Bij Dimlicht doet mijn claxon het niet en schakel niet naar grootlicht

02 aug 2018 14:49 #1 door Johnson
Als ik mijn licht aan doe, doet mijn claxon het niet meer en ik kan ook niet schakelen naar groot licht. Als ik de claxon indrukt met licht aan zie ik de lampjes van het dashboard iets dimmen.
Wie kan mij helpen. Moet binnenkort naar de keuring.

Met opelgt groet,

John

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 aug 2018 08:10 #2 door Jos
Beste John

Een ongeschreven regel binnen dit forum is dat nieuwe deelnemers zich netjes voorstellen met wat persoonlijke informatie, informatie over de auto de je bezit en indien mogelijk een foto (daar zijn we gek op)
Dit vergroot je kans op een reactie

gr

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 aug 2018 10:09 #3 door Johnson
Beste Jos,

Doe ik dit gewoon hier of ergens anders op de site?

Ik heb toevallig net een stukje gestuurd naar de Opel GT club voor in het clubblad. Zie onder..

Even voorstellen.



Ik ben John Jansen, gehuwd, we hebben een zoon, Jeffry, en wonen in Lewedorp.



Toen de Opel GT uitkwam was het voor vele een jongensdroom. Dit gelde ook voor mij.



Toen ik een jaar of 13 was stond er een Opel GT een straat verderop. Bijna dagelijks zag ik hem staan. Ik was er verliefd op! zo’n auto wil ik later ook hebben.

Toen ik een jaar of 22 was en al een paar jaar mijn rijbewijs had, een auto, ging de wens om een Opel GT te hebben weer een beetje kriebelen.

Ik wist dat er in Domburg een autobedrijf zat die ook altijd wel een paar Opel GT’jes in voorraad had staan. Samen met mijn vriendin maar eens kijken en wat de kosten zijn.



Jaa… ze zagen er prachtig uit. Hij had er, als ik mij goed herinnerd, 5 staan. Twee in goede staat en drie in een heel wat mindere staat. Kosten vanaf (dacht ik) fl. 5.000,00 tot fl. 13.000,00.

Restaureren was niet aan de orde, geen ruimte. En de Gt’s in goede staat was mij toch iets te duur. Helaas de droom maar weer laten varen.



10 jaar later, in 1990, ging het weer kriebelen. Met de vrouw erover gehad, wat geld gespaard. We waren verhuist naar een woning met garage. Onze zoon Jeffry net geboren. Laten we maar eens met zijn drieën op pad gaan!

Elke zaterdag de telegraaf gekocht en bij de zoekertjes naar Gt’s gezocht. Internet was er nog niet. We hebben toen drie zaterdagen door het land geknord en vele Opel GT’s gezien.

Prijzen van fl. 6.000.00 tot wel fl. 22.000,00. Hier zaten hele slechte Gt’s bij en hele mooie in concours staat. Bij sommige GT’s vroeg ik mij wel eens af of de prijs-kwaliteit verhouding echt wel klopte. fl. 17.000,00 voor een GT met overal gaten in de bodem.

In Schijndel stond er ook 1 te koop. Waarop mijn keus is gevallen. De vorige eigenaar had hem pas gerestaureerd op de bodem na. Hiervan was al wel een gedeelte Bitac afgestoken zodat de bodem kwaliteit goed te zien was. Een nadeel was wel dat de GT een jaar buiten heeft gestaan en er niet beter op werd.

Ik zocht een goed rijdende GT waar ik weinig aan hoeft te doen. En dit was hem volgens mij wel. fl. 15.000,00 was de vraagprijs. Ik kon er nog fl. 1.000,00 af krijgen.

Afgesproken dat we de volgende zaterdag de GT op zouden halen. Mijn vader en moeder gingen mee en konden dan met mijn huidige auto, Opel Manta GSI, terug rijden. Ook Jeffry, 9 maanden oud, is toen mee geweest.



Elke winter deed ik een gedeelte GT restaureren zodat ik er zomers lekker in kon toeren. Ook ging ik regelmatig naar de evenementen van de Opel GT Club. Nu helaas wat minder. Maar de liefde is nog altijd en even groot als vroeger.

