Origineel verloopstuk aanpassen voor Weber carburator

19 feb 2012 19:39 #1 door Pecje
Al weer een poosje rijdt ik tot volle tevredenheid met een Weber carburator ipv de originele Solex.
Als je het originele luchtfilter wilt blijven gebruiken heb je hiervoor een verloop nodig, deze heb ik ooit samen met de Weber carb. bij OGTS aangeschaft (# 6093 à USD 120.-)



Na verloop van tijd ging het toch weer bij me knagen en wilde ik eigenlijk het originele Solex-verloopstuk weer installeren.

Er zijn adaptors op de markt, maar deze zijn eigenlijk bedoeld voor een Kadett of Manta en bouwen bij een GT te hoog in waardoor het verloopstuk de motorkap raakt.
De adaptors zijn, mits samen met het verloopstuk aangepast, wel te gebruiken.
Twee weken geleden heb ik zo'n adaptor gescoord op Marktplaats en ben ik maar eens aan het hobbyen gegaan


Adaptor met origineel verloop. Totaal ong. 2 cm te hoog.

Er zijn 2 problemen:
1) de inbouwhoogte
2) als alles lager wordt raakt het pijpje voor de carterontluchting de adaptor.

Stap 1) Adaptor en verloopstuk aanpassen. Van beide mbv een dremel en slijpschijfje een stuk afhalen.






Enkel het stuk van het verloopstuk afhalen zou in principe volstaan, maar dan komt de adaptor er te diep in waardoor er dus slechter lucht aangezogen zou kunnen worden, dus hier ook een cm afhalen.

Stap 2) pijpje verzetten.

Allereerst een rechthoekig stukje uitslijpen met de dremel.



Vervolgens het uitgesneden stukje een halve slag draaien.



Daarna vast solderen of lassen en opschuren.



Even proefpassen: motorkap gaat zonder problemen dicht. :thumbup:



Vervolgens op vier strategische plaatsen (je moet er per slot van rekening wel bij kunnen) gaatjes geboord zodat het verloopstuk mbv parkertjes aan de adaptor kan worden vastgezet. Tussen de adaptor en het verloopstuk heb ik ook nog een rubberen afdichting gedaan.



Tot slot alles opgeschuurd, voorzien van een nieuw laagje verf en gemonteerd.



*O**O* Zou ik er patent op aanvragen?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2012 20:13 #2 door nico
Ziet er goed uit Patrick! Je zou zeggen dat het zo bedoeld was.
Toppie! :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 07:42 #3 door Pecje
Zo kan het ook:



Gaat een stuk sneller en makkelijker.
Gewoon met de voorhamer 8)7 het verloopstuk een beetje in "model" kloppen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 08:39 #4 door GTvirus
@Pecje, net verslag!! :thumbup:
Dus toch die van MP gescoord!!
Ik wist meteen dat het wat voor jou zou zijn, t blijft kriebelen he?
Merk je ook verschil kwa afstelling, prestaties, betere of juist mindere aanzuiging tov de vorige? Of heb je nog niet proef gereden soms?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 09:43 #5 door Pecje
Proefrijden, met dit weer? :no: :lol:
De motor heeft wel even gedraaid, maar daar kun je natuurlijk nog niet veel aan merken.
Ik ga er van uit dat er geen verschil is, per slot van rekening was de andere adaptor speciaal gemaakt voor de Weber - Opel GT luchtfilter aansluiting. Misschien was die zelfs wel beter dan het origineel.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 10:15 #6 door GTvirus
Haha,
nee had ook niet verwacht dat je met dit weer in de GT de weg al op ging.............
T zal volgens mij ook niet echt merkbaar zijn t verschil, alleen de looks he...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 14:30 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Origineel verloopstuk aanpassen voor Weber carburator
Ik vind de OGTS adapter mooier. Heeft best een authentieke uitstraling en misstaat zeker niet. Tenslotte blijf je toch met een niet originele carburateur én adapter zitten. Misschien dat ie nu wel een beter flow heeft.
Destijds volstond bij mijn adapte
r om alleen de rand aan de onderkant weg te laten frezen. Waarschijnlijk niet wanneer er nieuwe motorrubbers in zouden zitten. Mooi verslag, overigens. :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 15:20 #8 door Pecje
"An adapter or adaptor is a device used to match the physical or electrical characteristics of two different things so that a connection may be made between them." :bigsmile:

Bij de ene GT schijnt hij net te passen (zoals je al zegt met oude rubbers, of door een iets lagere inbouw motor) bij de andere moet je er flink aan slijpen.
Als je aan de onderkant van de adaptor wat wegfreest kun je problemen krijgen doordat de chokekleppen aan de bovenzijde gaan raken en je slijpt de voet weg waardoor de afsluiting met de pakking problemen kan geven. Hoe zat dit dan bij jou?

Als je de adaptor zo mooi vindt Rini mag je hem kopen. Staat misschien leuk op de MB :smilegrin:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 16:34 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Origineel verloopstuk aanpassen voor Weber carburator
"adaptor" heeft geen uitgebreide woordinformatie. Het woord komt ook niet voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de Taalunie. Dit woord staat wél in de database: •adapter :punk:

Lekken langs de voet deed ie niet, althans, de motor reageerde niet op een vluchtige vloeistof die ik er langs spoot. Of de chokekleppen raakte, geen idee, heb er nooit iets van gemerkt.
Zou hem zo overnemen, ware het niet dat de Benz inspuiting heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 19:58 #10 door Pecje
Wat maakt het uit hoe je het schrijft, als we maar weten wat we bedoelen. :smilegrin:
Als je teveel van de voet van de adapto(e)r haalt dan raken de choke-kleppen (zie foto) de binnenkant van de behuizing en moet je wat van de behuizing weg te slijpen.



De Benz was dus zijn tijd weer eens ver vooruit. _O-

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 20:04 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Origineel verloopstuk aanpassen voor Weber carburator
Zit ook maar wat te stangen joh!
Ja snap wat je bedoelt, heb er eigenlijk nooit op gelet.
Ik heb toen maar net zoveel weg laten frezen ter dikte van de rand. Afijn, dat zoekt die spaghettivreter maar uit :smilegrin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 22:34 #12 door Jos
vindt zelf een K&N filter niet zo bezwaarlijk

je krijgt er een iets sportiever geluid mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.