afdichtingsring/oliefilter springt los

19 sept 2010 16:31 #1 door AutoInformatief
afdichtingsring/oliefilter springt los werd gestart door AutoInformatief
Vanmiddag wilde ik een rondje gaan rijden met de GT. Na het starten en achteruitrijden uit de garage begon mijn vriendin wild te zwaaien, onder het motorblok lag een grote poel olie. Auto dus maar stilgezet en terug de garage in geduwd.

Bij nadere inspectie bleek dat de oliefilter los zat. Dit is de tweede keer dat dit gebeurt is en we willen nu wel even zeker weten wat er aan de hand is.

We hebben dit filter nog niet zo lang erop zitten. Als we starten dan stijgt de oliedruk eerst tot 5 en blijft hier een tijd op staan en zakt daarna terug naar 2/3. Kan het zijn dat dit filter te klein is en dat daardoor de druk te hoog wordt en het filter daardoor los springt?




www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 sept 2010 20:28 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Ik heb nog even bij mijn GT gekeken.
De volgende oliefilters zijn geschikt:
FRAM 966B, BOSCH P 2056, TT 4531A, OC 21, W 712 en LS 188-B.
Bij jou zit er dus de juiste in, dus daar zou het niet aan mogen liggen.
De oliedruk lijkt iets hoger dan bij mij. Bij mij geeft de oliedrukmeter max. rond de 4 a 4,5 aan en stationair 1,5 tot 2.
Welke olie gebruik je? 20W-50? of gewoon 15W-40?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 sept 2010 22:29 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Hier is blijkbaar nog iemand met een identiek probleem.
Helaas niet echt een oplossing.

www.motor-talk.de/fo...86.html#post24011554

Is bij jou de motor recent herop gebouwd, gereviseerd en heeft ie een nieuwe oliepomp gemonteerd gekregen?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 sept 2010 09:08 #4 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
@ Pecje

Momenteel zit er Agip Classic Motoroil SAE 15W-50 in.

@ gvy

Nee de motor is niet pas gereviseerd. We hebben deze oliefilter wel sinds kort geplaats. Dit hebben we gedaan toen we ook de olie vervangen hebben.

Zo te lezen in die link heeft meneer inderdaad hetzelfde probleem, alleen geen oplossing :sniffle:

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 sept 2010 09:28 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Is dit nog niet eerder gebeurd?
Heb je deze merk oliefilter altijd gebruikt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 sept 2010 11:49 #6 door blacky
Beantwoord door blacky in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Hoi, zo te lezen heb je dit probleem vanaf je de filter vervangen hebt,ik zou proberen met een andere filter te monteren en de boel op te volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 sept 2010 12:45 #7 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Ikzelf was er niet bij maar mijn vader zegt me dat ze toen de nieuwe olie erin gekomen is ze ook een nieuw oliefilter geplaatst hebben.

Als dit filter geschikt zou zijn voor de GT dan zou dit niet mogen gebeuren toch? Misschien dat we eens een ander filter kopen om te kijken of we het probleem dan houden of niet...

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 sept 2010 18:25 #8 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Kan het zijn dat de olie die we nu gebruiken te dik is?
Momenteel zit er Agip Classic Motoroil SAE 15W-50 in.

Want als we een paar kilometer gereden hebben en de motor warmer wordt, wordt de oliedruk ook normaal.

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 sept 2010 18:51 #9 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Hey,

Kan die hoge oliedruk bij het starten niet liggen aan het balletje van de bypass valve in je oliepompcover (of distributiehuis) dat blijft plakken?

Ik had laatst juist het omgekeerde probleem, de bypass valve sloot niet af en de motor maakte geen druk genoeg meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 sept 2010 21:21 #10 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Ik heb thuis 2 maal die OC-21 filter van Mahle liggen. Nog niet vervangen, maar deze werd wel bij 2 verschillende zaken aangeraden. Dus de filter zou in elk geval goed moeten zijn.

Ik heb overigens een witte GM filter er op het moment onder zitten. Ga hem van de week eens vervangen, kijken of ik ook tegen dit probleem aan ga lopen of dat het toch ergens anders ligt. De filters zijn gelukkig niet zo duur, de olie daarentegen laat het wel tot een minder grapje worden.

Trouwens, iemand een idee wat er normaliter (het beste) in de GT gaat, qua olie?

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 sept 2010 14:36 #11 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
We hebben de engelse "Owners workshop manual" gisteravond nog eens doorgenomen en daar stond iets in over een presure releave valve (ofzoiets)

In elk geval een klepje dat als er een te hoge oliedruk zou zijn de olie rechtstreeks door moet laten en niet eerst naar het filter stuurt. Lijkt me dat die klep momenteel hapert?

