detailing

06 juni 2014 23:46 #1 door gvy
detailing werd gestart door gvy
Hallo,

Ik heb voor de eerste keer in m'n leven eens serieus geinvesteerd in poetsmateriaal. Na wat rondsurfen om diverse produkten en systemen te ontmoeten en een hoop commentaren te lezen, heb ik mij naar een speciaalshop annex detailinggarage begeven. Ik kon ook gewoon internet kopen, maar ik wou vooral de mening van de pro's horen.

Afijn ik heb me voor een aardig bedrag aan materiaal laten aansmeren:lol:

De eerste vragen van de verkoper betroffen vooral het gebruik van de wagen(s).
Bij mij gaat het om 2 klassiekers die in een garage gestald staan en die pakweg tussen de 1000 en 5000km/jaar rijden, vooral , maar niet uitsluitend bij mooi weer. En ik was de wagens alleen met de hand.
Dat waren dan de gegevens die voldoende waren om de juiste keuze te adviseren. En natuurlijk ook het budget :yes:
Dat laatste gaf ik niet direkt op , dus hield de verkoper mij nauwlettend in de gaten bij elk advies......

Ik ben naar huis gekomen met het volgende :

Swissvax Car Bath (PH neutrale shampoo )
Scholl concepts eraser clay blue (klei)
Auto Finesse Glide Clay lube (glijmiddel om te kleien)
Swissvax cleaner fluid regular (pre-wax oil of lakvoorbehandeling)
Swissvax Onyx
(carnauba car wax)

Tenslotte nog een applicatorpad voor de was en twee autofiness applicator pads voor de prewax oil en eventueel polistmiddel en een extra microvezel poetsdoek.

Ik had van vroeger reeds de volgende polijstmiddelen :
3M 09375 perfect-it III zwarte dop fine compound

3M 09376 perfect-it III lichtblauwe dop hoogglans poetsmiddel

een aantal microvezel doeken.

En ik ben met de GT gestart.

fase 1 : grondig wassen en afdrogen . met gewone shampoo, want ik had de swissvax nog niet en overigens die ga ik alleen gebruiken op een reeds gewaxte auto.

fase 2 : het kleien van de auto met gebruik van de klei en het glijmiddel. Hiermee wordt de auto heel erg schoon en glad en de klei neemt ook de laatste verontreinigingen van de lak (vliegjes, teerrestjes etc....)
Tijdens het kleien droog ik de wagen steeds weer schoon met een microvezeldoek

fase 3 : Hier en daar heb ik krassen en doffe plekken in de lak uitgepolijst met de 3M compound

fase 4 : De wagen wordt behandeld met de prewax oil , cleaner fluid regular. Hij gaat hier reeds zeer hard glanzen.
Het produkt breng ik aan op een schuimmousse applicatorpad en ik wrijf het vrij grondig in rechte banen in op de lak . Dat doe ik in kleine oppervlakten die direkt worden opgepoetst zonder te laten drogen met een microvezeldoek.

fase 5 : aanbrengen en oppoetsen van de carnauba wax. Dit is een potje heerlijk ruikende harde was. Met een zachte applicatorpad wrijf ik de was in cirkelvormige bewegingen op de lak, die helemaal vettig wordt. Je kan het ook met de blote hand aanbrengen overigens. Ik doe dat in grote stukken, zoals een deur of een motorkap.
Ik laat het een 10 tal minuten inwerken en poets het tot hoogglans met een zachte microvezeldoek.


voila dat is het zowat.

En nee ik ben nog niet klaar......je bent hier wel een half tot een vol dagje mee zoet, maar het eindresultaat ....wow

Overigens, de PH neutrale swissvax car bath shampoo heb ik erbij gekocht om te voorkomen dat ik bij de eerste wasbeurt met een te agressieve shampoo, de waxlaag er gewoon zou gaan afwassen. Zou zonde van al het werk zijn....

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2014 08:30 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic detailing
Wow. Dat klinkt inderdaad als flink wat werk. Maar als het resultaat er naar is...
'k Zou zeggen plaats eens een foto, maar denk dat je het resultaat pas goed zie wanneer je er naast staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2014 09:09 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic detailing
Ik weet nog ergens een groene GT te staan waarop je je kunsten mag vertonen :bigsmile:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2014 09:21 #4 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic detailing
Ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen.
Mijn GT heeft ook doffe plekken en lichte krasvorming in met name dak en achterplaat. En hoop dat het er nog uit te poetsen/kleien is.

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2014 11:57 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic detailing
Patrick,

Ik weet zeker dat jezelf graag een vrije zaterdag uittrekt om jouw GT eens grondig onder handen te nemen. Bovendien is detailing zeer goed om je mooie lak te conserveren en nog dieper te laten glanzen.

@ Kadett C 73

Dan is voor jou stap 3 zeer belangrijk. En als het in erge mate is , zelfs best machinaal polijsten.

Maar de vorige stappen blijven belangrijk.
Eerst de lak wassen en grondig kleien en dan pas polijsten, anders riskeer je om vuildeeltjes in te polijsten.

De laatste twee stappen geven hoge glans en conservering, maar maskeren lakfouten zeer zeker niet, integendeel.Met de hoge glansgraad die ik nu heb vallen een paar foutjes extra op.
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2014 18:15 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic detailing
Rini,

Het is inderdaad moeilijk te vangen in een foto en zeker niet als je die moet nemen met een blackberry
Maar toch maar een poging

Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:





Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2014 18:30 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic detailing
En nog een globaal plaatje

Bijlage:


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.