Bladveren en carrosserie hoogte

11 mrt 2017 12:07 #1 door RobGT
Bladveren en carrosserie hoogte werd gestart door RobGT
Even was alles naar wens, maar bij de laatste rit merkte ik dat de auto naar links trok en in bochten onbekende 'zuchtende' geluiden maakte.
Weer thuis de indrukking op het rechterspatbord getest: lekker stijf.
Links: slappe hap.
De carosserie blijkt links ruim 2cm lager dan rechts.
Auto opgekrikt en gekeken: gebroken veer :ohmy:

Dus nu wil ik een nieuwe veer kopen, maar zie dat daar verschillende stijfheden in zijn.
Welke moet ik kopen?

De bovenkant van de band zit op 56 cm, de corrosserie aan de bovenrand van de wielkas links op 64,5 en rechts op 67 cm.
Omdat ie eigenlijk altijd wat hoog stond aan de voorkant, wil ik hem nu links en rechts op 64 cm zetten.

Hoor graag van jullie ervaringen met nieuwe bladveren en de meetwaarden van de bovenkant van de band en de hoogte van de bovenrand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2017 19:24 #2 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Bladveren en carrosserie hoogte
De bladveer blijkt niet gebroken, maar ruim 5 cm verschoven. :ohmy:
Het is dus niet zo gemakkelijk om een bladveer te repareren waarvan de rubbers versleten zijn. Demontage gaat best, een uur werk, maar daarna de bladveer uit elkaar halen, de rubbers op de plaats zetten, het veren pakket weer samen klemmen, maar vooral de klinknagels aanbrengen is geen standaard klusje.
Vorig jaar heb ik de veer gerenoveerd, nieuwe rubbers gemonteerd en daarna de boel met popnagels vastgezet, voor zover dat laatste mogelijk was. De twee bovenste bladen moeten met stalen klinknagels aan elkaar gesmeed worden. Doe je dat niet, dan gaat het bovenste blad verschuiven, totdat hij de beschermplaat van het wiel raakt.
Om de klinknagels te kunnen zetten, moet de veer onder hoge spanning worden gebracht, ant de gaten van de twee veerbladen moeten in lijn komen. Eigenlijk een onmogelijke klus, dus als je veer kapot is: geen nieuwe rubbers kopen, zonde van je geld, gebruik een goede tweedehandse of koop een nieuwe.
Dat laatste ga ik doen.
Deze gebruikers zeggen dank u: GTon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2017 20:00 #3 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Een korte handleiding om de veer te demonteren, steeds aan weerszijden per onderdeel werken:
1. Wielbouten lossen, opkrikken, wielen eraf, de auto volledig op klossen onder de uiteinden van de veer laten rusten zodat de veer onder spanning blijft
2. Twee bouten van remklauwen loshalen, remklauw met installatiedraad (machtig handig spul) ophangen aan as van bovenste draagarm
3 . Schokbrekers op de onderste draagarm lossen en indrukken
4. Stuurhevels lossen (de bouten kunnen gemakkelijk teruggeduwd worden achter de remschijf, dus let op, vooral bij het terugmonteren, anders moet ook de remschijf er helemaal af), stuurstangen ophangen aan de as van de bovenste draagarm
5. Onderste fusees losdraaien en uitpersen (dat doe ik met een stukje draadstang M12 met 4 bouten)
6. Bovenste fusee los en Achsschenkel (=tijdschrift, volgens Google Translate), afnemen, let op de stand van de flens van de bovenste fuseekogel.
7. Bouten aan de onderzijde van de onderste draagarm lossen, draagarmen aan de veer laten zitten.
8. Carrosserie ca. 30cm opkrikken (gevaarlijk!) of de onderste draagarmen met kabelspanners en een stuk ketting aan de bovenste draagarm vastzetten, carrosserie een beetje opkrikken, spanner laten vieren en verstellen. Herhalen tot de spanning uit de veer is.
Een uur werk dus als alles gemakkelijk los te halen is (met dank aan de koperpasta).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2017 00:09 #4 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Gewoon een veer spanner gebruiken...,
Gaat veel makkelijker, veiliger en sneller....


