Compressiemeting 1900

19 juni 2019 14:22 - 19 juni 2019 14:36 #1 door RobGT
Compressiemeting 1900 was gemaakt door RobGT
Kort geleden een compressietester en inspectiecamera aangeschaft.
Mijn GT loopt soepel, heerlijk gewoon, heeft voldoende acceleratie, maar heeft af-en-toe een hikje (wat ik wijt aan speling in de oude Solex carburateur) en als ik de olievuldop eraf haal, komt er veel lucht uit.

Voor de compressiemeting heb ik de kleppen niet gesteld. Ik hoor er geen rare dingen aan.

De compressiemeting geeft de volgende waarden.
1e cilinder 135psi
2e cilinder 90psi
3e cilinder 118psi
4e cilinder 135psi
De 3e kan er volgens mij nog wel mee door (maar ik ben geen monteur), maar de 2e cilinder geeft gewoon te weinig aan.
Ik heb ook foto’s gemaakt.
Foto 1 en 2: cilinder 1. Veel witte aanslag.
Foto 3: cilinder 4
Foto 4: niet erg wetenschappelijk, maar ik dacht cilinder 3
Foto 5 en 6: cilinder 2. Olie op de zuiger en bijzonder schone kleppen.

Ik vermoed dat de zuigerveren van cilinder 2 lekken.











Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

19 juni 2019 16:47 #2 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
Als je de foto ziet, zou je het niet verwachten, maar het olieverbruik is nihil.
Vorig jaar zomer ermee naar Zwitserland gereden, ca. 3000km: ruim minder dan een halve liter olie bijgevuld.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juni 2019 18:41 #3 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
De schone kleppen in cilinder 2 bleven me bezig houden. Als het olie was dat langs de zuigerveren ontsnapte, dan zou het toch moeten verbranden? Dan zouden de kleppen niet zo mooi wit zijn, maar gitzwart, toch? , dus ...
Ik heb de bougie nog maar eens eruit gehaald. De camera erin gestoken, hoewel de motor nog wat warm was en toen keek ik in een mistige cilinder.
Met een tissue de vloeistof opgezogen en mijn vermoeden bleek waar, het is koelvloeistof!
Dat scheelt weer, want een kop heb ik al eens eerder van een motor gelicht. Dat staat nu op mijn todo list, net als de rubber bussen van de onderste draagarmen vervangen voor PU (want dat is nog steeds niet gebeurd) en de thermostaatpakking vervangen i.v.m. lekken. Maar daar begin ik allemaal pas aan als mijn volgende project op de weg mag.

Dan komt nu de vraag: hoe herken je geharde kleppen? Ik wil graag dat hij met zekerheid loodvrije benzine aan kan. Of moeten de klepzetels dan ook gehard zijn?
Kan je kleppen zelf inslijpen op de zetels of kan je dat beter aan een specialist overlaten?
En moet de kop gevlakt worden of is dat niet nodig? Bij de motor die ik 30 jaar geleden openmaakte heb ik de kop zonder te vlakken weer teruggezet en dat ging prima, ondanks dat de auto op LPG draaide.
Altijd nieuwe spanbouten gebruiken?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2019 00:17 #4 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Compressiemeting 1900
voor geharde zittingen zou er een P moeten staan voor het nummer op de cilinderkop.

vlakken NIET doen! zo`n gietijzeren kop trekt zo niet krom, en al helemaal niet als je het koelvloeistof niveau in de gaten houd.

nieuwe bouten kun je gebruiken, lekker volgens het boekje. maar heb er al diverse los gehad zonder ooit nieuwe bouten te gebruiken.

( het is maar net hoe je er zelf tegenover staat.)

gewoon kopje lichten..
schoonmaken.
nieuwe pakking..
en spul weer terug.

zou voor zekere de waterpomp wel mee vervangen.
Let op de rubber ring in je cilinderkop

een paar pakkingen vervangen aan de cilinderkop ( rondom) is vaak ook geen overbodige luxe

succes

Mvg. Hans

Kapitan B V8😍

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2019 13:33 #5 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
Ik kan op de kop alleen de code S18 lezen, dus geen geharde zittingen? Dus loodvervanger blijven gebruiken?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2019 18:34 #6 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Compressiemeting 1900
carburateur motoren hebben nog geen geharde klepzittingen, en zijn dus loodvervanger nodig.

de latere E motoren, 1.9e en 2.0e hadden dat al wel.

Mvg. Hans

Kapitan B V8😍

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.