Hij wil niet meer stationair draaien..

11 juli 2011 10:12 #1 door Waldemar
Hij wil niet meer stationair draaien.. werd gestart door Waldemar
Sinds een tijdje draait hij niet meer zo lekker. het begon met een beetje sputteren als hij stationair loopt maar nu valt hij helemaal uit wanneer ik het gas loslaat. Vervelend toen ik gisteravond door de stad moest en voor ieder stoplicht de motor afsloeg.. Ook was de warme start al een tijdje niet meer zo goed. koud springt hij zo aan, beiden wel met een tikje gas erbij. Ik heb al een topic gelezen over een probleem wat er best veel op lijkt van Geert.

Ik heb wat mogelijkheden bedacht:

- nog nooit lood toegevoegd
- carburateur verstopt/vervuild

Ik heb al aan de stationairschroef gedraaid maar dat haalde niets uit. hij draait dus wel prima en rijden gaat ook, alleen stationair draaien kan niet meer.

Ik heb al gelezen dat je de carburateur schoon kan spuiten met lucht, hoe gaat dat in zijn werk? gewoon de compressor erop?

Groet, Waldemar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2011 12:18 #2 door agété
Beantwoord door agété in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Kijk ook eens naar je rotortje en je contacten van je ontsteking onder de verdelerkap,je brandstoffilters...
Ook is er voor je carburateur een soort reinigingsmiddel op de markt van Wynns wat je gewoon in je tank kunt gooien,kun je ook proberen voordat je n`em uitelkaar haalt om schoon te maken,een vuil membraan kan(as-tie erin zit..) ook een oorzaak zijn.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2011 13:41 #3 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
En de bougies vanzelfsprekend ook. Voor de rest geen toevoegingen op Agété. Zijn makkelijke dingen om te controleren nog, vooraleer je een carb moet los gaan sleutelen of een brandstofpomp.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2011 14:22 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Ik zou oppassen met luchtdruk op de carb te zetten. Je zou je membranen kunnen beschadigen
Denk ook eens aan een vacuumprobleem, meestal is dat de oorzaak.
Eén van de slangen kan los zitten of gescheurd zijn.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2011 20:38 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Ik denk eerder aan het stationeer-toerental-instelling [vaste instelling dus niet de zichtbare schroef naast de CO instelling] om dat de motor wel normaal loopt bij het rijden.
hier een foto:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2011 22:57 #6 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Bedankt voor alle tips en foto! ik heb het bovenste deel van de carburateur al losgehad en schoongemaakt, helaas geen effect alhoewel het niet voor zn tijd was. morgen de vacuumleiding controleren en aan de schroef van de foto draaien, ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juli 2011 20:34 #7 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Ik ben alweer een stukje verder. hij loopt intussen weer! wel nog op 1500 touren, bij minder valt hij uit. Zo ingesteld met de stationairschroef van de foto. Nu valt mij iets op, tijdens draaien van de motor is er maar 1 kant van de carburateur actief, hoort dit zo? de andere kant is droog. Ik heb er niet heel veel verstand van en alles gaat dus meer op gevoel dan op expertise.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juli 2011 20:55 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
2de trap komt pas bij als je flink gas geeft.
Wat heb je allemaal al gecontroleerd?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 juli 2011 10:17 #9 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Heb je de sproeier er al eens uitgedraaid?Dat is die koperen
vijs rechts boven op de foto,sleuteltje 10 mm,je draait ze er gewoon uit en je kan deze eens proper blazen.Heb het zelf ook gehad,daarmee !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 juli 2011 14:07 #10 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Hij wil niet meer stationair draaien..

Waldemar schreef : Ik ben alweer een stukje verder. hij loopt intussen weer! wel nog op 1500 touren, bij minder valt hij uit. Zo ingesteld met de stationairschroef van de foto.


wat je nog kan proberen is, draai de CO- en stationairstelschroef helemaal in en draai ze dan 1,5 tot 2 omwentelingen terug. dat is de basis instelling van de carb en van daar kun je 'm verder afstellen. :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2011 10:13 #11 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Ik ben al weer iets verder! hij loopt weer prima. hij start alleen niet goed en dat komt doordat er bij het 2x pompen op het gaspedaal er nauwelijks tot geen benzine in de carburateur komt. ik moet soms een 20x keer pompen of een beetje benzine in de carburateur laten lopen, dan start hij wel goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2011 10:40 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Dan is er iets met je acceleratiepomp als je naar de foto kijkt dat is dat vierkant rechts met die stangenstelsel.
Het kan zijn de de membraan die er inzit kapot is of dat er aan de stangen gesteld moet worden.
Dat kan je het beste bekijken in de werkplaats handboek hoe je dat moet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 aug 2011 19:31 #13 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Kijk eventueel alle brandstof leidingen eens na.
Ikzelf had dit probleem ook en had de slangetjes vervangen.
-> Probleem werd erger nl.
Moeilijk starten bij koude en warme start.
Benzine in filter verdween zonder een of ander spoor.
Zelf na installatie van een terugslagklep.

