Zandstralen

23 nov 2008 12:40 #1 door opelgt70
Zandstralen werd gestart door opelgt70
Hallo ik wil mijn gt body laten stralen.
Zijn er mensen die dit al hebben laten doen?
Er zijn nl een paar vragen die ik heb:

1.Kan je body kromtrekken door de hitte van het stralen?

2.Waar behandel je het kale staal als eerste na het stralen mee?

3.Wat zijn de kosten?

alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2008 13:38 #2 door Veldman
Beantwoord door Veldman in topic Zandstralen
1. ja dat is voor 99% mogelijk,je moet een bedrijf vinden die liefde heb voor oldtimers ,anders word het niks.

2.Als het goed is dan spuiten ze er zink op en dan een 2 componenten primer ,zoiets als sigma cover 280.

3.kosten alleen stralen ongeveer 500/1200 euro

2 componenten erop 300 extra

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 10:09 #3 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Zandstralen
Bedankt voor de tips alvast.

Weet iemand misschien of het met afbijtmiddel ook goed wil?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 16:06 #4 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Zandstralen
Met afbijt gaat niet zo goed mijn ervaring, en het is ook rommel voor je huid.
Ik heb het zelf gedaan met de haakse slijper en daar op een setje met een soort pannensponsje, weet nu niet hoe die heten, kan wel navraag doen als je dat wil.
Dit gaat erg goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 16:37 #5 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Zandstralen
Hoy,

Zandstralen zou ik afraden omdat het zand in alle holle ruimtes kruipt en het daarachter onmogelijk is 100% weg te krijgen. Je krijgt dan ophopingen van zand/roest/vuiligheid met desastreuze gevolgen indien er vocht mee in contact komt.

Zoals Koos reeds schreef, zou ik het zo veel mogelijk handmatig aanpakken en zo weinig mogelijk abijtmiddelen gebruiken omdat die moeilijk zijn te neutraliseren.

Indien je toch kiest voor zandstralen moet het wel met glaspareltjes gebeuren en niet met straalzand. Straalzand kan soms zuur reageren met water ... Wat het "kromtrekken" van de body betreft denk ik dat je op je twee oren mag slapen ;)

Mvg,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 18:45 #6 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Zandstralen

Origineel gepost door GT-Koos
Met afbijt gaat niet zo goed mijn ervaring, en het is ook rommel voor je huid.
Ik heb het zelf gedaan met de haakse slijper en daar op een setje met een soort pannensponsje, weet nu niet hoe die heten, kan wel navraag doen als je dat wil.
Dit gaat erg goed

scots-brite ( Kan op boormachine of op slijptol)
Je hebt deze in een grove kunstof schijf die niet direct dichtslaat zoals de meeste schuurschijven8)7Heb dit gebruik bij een metalen romp van een boot, werkt super zonder het metaal echt wag te schuren. 8)7
Su7en Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 19:05 #7 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Zandstralen
Is inderdaad supergoed en die zien er zo uit :

www.lascentrum.com/n.../roloc+bristle+disc/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2008 06:52 #8 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Zandstralen
Kijk hier heb weer wat aan!
Dat ziet er erg handig en snel uit.


Thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 nov 2008 10:59 #9 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic Zandstralen
Hey,

Zelf vind ik zandstralen eigenlijk wel een goede oplossing. Je ziet direct waar alle rotte plekken zitten en alle verf, plamuur en antiroest lagen zijn ook direct weg.

De kosten vallen nog behoorlijk mee, heb wel geleerd dat je best op voorhand de prijs vast legt en je moet de mensen ook tijd geven, dan doen ze het wanneer ze een gaatje hebben.

Kosten (gedaan eind 2007):
1)2x 80 euro huur voor bestelwagen met laadklep
2)zandstralen + metaliseren (verzinken) van body : 300 euro (hierin zat ook het zandstralen + spuiten van mijn achteras)
3)zandstralen van alle kleine onderdelen : 150 euro

Dit heb ik laten doen bij metalink www.metallink.be

Normaal is het beter dat je de body 2 keer laat stralen, eerste keer om alles te zien en dan de body volledig op te lassen, tweede keer om dan te metaliseren en eventueel in de epoxy te zetten (dit laatste is zeer aan te raden omdat alle kleine putjes van het stralen dan opgevuld worden).

P.S. naast zandstralen heb je natuurlijk ook het acid dippen, had ook prijsvraag hiervoor gedaan, dit kwam dan op 800 euro, hier ben je wel zeker dat je geen vervorming zal hebben en alle holtes in je wagen zijn ook beschermd door deze behandeling.






