Trilling in het stuur

07 sept 2016 09:11 #1 door RobGT
Trilling in het stuur werd gestart door RobGT
Er was een trilling in het stuur geslopen. Ik had er al zeker 2 jaar last van, steeds weer wat eraan gedaan, maar nooit met het gewenste resultaat.

Het probleem heeft verschillende gedaanten gehad: trillen bij remmen, sterk naar rechts trekken bij remmen, trillen op de rechte weg.

Op internet heb ik gezocht wat het probleem zou kunnen zijn en kwam terecht bij fora van BMW-bezitters. Daar lijkt het een hardnekkig probleem te zijn en in een aantal gevallen onoplosbaar, zoals het mijne leek te zijn. Er zijn veel oorzaken aan te wijzen en niet allemaal zijn ze goed herkenbaar. Zeker niet bij een oude auto waar de slijtage erin sluipt.
De banden en wielen kon ik al snel uitsluiten. Ook de schokbrekers had ik er niet al te lang geleden nieuw opgezet, dus dat mocht het ook niet zijn.
Bij een APK kreeg ik de waarschuwing dat een stuurkogel niet zo goed meer was. Ik had op zolder nog wat liggen, dus even vervangen, sporing weer instellen en vrolijk weer doorrijden. Dat ging een tijd goed, maar had het probleem niet helemaal opgelost.

Trekken en duwen aan de wielen. Lijkt speling te zitten op de bovenste fusees en de rubbers van de bovenste draagarmas waren ingedroogd. Fuseekogels vernieuwd. De rubber bussen had ik bij de restauratie (ruim 10 jaar geleden) niet vervangen omdat het me niet gelukt was nieuwe rubber bussen in de arm te persen. Nu met de PU-bussen was dat zo voor elkaar.

De renovatie van de bovenste draagarm had een gunstig effect op de trilling, maar niet veel later kwam die weer terug en dat scheeftrekken bij het remmen...

De stand van de wielen maar eens gecontroleerd. De wielvlucht bleek niet helemaal goed. Als je de bovenste fuseekogels in dezelfde stand monteert, betekent dat niet automatisch dat de vlucht van beide wielen gelijk is. Wat goed fout was, was het naspoor.

Het naspoor rechts was veel kleiner dan links. Hierdoor trok de auto bij remmen sterk naar rechts. Dat was na het wisselen van de vulringen op de bovenste draagarmas snel verholpen, maar het trillen bleef.


Een seizoen later maar weer eens een uur rukken aan de wielen. Geen sportschool nodig. De stuurkogel van de andere kant bleek nu ook speling te hebben. Op beide wielen merkte ik een klein beetje speling op de onderste fusees, maar dat leek ook uit de as te komen. Af en toe hoorde ik een raar tikje aan de rechterkant.

Nieuwe stuurkogels besteld en meteen maar nieuwe lagers voor de wielen, want die zoemden tijdens het rijden.
Bij het vervangen van de wiellagers, zag ik dat de (nog geen jaar oude) remblokken langs de randen afgebrokkeld waren, dus meteen vervangen. Zal dát het dan zijn geweest?
Nee, de trilling was gebleven en maanden later werd het weer erger.

Toen de trilling voor de zomervakantie zo erg werd dat het stuur bij het remmen ratelend in mijn hand lag was de lol van het rijden er wel af.
Ik heb toen besloten om de remschijven te gaan vervangen, ook al leek mij de uitslag van minder dan 0,1mm (gemeten met een voelmaat tussen het remblokje en de schijf) niet zo een heftig effect te kunnen veroorzaken en ook de onderste fuseekogels moesten er maar uit. Grote klus.
Bij het demonteren bleken de rubbers van de voorveer zwaar aangetast en knetterhard te zijn, dus de veer moest er uiteindelijk ook nog eens helemaal onderuit.
Toen de veer los was van het eind van de onderste draagarm, merkte ik dat de bouten waarmee de draagarm aan de vooras vast horen te zitten speling hadden. Dat merk je dus niet als de boel strak gespannen onder de auto hangt. De bouten waren ingevreten. Nieuwe bouten 10.9. De nieuwe bouten hebben een grotere kop (sleutel 17) dan de oude (sleutel 15). Hierdoor past er geen ringsleutel tussen de onderste draagarm en de vooras, dus heb ik de volgplaten aan de bouten gelast. Nu kon ik de bouten eenzijdig flink aantrekken (6.0mkp).

Alles terug gemonteerd en nu zweeft de GT weer over de weg.
Deze gebruikers zeggen dank u: Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 sept 2016 01:40 #2 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Trilling in het stuur
Mooi stukje! Leuk om te lezen dat je na al die tijd t euvel verholpen hebt.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 sept 2016 07:56 #3 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Trilling in het stuur
Opgeven was geen optie, maar er zijn momenten genoeg geweest dat ik me afvroeg of dit nog wel een geschikte hobby was. Het gaat uiteindelijk toch om het genieten tijdens het rijden en dat gaat nu weer moeiteloos. B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 sept 2016 21:06 #4 door GTon
Beantwoord door GTon in topic Re:Trilling in het stuur
Mooi verhaal idd. Daar ga ik ooit iets aan hebben denk ik.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.