een nieuwe uitdaging

28 apr 2011 20:45 #141 door gvy
Beantwoord door gvy in topic een nieuwe uitdaging
Bij moto's en auto's die gebruik maken van een aantal carburatoren in lijn is het belangrijk dat deze synchroon worden afgesteld.

Dat wil zeggen dat er moet voor gezorgd worden dat het vacuum dat gecreerd wordt zo gelijk mogelijk moet worden afgesteld.
Alleen op die manier werken alle cilinders onder dezelfde belasting en draait de motor mooi stabiel rond en haalt hij goed op.

Op de carburatoren is doorgaans een aansluiting waarop kan aangesloten worden met de manometer.

Bij 4 cilinders is het gemakkelijk als je gewoon alle 4 de onderdrukaansluitingen van de carbs ineens aan een meettoestel kan hangen.

hoeveel vacuum er is boeit niet zo, wel dat het bij alle vier zo gelijk mogelijk is.

Bij mijn "waterkolom meter staan alle 4 de buisjes in verbinding onderaan.
de carb die het hardste zuigt, zal dus de hoogste waterkolom krijgen en moet zo ingesteld worden dat hij iets minder vacuum krijgt.
De bedoeling is om alle vier de waterkolommen zo gelijk mogelijk te krijgen.

De flesjes bovenaan zijn gewoon een veiligheid zodat het water niet per ongeluk in de cilinders wordt gezogen ( bij grote ongelijkheid )

beetje duidelijk?

O ja , je kan dat ook doen met gekochte toestellen, maar die zijn minder gevoelig (nauwkeurig) en veel duurder. :yes:

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2011 22:26 #142 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic een nieuwe uitdaging
Dat zeg ik....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2011 22:32 #143 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic een nieuwe uitdaging
Zo is weer een hoop gedaan aan de Lotus goed bezig!

Mooi dat je de platen erop hebt en al veilig kilometers bent het maken.

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2011 14:29 #144 door gvy
Beantwoord door gvy in topic een nieuwe uitdaging
Mannen,

En dat kabouter klus meettoestel (jaja lach maar allemaal met mij ) :mad: :bigsmile: werkt dus goed. super gevoelig. :thumbup:
Vandaag heb ik de carbs kunnen inregelen.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2011 16:54 #145 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic een nieuwe uitdaging
:thumbup:
Bedankt voor de uitleg, ik wist dit al enigzins, alleen was mij niet duidelijk hoe nou precies de werking met de vloeistof is, ik weet dat je met een soortgelijk apparaat, al dan niet gekocht, ook een common rail bij diesels afstelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 sept 2013 02:08 #146 door gvy
Beantwoord door gvy in topic een nieuwe uitdaging
Even een update over mijn andere oldie naast de Opel GT.

Een paar weken geleden was ik op het Brands Hatch circuit in de UK voor het lotus festival, waar mijn esprit S2.2 in het rijtje kon staan van een Esprit timeline, met van elk type van deze legendarische engelse sportwagen 1 exemplaar.
Het was een schitterend zicht toen zondagochtend , voor de aanvang van de races , deze esprits een ererondje konden draaien en opgesteld zijn op de startgrids in volgorde van bouwjaartype.
De mijne staat rechts vooraan op de foto.





En hij staat 4e in de timeline.
Eerst de S1 , de S2 , de S2 world champion "JPS" edition, mijn S2.2, de essex turbo esprit,..... en zo helemaal tot de laatste V8 final editions.
Er zij esprits gebouwd vanaf 1976 tot 2004 , dus 28 jaar en allemaal zijn ze gebaseerd en geevolueerd vanop dat eerste chassis.
Maar ze zijn ook exclusief gebleven want in die 28 jaar zijn er slechts 10675 exemplaren gebouwd.



En vanaf de andere kant van de timeline ziet dat er zo uit



Ik wou dit even delen, want als oldieliefhebber was dit voor mij een fantastische belevenis om hiervan deel te kunnen uitmaken.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 sept 2013 05:53 #147 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic een nieuwe uitdaging
Heerlijk gevoel is dat hé?
Heb ik nou ook altijd met het Pinkstertreffen met de GTs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 sept 2013 07:39 #148 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic een nieuwe uitdaging
shik man moet een fantastisch gevoel geven als je over het circuit kan rijden
mooie foto's maar kvermoed dat je er meerdere genomen hebt
op zoeen dag staat m'n camera niet stil
*O* :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 sept 2013 21:47 #149 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic een nieuwe uitdaging
Ik heb nog een Esprit op mijn smeerput gehad , hij was van een kennis die helaas niet meer onder ons is. De esprit is na zijn overlijden verkocht. Waarheen of naar wie weet ik niet, het was een rode met het stuur rechts. Import uit Engeland en op NL kenteken gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 dec 2018 18:33 - 29 dec 2018 20:04 #150 door gvy
Beantwoord door gvy in topic een nieuwe uitdaging
Een nieuwe uitdaging : versie 2.0

Deze tijd 8 jaar geleden, 2010 was er plots naast de Opel GT een Lotus Esprit.
na 8 jaar is er weer een "kriebel", DUS, als het kriebelt moet je krabben.....

Here we go again , rarara, welke gekkigheid heb ik nu in huis gehaald ?????

en voor alle duidelijkheid : De Opel GT is alive and kicking in the garage, dus geen zorgen.

Groetjes
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 dec 2018 20:29 #151 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic een nieuwe uitdaging
Geert, kon je het weer niet laten?. Je moet wel een paar hints geven. Is de nieuwe voor erbij of heb je die wonderschone Esprit de deur uit gedaan?. Gokje: weer een Lotus. Ditmaal een Elise?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 dec 2018 20:39 #152 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic een nieuwe uitdaging
Een Opel Speedster...