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 nov 2008 12:04 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Zandstralen
Leuk om te zien hoe de body ervan opknapt.
Als je de laatste foto ziet heb je zoiets van "het puzzelen en opbouwen kan beginnen".
Hoe ver ben je er intussen mee?
Welkom op het forum trouwens!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 nov 2008 17:39 #11 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic Zandstralen

Origineel gepost door GranTurismo
Leuk om te zien hoe de body ervan opknapt.
Als je de laatste foto ziet heb je zoiets van "het puzzelen en opbouwen kan beginnen".
Hoe ver ben je er intussen mee?
Welkom op het forum trouwens!!

Hey,

Ben al behoorlijk ver gevorderd. De body is af, enkel de eindlaag moet nog gegeven worden, maar ik wil eerst de motor terug inbouwen. (de motor is nu weg voor revisie en dit sleept ondertussen al 4 maanden aan... ondertussen al 3 cilinderkoppen verder :(

Voor de rest zijn alle onderdelen herdaan en ligt alles te wachten om terug gemonteerd te worden.

Ben nu eigenlijk toch al 2 jaar bezig, zal wel nog een jaartje duren...

P.S. voor het stralen van kleine onderdelen heb ik me een powerplus zandstraal machientje aangeschaft, kost nog geen 150 euro en dit is echt goud waard! Bespaard je veel staalborsteltjes en prutswerk om toch maar die kleine hoekjes proper te krijgen.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 nov 2008 17:44 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Zandstralen
Ja zo'n zandstraalbakje is handig. Gelukkig staat er waar ik werk ook één dus hoef daar geen geld in te steken.
Op die laatste foto zie ik dat je overal zwarte strepen gespoten heb, op de foto's van de restauratie van mijn GT zag ik dat ze dat ook gedaan hebben.
Dit zal vast wel een reden hebben, maar ik heb geen idee waarom. Leg het me eens uit....:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 nov 2008 18:30 #13 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic Zandstralen

Origineel gepost door GranTurismo
Ja zo'n zandstraalbakje is handig. Gelukkig staat er waar ik werk ook één dus hoef daar geen geld in te steken.
Op die laatste foto zie ik dat je overal zwarte strepen gespoten heb, op de foto's van de restauratie van mijn GT zag ik dat ze dat ook gedaan hebben.
Dit zal vast wel een reden hebben, maar ik heb geen idee waarom. Leg het me eens uit....:)

Die zwarte strepen zijn markeerstrepen, die wrijf je er terug af bij het schuren, zo weet je precies waar je al gewreven hebt en waar niet. De strepen geven ook weer of er eventueel nog een kleine oneffenheid in je carrosserie zit (dit zie je na het schuren, als er nog zwart achterblijft dan is daar een oneffenheid).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 nov 2008 18:33 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Zandstralen
Simpel maar doeltreffend lijkt me.
Moest wel zoiets wezen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2009 15:13 #15 door dreamix
Beantwoord door dreamix in topic Zandstralen

Origineel gepost door AISI316

P.S. naast zandstralen heb je natuurlijk ook het acid dippen, had ook prijsvraag hiervoor gedaan, dit kwam dan op 800 euro, hier ben je wel zeker dat je geen vervorming zal hebben en alle holtes in je wagen zijn ook beschermd door deze behandeling.

Vind 800 nog wel meevallen heb laatst offerte gedaan die vroegen 1700 voor een kale gt ... dat vond ik toch iets teveel.

Waar had jij een offerte opgevraagd?

'71 Manta A 2.4E
'71 GT 2.2E
'72 GT 2.0E Lenk uitbouw
'73 Chassis opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2009 17:24 #16 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic Zandstralen

Origineel gepost door dreamix
Vind 800 nog wel meevallen heb laatst offerte gedaan die vroegen 1700 voor een kale gt ... dat vond ik toch iets teveel.

Waar had jij een offerte opgevraagd?

Hey,

Sorry maar ik kan niet direct op de naam van het bedrijf meer komen, en die offerte heb ik niet bewaard...

misschien kan je eens bij www.mitraco.be/ned/chemisch.html prijs vragen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 jan 2009 08:44 #17 door dreamix
Beantwoord door dreamix in topic Zandstralen

Origineel gepost door AISI316

Origineel gepost door dreamix
Vind 800 nog wel meevallen heb laatst offerte gedaan die vroegen 1700 voor een kale gt ... dat vond ik toch iets teveel.

Waar had jij een offerte opgevraagd?

Hey,

Sorry maar ik kan niet direct op de naam van het bedrijf meer komen, en die offerte heb ik niet bewaard...

misschien kan je eens bij www.mitraco.be/ned/chemisch.html prijs vragen

Thanks

'71 Manta A 2.4E
'71 GT 2.2E
'72 GT 2.0E Lenk uitbouw
'73 Chassis opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.