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 sept 2010 19:21 #12 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
We hebben weer even een beetje gebrainstormt hier en we hebben nog enkele vragen.

Als we de koude motor starten dan gaat deze op ongeveer 2000 toeren lopen. Kan het zijn dat de oliedruk hierdoor vanaf het begin te hoog is en dat hij daardoor los springt? (misschien dat de nieuwe filter die hoge druk niet aankan)

Zouden enkele van jullie eens willen kijken met hoeveel toeren jullie GT's starten met koude motor en de oliedruk bij het starten....en als we dan toch bezig zijn met vragen stellen ook nog welke olie jullie gebruiken ;)

Bij voorbaat dank!

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 sept 2010 20:09 #13 door nico
Beantwoord door nico in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Wat ook het probleem kan zijn is het volgende:

Soms blijft bij het verwijderen van de oude oliefilter de afdichtingsrubber kleven aan het motorblok. Als je dit niet gezien hebt en er gewoon een nieuwe filter met nieuwe dichting tegen draait kan je dit probleem ook krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 sept 2010 20:24 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
@AutoInformatief:
2000 toeren bij een koude start (na 1x intrappen gaspedaal) is normaal en zelfs wat aan de lage kant.
Normaal wordt een afstelling voorgeschreven van 2000-2500 toeren. Toerental moet pas na een poosje en na intrappen gaspedaal terugvallen naar ong. 900 toeren.
Oliedruk is bij de koude start rond de 4 bar.
Zelf gebruik ik gewone normale MINERALE ouderwetse motorolie 15W-40.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 sept 2010 20:31 #15 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
@ Nico

Helaas is het niet de rubber daar hebben we al naar gekeken.

@ Pecje

Bedankt...weer iets bedacht wat het niet is 8)7 Nu zit er ook 15W-40 in, van het weekend gaan we maar eens proberen of de oliedruk hierdoor ook minder wordt. Al zal het door iets andere olie waarschijnlijk niet 1 bar dalen.

In ieder geval weer bedankt voor de informatie beide :thumbup:

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2010 12:57 #16 door tunepipe911
Beantwoord door tunepipe911 in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
zelf rijd ik ook met 15/40,oliedruk is bij volle snelheid tot
4,5 à 5 !
Is er soms geen probleem met draadeinde waar filter wordt opgedraaid,beschadiging draad?
bij monteren oliefilter afdichtingsring goed insmeren met olie
zodat filter goed aansluit bij vastschroeven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2010 16:03 #17 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Zit zelf ook aan beschadigd draad te denken, misschien door een oud vastzittend filter beschadigd geraakt of er ooit 1 scheef opgedraaid gehad of zo.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2010 17:17 #18 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Daar zullen we dan morgen eerst maar eens op controlleren!

Of njah...eerst eens starten en kijken of de andere olie enig verschil uit maakt qua druk. Daarna maar eens loshalen en de schroefdraad controlleren.

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 sept 2010 19:56 #19 door mike
Beantwoord door mike in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Hoi

Volgens informatie die ik heb gekregen van de opel dealer hier aan de overkant moet er 10w40 in het mototrblok. Hij heeft de info weer via autodata voor mij uitgeprint. Bij mij zit er dus 10w40 in en er nooit geen problemen mee gehad.

Nu is het wel zo dat mijn olie druk meter niet werkt. Als ik het contact aan zet schiet hij al naar 5 en blijft daar altijd zitten of hij nu stationair draait of hij maakt 3000 toeren dat maakt niet uit. Nu kan ik veel maar van bedrading blijf ik af dat is niet mijn ding. Maar goed misschien 15w40 toch iets te dik en heb je de pech toevallig een slecht filter te hebben gekregen in de garage. Misschien een productie foutje in je filter.

Succes verder

Groetjes Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 sept 2010 19:11 #20 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic afdichtingsring/oliefilter springt los
Ha, ik heb een reactie van de forumStig gekregen,
doe er je voordeel mee (of niet natuurlijk:bigsmile:):

Zeg Theo,daar op het forum over die olie filter die er af springt,dat kan nooit komen omdat de druk te hoog is,want dan zou er eerder je oliepeilstok uitgedrukt worden.De oliefilterdraad is kapot,want als die handvast zit kan hij niet loskomen,dat bestaat niet.
Theo,nog even dit,heeft niets met oliedikte te maken 10w40 of 20 w 50,het kan er allemaal in,ligt er aan verbruikt hij wat dan wat dikker er in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.