Problemen met startmotor

22 mei 2010 15:54 #1 door nico
Problemen met startmotor werd gestart door nico
De laatste tijd al 2 maal tegengekomen dat mijn startmotor inhaakt op het vliegwiel om er daarna direct af te springen en loos te draaien. Ik kom het enkel tegen als de motor warm is gelopen.
Heeft iemand dit ook al voorgehad?
Persoonlijk denk ik aan het relais (of hoe noem je dat ding dat aan de startmotor gemonteerd is) vastloopt of ergens hapert wanneer de motor te warm is.

Heb het echter nog nooit tegengekomen met koude motor.

Grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mei 2010 17:51 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Problemen met startmotor
Dat ding heet de Bendix. Er wordt ook in dit topic over gepraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 mei 2010 22:52 #3 door nico
Beantwoord door nico in topic Problemen met startmotor
Bedankt Rini!
Kan het trouwens zijn dat je het verplaatst hebt Rini? Ik vond het niet zo direct meer terug en begon een beetje te twijfelen een mijn korte termijn geheugen. 8)7 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 mei 2010 22:56 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Problemen met startmotor
Ik heb wel het één en ander verplaatst ja. Eerst was de naam van de rubriek "Ontsteking en Bobine". Ik heb daar "Startmotor" aan toegevoegd en de topics die daar over gaan er naar toe verplaatst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2010 23:18 #5 door nico
Beantwoord door nico in topic Problemen met startmotor
Naar aanleiding van mijn startproblemen ben ik begonnen met mijn contactslot uit te meten en een relais in mijn startcircuit te plaatsen om mijn contactslot te beschermen. Dit alles adhv de download die op dit forum te downloaden is.

Eerst en vooral werd de massakabel van de batterij losgekoppeld.

Daarna werd de witte stekker aan de zijkant van de zekeringskast losgetrokken. met de uitsparing in de stekker naar onderen steek je de eerste meetpin in de opening links boven (rode draad). De andere meetpin steek je in de opening rechts onder (zwart-rode draad). Foto1

Zet het contact in de "aan" stand (niet starten) en meet met de ohm meter. De waarde moet oneindig zijn. Foto2

Zet het contact daarna in de "start" stand. De waarde hier moet kleiner dan 4 ohm zijn (contactslot in goede toestand). Foto3

Bij deze bleek dus dat mijn contactslot in (zeer) goede staat is en dit dus niet de oorzaak van mijn probleem.



Reportage van de inbouw van de relais volgt...
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2010 23:33 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Problemen met startmotor
Nico,

Ik zie de foto's niet .

groeten
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2010 22:17 #7 door nico
Beantwoord door nico in topic Problemen met startmotor
Dat zou moeten beter zijn.

Daarna heb ik het relais gemonteerd. Vooraf heb ik de relais voorzien van 3 gelijke draadjes(+/- 10cm) op de pinnen 30, 85 en 87.
De overblijvende aansluiting is voor de zwart-rode draad die je losmaakt van de starter. Foto4

De draad rechts (op 85pin van relais) wordt verbonden met de massa.

De draad in het midden (op 87pin van relais) wordt aangesloten op de bovenste dikke aansluiting op de bendix van de starter.

En de rechter draad wordt in de plaats van de Zwart-rode draad op de starter geplaatst.

Tot slot verbind je nu de (losse) zwart-rode draad met de 86pin van de relais.

De relais hang ik vast aan het tussenschot net naast de starter. Ziet er ongeveer zo uit (voor zover ik er een deftige foto van kon nemen. foto5
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2010 22:22 #8 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Problemen met startmotor
Ik heb de mijne aan de zekeringenkast gemonteerd, ziet er wat netter uit en hangt hij ook nog droog.
Maar als t werkt is het goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2010 22:22 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Problemen met startmotor
Aan zo'n gedetailleerde beschrijving met foto's hebben we wat. :thumbup:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2010 11:53 #10 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Problemen met startmotor
Wat betreft de aansluiting van het relais, ik zou een iets dikkere diameter van de kabel gebruiken, er gaat nogal wat ampere doorheen, minimaal zou ik voor 4mm gaan, dit om verbranding te voorkomen.
Het lijkt me nu nogal dun wat jij gebruikt hebt, maar misschien zie ik het verkeerd.
Ik heb het alleen over de 2 kabels, aanvoer en naar de startmotor.
De andere 2 van kontaktslot en massa voeren alleen de aanstuurstroom, welke een veel lagere ampere heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juni 2010 22:10 #11 door nico
Beantwoord door nico in topic Problemen met startmotor
Inderdaad geen slecht idee. Om meer problemen te voorkomen zal ik voor diegene die naar de strartmotor lopen iets dikkere draden nemen.
Bedankt voor de tip!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2014 16:43 #12 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Problemen met startmotor
Al een oud topic, maar een nieuwe vraag. Ik ben minder (niet?) thuis in de wondere wereld van de relais. Dus mijn vragen; welke winkel loop ik binnen (mail ik) en om welk relais vraag ik dan?

Uit het document weet ik dat ik op zoek moet naar een 12VDC/30A SPST Automotive Relay, maar via Google krijg ik geen hits (althans ik herken ze niet) voor winkels in Nederland die dit type relais verkopen.

Wie helpt want ik wil mijn GT wel graag uitrusten met zo'n relais!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2014 19:06 #13 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Problemen met startmotor
eigenlijk iedere autospeciaalzaak heeft ze wel liggen, gewoon een 12V relais met een maakcontact.
Is een 4 polige, je kunt er desgewenst ook 1 nemen met zekering.
relais met zekering

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 jan 2014 12:39 #14 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Problemen met startmotor
Dank, ik kan weer verder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.