nadieselen GT 1900

16 feb 2012 12:56 #1 door GTon
nadieselen GT 1900 werd gestart door GTon
Hallo, ik ben nieuw op dit forum maar al sinds jaren een GT liefhebber.

Nu lijkt het er eindelijk van te komen. Ik denk een mooi exemplaar gevonden te hebben maar de motor heeft last van nadieselen en ik kan zelf niet inschatten of dat een kwestie van afstellen is of dat dat voortekenen zijn van hoge reparatie kosten aan de moter. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nadieselen is dat wanneer je de motor af schakeld deze nog een tijdje (op 1 cilinder) door probeert te draaien.


Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen.

Groet Ton

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 16:37 #2 door agété
Beantwoord door agété in topic nadieselen GT 1900
Inderdaad,je hebt gelijk.Wat voor benzine zit er in de tank,dat kan een oorzaak zijn.Met een oud blok moet je euro 98 tanken,liefst met een loodvervanger.Ontsteking goed afstellen wil ook wel eens schelen.Ik verwacht evt. geen hoge kosten als je kleppen nog goed zijn.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 18:30 #3 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic nadieselen GT 1900
Ik weet dat onze Nissan Patrol dat ook heeft, een echte diesel, en hij doet dat al sinds hij gemaakt is. Dus na 26 jaar en bijna 3 ton wilt het ook weer niet alles zeggen, maar ik begrijp je bezorgdheid.

Het kan ook nog een gevalletje zijn van slechte massa bijvoorbeeld of zoals we bij onze Mercedes laatst hadden (die wilde totaal niet meer afslaan, zelfs niet als je de gasklep helemaal dichtduwde, verstuivers los halen of dieseltoevoer afsluiten) een simpel vacuümslangetje wat los was gegaan.

Succes in elk geval met de zoektocht naar het probleem of naar een andere GT als je het niet vertrouwd en tot ziens op ons mooi forum?

Johan

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 18:50 #4 door agété
Beantwoord door agété in topic nadieselen GT 1900
Ja,dat kan maar dan heb je het over echte diesels waarbij dit niet echt schadelijk is.Benzinemotoren die nadieselen is een iets ander verhaal.Bovenstaand is het eerste waar je aan moet denken.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 20:19 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic nadieselen GT 1900
Welkom op het Forum Ton c_/
Heb je toevallig nog wat meer info over de auto die je op het zicht hebt: bv welke carb etc., misschien foto's?
Zoals Agété al zegt zou het in een verkeerd afgestelde ontsteking kunnen zitten, waarschijnlijk nog in combinatie met vacuumproblemen en een foutief afgestelde carburator.
Niet echt rakettechnologie om te herstellen, zeker niet als je hulp hebt van dit superforum.

Grt Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 20:46 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic nadieselen GT 1900
Ton,

Ik zou in eerste instantie de GT controleren op vlak van carrosserie, interieur en originaliteit (aanwezigheid van onderdelen zoals de tankdop, de badges, origineel stuurwiel en dashbord ...) evenals algemene technische toestand van de remmen en het uitlaatsysteem.

Als dat goed is zou ik me minder zorgen maken.
Vermoedelijk ishet te wijten aan een slechte afstelling.
Ikzelf zou de eigenaar vragen om samen met mij een compressietest te doen op de cilinders. Dat is eenvoudig en zegt veel over de staat van het blok.
Kijk ook eens naar de oliedop als je die er af draait. Is dit olie ? of zit er smurrie?
Een tweedehands 1.9 of 2.0 blokje kost bovendien niet de hoofdprijs en is nog goed verkrijgbaar.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 21:45 #7 door GTon
Beantwoord door GTon in topic nadieselen GT 1900
Bedankt voor jullie snelle en leuke reacties.

Zoals jullie wel begrepen hebben ben ik op zoek naar een nette en betrouwbare GT.

Inmiddels heb ik 1 GT bekeken en in gereden en ben het voor me zelf even op een rijtje aan het zetten wat ik er minder aan vindt en waar ik over twijfel. Het nadieselen is een van mijn twijfels en een roest plek in de ventilatie gaten boven het achterraam. Het is een nederlandse GT waarvan door las en plaat werk weer een "harde" GT is gemaak. Verder mooie originele auto om te zien.

Maar zo te lezen aan jullie reacties hoefd het nadieselen in het algemeen geen reden te zijn om hem te laten staan. Hoewel ik eigenlijk vindt dat als je je GT graag wilt verkopen dit soort dingen gewoon al verholpen moeten zijn.