Maar na een tijdje zoeken kwam ik er achter dat ik het kleine slangetje boven de achteras vergeten was.
Hier zat het probleem, deze zweette benzine die vervolgens de kans had te verdampen, vandaar dat ik geen lekkage zag.

Nu loopt de wagen weer perfekt.

Starten dmv eerst 3x het gaspedaal indrukken bij een koude start.
Starten dmv het gaspedaal in te houden bij een warme start.

Ik kan je ook nog zeggen dat : indien je de carburator nog nooit gereinigd hebt, er zeer veel smurrie in de vlotterkamer kan zitten. Ik had dit namelijk ook toen ik deze reviseerde dmv revisie kit te verkrijgen bij : splendid of susselbeek.
Waarschijnlijk oude restanten van slechte benzine.

Je kan ook eens nagaan of de chokeklep behoorlijk werkt.
Deze kan je regelen dmv de 3 schroefjes een weinig los te draaien, waardoor je het huis(waar de 2 waterslangetjes opzitten ) kan verdraaien. Bij koude moet de klep zo goed als dicht staan, bij een warme motor moet deze open staan.
Het kan wel eens gebeuren dat deze blijft hangen wanneer er één van de 3 schroefjes te vast zit waardoor het mechanisme te stroef werkt.

Veel geluk met je herstelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2011 15:37 #14 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Bedankt voor alle info! Ik heb besloten mn carburateur los te maken en te reinigen. de vlotterkamer had ik onlangs schoongemaakt maar er zat weer wat smurrie in. bij de volgende bestelling doe ik er zeker een benzinefilter en een revisie setje bij.

Inderdaad een probleem met de acceleratiepomp, in de vlotterkamer lagen los een balletje en een klein onderdeel met schroefdraad erin. Ik gok dat hij de op zn kop in moet worden geduwd met het balletje eronder? ik kan het uit mn werkplaats handboek niet halen. iemand hier ervaring mee?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2011 20:55 #15 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Hallo allemaal,
Ik las het verhaal van Duffy over "het slangetje boven de achter as".
Mijn Gt heeft al jaren last van slecht koud starten.
Alles nagezien: nieuwe brandstofpomp en filters, carburateur schoongemaakt en choke afgesteld en een terugslag klep geplaatst omdat ik hetgevoel had dat er benzine verdampte of terug liep.

Kun je me vertellen waar het slangetje naar toe moet lopen, dan kan ik ook eens op onderzoek gaan.

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2011 10:09 #16 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Mijn probleem is opgelost! hele carburateur schoongemaakt en membramen goed bekeken, is allemaal nog prima en loopt best aardig nu. alleen de bovenste luchtklep blijft open staan vandaag op zoek waar dat door komt.

@marcogt
misschien wel hetzelfde probleem met de acceleratiepomp? als je het gas induwd terwijl de motor koud is spuit er dan benzine in je carburateur? bij mij was dit niet het geval. nu wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2011 14:21 #17 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Hij wil niet meer stationair draaien..

Waldemar schreef : .....alleen de bovenste luchtklep blijft open staan........


Je bedoeld toch niet de choke klep? want de gas kleppen zitten in de voet van de carb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2011 20:24 #18 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Heb je de chokebehuizing waarin het bi-metaal zich bevindt wel goed gezet?
Het streepje op de zijkant moet tussen de twee streepjes op de carb. body staan.
Zit je bi-metaal niet los?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 apr 2012 12:13 #19 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Hij wil niet meer stationair draaien..
Niet stationair willen lopen (ook dikwijls een variabel toerental als je de motor op hogere toeren houdt)
ligt in de meeste gevallen aan vuil in de stationairsproeier
Ook mijn GT heeft daar last, vandaar dat ik altijd een sleuteltje 8-9 bij me heb.
Overigens mag je deze sproeier niet met een naald zuiver maken omdat deze gecallibreerd is
Perslucht dus
Een benzinefilter in de leiding wil dit euvel verhelpen
toch altijd wijs om dit te plaatsen; kost haast niets en bespaart een hoop ellende

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.