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 dec 2018 20:48 - 29 dec 2018 20:56 #153 door gvy
Beantwoord door gvy in topic een nieuwe uitdaging
Patrick, Neen ik heb het weer niet kunnen laten en oef de wonderschone esprit staat nog steeds veilig naast de wonderschone Opel GT ;)
Geen elise ( had gekund)
Geen speedster ( had ook gekund)
sneller.....

Een hint....
Engels
Ditmaal is de 0-60mph in 3,4 sec gepiept ...eat that *O*

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 dec 2018 21:22 #154 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic een nieuwe uitdaging
Caterham 7?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 dec 2018 21:45 - 29 dec 2018 22:01 #155 door gvy
Beantwoord door gvy in topic een nieuwe uitdaging
Nope,

Maar ik speel het niet helemaal eerlijk, dus ik laat het gewoon zien:

Bijlage:
SAM_3548 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
SAM_1174 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
SAM_7895 by Geert Vijncke , on Flickr

YEP
Een 2011 triumph street triple, want die kon er nog net tussen in de garage.
t'is een echte hooliganbike, 106pk voor maar 165kg.
Het frame en de motor van een triumph daytona supersport, maar zonder fairings en met een recht motocross stuur. De perfecte naked bike.
Echt een plezant ding , zeer compact en zeer licht met een koppelrijke driecilinder , die toch pas redlined aan 13800tr/min. In tegenstelling tot de japanse 4 cilinders, trekt deze al lineair door vanaf 3000tr, dus dat rijdt echt soepel.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 dec 2018 00:28 #156 door flyd
Beantwoord door flyd in topic ezen nieuwe uitdaging
Nice :thumbup:
Maar goed dat je dichtbij Duitsland zit.

Veel plezier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 dec 2018 00:56 - 30 dec 2018 01:00 #157 door gvy
Beantwoord door gvy in topic ezen nieuwe uitdaging
Scheldewindeke -grens Duitsland is toch zo'n 220km, dus niet in de buurt.
Ook niet nodig . De Striple is een naked en dus is de snelweg niet zijn natuurlijke habitat. Zware tourmotoren doen dat veel efficienter en sneller met weinig moeite, vanwege hun kuipen en hoge scherm.
Deze striple is uitermate plezant op binnenbanen, lange twisties, maar doet het ook goed in druk verkeer ( of fileleed) omdat ie zo licht en wendbaar is.
Ik heb er nu zo'n 1000km opzitten de voorbije maand en daar was ook autosnelweg woon-werk bij. Uiteraard heeft ie altijd kracht op overschot, maar je gaat nu niet direct voor vele km's aan een stuk plat op je tank liggen tegen +150km/u. Legale snelheden zijn geen probleem.
Een nadeeltje, Op een stukje vrije baan met duidelijk overzicht haalt hij echt de hooligan boven bij een brave mens , omdat hij zo vlotjes kan doorsleuren als een gek . Dat is een gevoel dat ik in een snelle wagen niet direct krijg. De versnelling is van een heel andere orde, tenzij je naar wagens buiten categorie gaat kijken natuurlijk.
Bijlage:
SAM_1173 by Geert Vijncke , on Flickr

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 dec 2018 01:00 #158 door flyd
Beantwoord door flyd in topic ezen nieuwe uitdaging
Daarom heb ik geen motorrijbewijs gehaald 8)7 .
Effe vrij baan binnendoor kost me rrjbewijs en ik bang.
En met GT is het leuk maar rij je minder hard als dat het voelt.
MAAR LEUK IS HET WEL .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 dec 2018 01:15 - 30 dec 2018 01:18 #159 door gvy
Beantwoord door gvy in topic ezen nieuwe uitdaging
Groot gelijk op dat punt.
Dat vind ik ook zo plezant aan oude sportwagens. De snelheidsbeleving is veel intenser, zonder dat je echt abnormaal hoge snelheden moet doen. Je moet gewoon harder werken. In een moderne auto doe je met je vingers in de neus op de autobahn 180km/u en daar is zero beleving bij.
Anderzijds een motor:
Ik had sinds jong het idee : Ofwel oldtimers, ofwel een motor , niet beide.
Maar op z'n 52 laat een mens al eens een principe vallen hé. (principes zijn gelijk scheten....als je ze niet meer kunt houden, laat je ze vliegen...B) .
Binnen 10 jaar moet ik er ook niet meer mee (her) beginnen, dus nu dan.
Ik kreeg tijdens mijn verplichte legerdienst een doorgedreven opleiding motorrijder, heb daar ook jammer genoeg voor mijn neus een mede kameraad zich zien doodrijden, dus ik weet dat het gevaarlijk kan zijn. Later heb ik sporadisch wel eens op een VFR750 en een VTR1000 van een schoonbroer gereden, maar dat was het dan ook en dat is allemaal erg lang geleden.
Gelukkig komt dat allemaal vrij snel terug en de Striple is geen moeilijke motor. Door de leeftijd ben je ook al wat voorzichtiger, maar ik besef dat de eerste maanden de gevaarlijkste zijn.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 dec 2018 21:01 #160 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic ezen nieuwe uitdaging
Goed bezig Geert ?Ik had al een donkerbruin vermoeden dat het iets op twee wielen was. Staat mooi in je man-cave. Ik dacht al dat ik last had van de penopauze, maar jij kunt er ook wat van ?.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.