Startproblemen 3

06 mei 2010 21:44 #1 door Peter uit IJsselstein
Startproblemen 3 werd gestart door Peter uit IJsselstein
Ik had altijd de volgende start problemen met mijn GT (ongeveer 1 van de 3 keer): sleutel omdraaien en alleen maar een klik.
Dan nog een keer de sleutel omdraaien en weer een klik.
De 3e of de vierde keer draaide het zaakje wel rond en sloeg de motor aan.
Nu heb ik een splinter nieuwe accu en is het start probleem bijna weg.
Ik kan mij van vroeger herinneren (jaren 70) dat mijn Kadett-tje hetzelfde had en dan gaf ik met een hamer een tik op de start motor en dan ging het weer goed.
Mijn schoonvader had het toen altijd over start relais (bendix?) die bleef hangen.

Wordt dat probleem dan verholpen als je een nieuwe accu neemt of is het toch iets anders geweest?

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2010 22:47 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Startproblemen 3
De Bendix is dat deel dat naar voren schiet wanneer je de sleutel omdraait. Er zit een tandwiel op gemonteerd dat dus op die manier in de starterkrans van het vliegwiel grijpt en dus motor laat draaien om hem te starten.
Die Bendixen willen in de loop der jaren wel eens wat vast komen te zitten (door vuiligheid etc.). Het lostikken is een oplossing wanneer dit het geval is. Ik denk doordat je nu een nieuwe accu hebt deze wat meer vermogen heeft om de Bendix los te krijgen. Het is niet veel werk de startmotor te verwijderen en te kijken of dat ding schoon te maken is en eventueel wat te smeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2010 23:42 #3 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Startproblemen 3
Ik had er een poosje geleden (voor de nieuwe accu) al een andere startmotor ingezet.
Dat had niet geholpen.....

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2010 23:54 #4 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Startproblemen 3
Dan is het snel bekeken, oude start motor uit elkaar halen schoonmaken, koolborstels na kijken, lagers nakijken en evt vervangen en dan alles wat in een glijlager zit goed invetten en alles weer monteren, je kan het ook eerst een nieuw likje lak geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2010 09:01 #5 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Startproblemen 3
Grote kans dat het in het kontaktslot zit.
Is deze al omgelegd met een relais?
Zo niet zou ik het heel snel doen, kans op brand of andere schades!
Je kunt de startmotor op de auto ook testen door met een schroevedraaier even de kontakten door te verbinden, waarschijnlijk start hij dan wel en blijkt dat de startmotor niet de schuldige is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2010 10:44 #6 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Startproblemen 3
Ja, de startmotor is het niet.
Bij mij heeft de vorige GT eigenaar het contactslot uit het stuur gehaald en op het dashbord gezet.
Dat relais bij het contactslot, hoe kan ik constateren of dat er al in zit en waarom is dat eigenlijk nodig?

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2010 12:01 #7 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Startproblemen 3
is nodig omdat de stroom van je startrelais door de contacten van het contactslot lopen. ( teveel vermogen door de kleine contacten )

Moet je effe kijken of er een relais aan de draden van je contactslot zit

Op het forum moet ergens een schema te vinden zijn bij downloads contactslot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2010 12:43 #8 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Startproblemen 3
Waarschijnlijk is het kontaktslot al eens eerder suk gegaan, vandaar dat hij deze verplatst heeft,was ook moeilijk (lees duur) aan te komen.
Nu gaat de volledige stroom om de startmotor te laten werken volledig door het kontaktslot heen, met een relais alleen de aanstuurstroom, dit scheelt al gauw een 15-25A!

Kans op doorbranden kan het gevolg zijn, heb hier zelf al schade door geleden in het verleden:sniffle:

Maar er kan zelf brand ontstaan:exclamation:
Met alle gevolgen van dien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.