ook gedaan, omdat het constant gungummen en beetje lassen hier en daar ook ophoud een keer. En je ook ophoud, dat constante gewerk eraan.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mei 2013 21:47 #12 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Welke uitlaat?
Je kan eens kijken bij splendidparts, zij bieden verschillende uitlaatsystemen aan. De vraag is nu welk is het verschil tussen al die soorten ? Je hebt gewoon koolstofstaal en dan de rvs, maar zij hebben dan nog verschil tussen rvs. Misschien kunnen de forumleden hier uitkomst over bieden kwestie ervaring?

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 feb 2014 10:16 #13 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Welke uitlaat?
Ik hb mijn uitlaat binnen en ga het originele uitlaatspruitstuk terugplaatsen.
Ook een nieuwe pakking hiervoor.

Moet ik met de pakking tussen het blok en spruitstuk ook nog vloeibare pakking gebruiken?

Grt,

Jeroen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 feb 2014 13:06 #14 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Welke uitlaat?

weijtens schreef : moet ik met de pakking tussen het blok en spruitstuk ook nog vloeibare pakking gebruiken?


:no: nee dus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 feb 2014 16:05 #15 door stef
Beantwoord door stef in topic Welke uitlaat?
het uitlaat van de opel motoren zijn in de tijd zo goed gemaakt dat je geen spaghetti nodig hebt, bij de dure compititie wagens rijden ze met origineel collector

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.