Verenpakket zit naar mijn weten niet met pompnagels aan elkaar maar met een klem in het midden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2017 20:37 #5 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Bladveren en carrosserie hoogte
klinknagels zijn toegepast voor de rubbers die aan het eind van de middelste bladveer zitten
verder worden de veren enkel door de klem in het midden vastgehouden zoals Marco aangeeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2017 21:11 - 14 mrt 2017 21:13 #6 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Ik ben het volledig eens met Marco en Jos.
Ik heb net mijn bladveer onder handen genomen...
De 'poprivetten' dienen enkel om de eindrubbers op z'n plaats te houden.
Ik heb wat tec7 (polymeer) aan de tussenrubbers gedaan bij mijn nieuwe bladveren gedaan.
Veel succes !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2017 23:27 #7 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Hou je veer maar goed in de gaten. Die van mij heeft de klem in het midden ook, maar daar is het bovenste blad gewoon doorheen geschoven. De middelste veer waar de rubbers beter aan vastgeklonken zaten, lag nog wel op de plaats. De stalen klinknagels zijn essentieel.
Deze gebruikers zeggen dank u: fredje1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2017 14:10 #8 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Hallo Allen,

Destijds heb ik een 4 cm verlaagde bladveer gekocht van Splendid.
Zeer tevreden over!!
Deze bladveer geeft een nette verlaging van de Gt.
Ook het comfort is een stuk beter geworden
Gemeten van bovenkant wielrand meet ik 60 cm.

Achter heb ik nog de originele veren hierbij meet ik 63 cm van af bovenkant wiel rand

Ter info

Gr Marcogt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2017 13:11 #9 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Nog even een foto van de situatie nadat het wiel eraf was gehaald.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2017 19:18 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Bladveren en carrosserie hoogte
als deze foto niet van het middelste blad is dan heeft iemand flink zitten knoeien 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2017 22:44 #11 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Dit is toch echt wel het bovenste blad. Het middelste blad ligt hier nog mooi op zijn plaats, net als het rubber waarin het einde van het middelste blad ligt.
Bij het monteren zat het bovenste blad ook netjes in het rubber geschoven, anders was het pakket echt niet gemonteerd, maar door het rijden (niet iedereen neemt bochtjes blijkbaar altijd langzaam) is het bovenste blad uit het rubber geschoten en steeds een beetje verder doorgeschoven naar het wiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2017 23:03 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Bladveren en carrosserie hoogte
zoals elke bladveerpakket horen de veren vrij van elkaar te bewegen
in de middelste veer zitten de gaten om het rubber te klinken
in de bovenste veer horen geen gaten te zitten
waarschijnlijk is deze ooit gebroken geweest en is toen vervangen door de (langere) middelste veer
dat zal tevens de reden zijn dat deze is gaan bewegen
als je van de twee veren de lengte opmeet vrees ik dat ze net zo lang zijn
(heb inmiddels al wat veerpakketten in mijn handen gehad en ook al een paar keer gereviseerd)


Bijlagen:
Deze gebruikers zeggen dank u: fredje1978, opel gt, RobGT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2017 11:33 #13 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Binnenkort te koop, hopelijk, want de levertijd van de nieuwe veer valt wat tegen en dan moet ik het misschien terug monteren :(

Onderdelen bladveer:
- onderste blad met ingeperste rubber bussen , nog geen jaar oud
- [url:http://www.splendid-parts.de/kaufhaus_2/themes/kategorie/detail.php?artikelid=179397&kategorieid=119&source=2&refertype=1&referid=119]reparatieset[/url], is gemonteerd geweest, nog geen jaar oud
- middelste blad en reserve middelste blad
- de klem in het midden zal waarschijnlijk de scheiding niet overleven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2017 12:43 #14 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Bladveren en carrosserie hoogte
Hij staat weer op zijn pootjes. De montage van de nieuwe bladveer ging vlekkeloos.
Hij lijkt nu minder te rollen in de bochten dan dat hij met mijn eerste veer deed.
Overigens moest mijn 1e veer gerestaureerd worden. Ik heb toen mijn reserve veer gerestaureerd zodat ik de wissel in een keer kon doen. Dit is dus mijn derde veer. Ik heb gekozen voor een 25mm verlagingsveer.
De wielkas zit nu op 61cm (wel wat minder dan ik wilde), zodat hij wat voorover leunt, maar dat staat hem wel. :kiss:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2017 12:52 #15 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Bladveren en carrosserie hoogte
De start na 3 weken stilstand ging trouwens helaas niet vlekkeloos.
Ik heb de wielvlucht en naspoor gecontroleerd, beide uitstekend.
Ik had ook even de koplampen opnieuw afgesteld, binnen twee minuten klaar.
Daarna starten, maar hij had lang stilgestaan, dus geen benzine in de carburateur. Na een minuut of zo begon hij te pakken, even stoppen met starten en daarna weer, maar er gebeurde helemaal niets meer. Ik vreesde voor de startmotor, maar later bleek dat de accu abrupt overleden was. Er zat nog wel spanning op, maar hij kon zelfs niet genoeg stroom meer leveren om het startrelais te laten klikken. Dus zit er nu ook weer een nieuwe accu in. Tja, je wilt toch rijden als het weer mooi is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.