Wordt denk nog even verder zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 21:45 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic nadieselen GT 1900
GTon, welkom!
De roestplek bij de ventilatiegaten is een bekend euvel, en ook een zeer vervelend probleem om aan te pakken. Maar er zijn er wel die voor heter vuren gestaan hebben. Succes in ieder geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 21:59 #9 door agété
Beantwoord door agété in topic nadieselen GT 1900
Ik was het nog vergeten;Welkom op HET Opel GT-forum!
Voor wat betreft de roest bij de ventilatie-openingen boven het achterraam,dit is een GT-kwaal.Om het netjes weg te werken(zeg maar vervangen van plaatmateriaal) kan nogal wat werk betekenen want het zit er buiten het zicht om nogal wat vreemd inelkaar.Je moet iig. waarschijnlijk de binnenbekleding -hemel- losmaken,maar er zit hier veel kennis op het forum en er zijn nog wel wat foto's over te vinden.Is het een GT die op internet te koop is,dan kunnen we misschien bij de foto's(hoewel vaak bedrieglijk) wat over de prijs/kwaliteitsverhouding zeggen.Uren moet je maar niet rekenen maar de te vervangen onderdelen kosten ook wat maar zijn gelukkig nog redelijk goed,dan wel nieuw te krijgen.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 23:32 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic nadieselen GT 1900
nadieselen van een benzinemotor is dikwijls te wijten aan
te weinig brandstof waardoor het mengsel armer wordt en dus de motor en ook de bougies heter worden en uiteindelijk gaan de laatstgenoemde gloeien en dus spontaan voor ontbranding zorgen
Zou mogelijk een carburateur van een 16s kunnen zijn met kleinere sproeierbezetting
Ook koolafzetting in de cylinders kan dit euvel veroorzaken
Of er is een verkeerde hittegraad bougie gemonteerd
mijn eerste GT had hetzelfde probleem
op zich niet ernstigs maar je kunt je er enorm aan storen
bovendien kun je reacties van omstanders verwachten
Eerst maar eens andere bougies plaatsen.
Dikke kans dat het probleem al opgelost is

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2012 05:31 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic nadieselen GT 1900
Voor dat je de bougies vervangt voor andere kan je beter eerst kijken hoe ze er uitzien, dan weet je in ieder geval of je de juiste warmtegraad hebt. Hoe je dat doet lees je hier.
Misschien dat andere leden weten welke bougies oorspronkelijk voorgeschreven worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2012 11:58 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic nadieselen GT 1900
oorspronkelijk zou ik vanavond even na moeten kijken

voorlopig kun je het met de volgende link doen

www.mijnautoonderdel...enucode=9&partcode=7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2012 01:02 #13 door Jos
Beantwoord door Jos in topic nadieselen GT 1900
Oorspronkelijk bougiecode was Bosch W200T35
(deze code wordt echter niet meer gebruikt)
voor alternatieven zie

www.gsparkplug.com/shop/bosch-w200t35.html

of AC43FO blijkt ook een oude code te zijn

autohandboek Manta Ascona geeft aan

AC 42FS of R42-6fs


zie www.gsparkplug.com/shop/ac-42fs.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2012 10:51 #14 door GTon
Beantwoord door GTon in topic nadieselen GT 1900
Bedankt voor jullie enorme behulpzaamheid, dit is allemaal nuttige info die ik goed kan gebruiken in mijn zoek tocht naar een mooie GT.

deze GT had ik op het oog, maar na het zien restauratie foto's (veel aan gelast) en een optel som van alles wat het ook net niet is (oa het nadieselen) zoek ik nog even verder.

Weet nu in iedergeval dankzij jullie waar ik bij de motor op moet letten.

Bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2012 11:12 #15 door agété
Beantwoord door agété in topic nadieselen GT 1900
Op de foto's wel een mooie GT maar net wat je zegt,alle kleine akkefietjes bijelkaar opgeteld....Ik denk dat je voor die prijs zeker ook een mooie andere GT kunt vinden.Zeker met die roest bij de ventilatiegaten is hij deze prijs niet waard,al ziet hij er op het oog netjes uit.Voor 10.000 euro moet je een GT hebben die nagenoeg roestvrij is,technisch 98% in orde en een droge goedlopende motor in een nette motorruimte.Hij mag dan wel gebruikerssporen hebben,maar het moet voor die prijs toch wel een nette GT zijn waar je zo mee weg kunt rijden.Misschien dat iemand er anders over denkt?

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2012 11:18 #16 door Jos
Beantwoord door Jos in topic nadieselen GT 1900
Inderdaad in mijn ogen ook te duur.

voor dat geld kom je heus wel iets beters tegen

succes met de zoektocht

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.