De Opel GT is van 1971, in 1979 ingevoerd uit België en in 1990 gekocht. De Opel GT had dan ook een geel kenteken. In 1992 heb ik via de FEHAK een blauw kenteken aangevraagd en gekregen.



In 2017 kreeg ik van het bestuur een uitnodiging om in het zonnetje gezet te worden i.v.m. 25 jaar lidmaatschap. Ik kon helaas niet aanwezig zijn. Maar geregeld dat ik naar de Eurotreffer 2017 zou komen om alsnog mijn certificaat op te halen. Een prachtige dag en vele Gt’jes gezien.



25 mei trouwde onze zoon Jeffry met onze lieve schoondochter Priscilla. Onze zoon is wat minder gek op Opel Gt’s als ik. (beetje jammer) maar vroeg of hij wel in de Opel GT wilde trouwen. En dat wilde ze allebei wel. En je begrijpt dit was voor mij een dubbele feestdag!



Anekdote.

Een dag voor hun trouwen stuurde ik een fotootje van een oldtimer met pech, de bruid achter stuur zat en de bruidegom moest duwen. Hij belde mij op. Dit gaat toch niet gebeuren eh? Dit hoeft zeker niet te gebeuren, zei ik. Jij gaat achter het stuur en laat de bruid duwen. Ze konden er toen wel om lachten en hebben dit in scene gezet. De meest likes op facebook.







Met GT groet,





John Jansen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 aug 2018 10:12 #4 door Johnson
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 aug 2018 17:45 #5 door Jos
heel mooi, dankjewel een erg leuk verhaal, daar kunnen wat mee.

voor wat betreft je vraag; waarschijnlijk zit het probleem ergens in de massa
immers bij geen goede aansluiting zoekt de spanning elders de min op een dit loopt dan vaak via de andere gebruikers
vandaar dat je waarschijnlijk die "flauwe" reactie krijgt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 aug 2018 10:37 #6 door flyd
Mooi verhaal.

Meestal massaprobleem ergens.

Je zou even met een draad aan massa ( of - accu ) kunnen testen aan claxon.

En kijken wat er gebeurd.

Maar verwacht eerder bij je koplampen geen juiste massa.

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 aug 2018 12:32 #7 door Ghanz
Kijk eens in de buurt van je zekeringskast, als ik me niet vergis zit daar ergens een massa kabel, of aan de stuurstang bevestiging.

Controleer deze eens op juiste bevestiging

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 aug 2018 20:40 - 05 aug 2018 20:41 #8 door Jos
er hoort inderdaad een massakabeltje onder de stuurkolom te zitten met een van de achterste bouten wordt dit vast gezet
zou mogelijk het probleem al kunnen zijn
Zelf heb ik ooit het euvel gehad dat er niet meer teruggeschakeld kon worden van groot naar dimlicht
bleek achteraf aan de massa van de koplampen te liggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 aug 2018 17:31 #9 door Johnson
Thanks, ik zal eens onder mijn dashboard kijken. Heb een eletraschema. Mogelijk kan ik eruit komen hoe het loopt. Hoop dat ik het kan vinden. Jullie horen ervan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2018 22:23 #10 door Johnson
Goedenavond,

Ik heb alles nagelopen. Kan geen massakabel bij de zekeringkast vinden? Bij de accu heb ik een massakabel bijgelegd. De motor start goed.
Als ik volt meet op de claxon op stuur heb ik 12 volt? Doe ik het dimlicht aan meet ik nog maar 10 volt? Bij 12 volt doe de claxon het wel bij 10 volt niet. Volgens mij loop de claxon niet over een relais.

Als iemand nog suggesties heeft. Ze zijn welkom.

Mvg, John

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 aug 2018 17:42 #11 door Johnson
Bijna Alles los gemaakt, aarde opnieuw vastgezet. Dimlicht en grootlicht werkt! Blij...
Claxon nog niet en op den duur deed die helemaal niets meer. Claxon nog maar eens gedemonteerd om uit te proberen. Los op de accu deed die ook niets meer. Vanmiddag naar de sloop gereden voor een Classic claxon. 10 euro.
Deze aangesloten en wat denk je. Werkt perfect.
Vanmiddag alles terug gemonteerd en snel naar de keuring. Hij is weer goedgekeurd en we kunnen er weer 2jaar tegenaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.