Kleppen motor kop

28 apr 2012 23:37 #1 door Duffy
Kleppen motor kop werd gestart door Duffy
Dag beste GT fans,

vandaag eindelijk de kop van mijn motor gehaald.
De cylinders waren serieus verontreinigd (dikke roet-grafiet laag) als ook de kop zelf.

Maar nu zie ik dat de uitlaatkleppen (de kleine) van onder rond (bol)zijn en wit-geel aangeslagen.
Dit is bij de inlaatkleppen (grote) niet het geval, deze zijn vlak en zwart aangeslagen.

Weet er iemand of dit normaal is?

Zelf denk ik van niet.

Indien dit niet normaal is, moet ik de kleppen vervangen.

Als ik deze door stalen kleppen zou vervangen, kan ik dan gewoon op loodvrij benzine rijden of moet er dan nog steeds loodvervanger in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2012 23:52 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen motor kop
Verschil in aanslag op de kleppen is normaal. Immers, de uitlaatkleppen krijgen hete verbrandingsgassen voor hun kiezen. De inlaatkleppen worden nog enigszins gekoeld door het veel koudere gasmengsel. Zover ik me kan herinneren is er een klep die wat boller staat, dit is normaal. Ik weet niet van welk materiaal de kleppen nu zijn, maar volgens mij zijn die ook van één of andere staalsoort. Om loodvrij te kunnen rijden moet je niet alleen geharde kleppen hebben, maar ook geharde klepzittingen. Een roetlaag heb je altijd wel, maar de cilinders mogen dit natuurlijk niet hebben. Althans, de bovenste rand zal dit wel hebben. Belangrijk ook is dat de cilinders niet "verglaast" zijn, niet onrond, geen diepe groeven vertoond of een rand rondom heeft aan de bovenkant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2012 10:14 #3 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Kleppen motor kop
aanslag op de kleppen is normaal
is deze mooi bruinachtige dan heb je een prima verbranding
ben voorzichtig met het verwijderen hiervan.
beschadiging aan de klep is zo gebeurd
hoe ook de volgorde in de gaten, twijfel je hierover dan zul je de kleppen opnieuw in moeten slijpen
overigens kun je dit altijd wel wat doen om te zien of de klep nog goed aansluit op de zitting
voor wat betreft loodvrij rijden
Voor Opel motoren is de klepzitting vervangen prima en klep zelf hoeft niet.
Kostenmatig moet je jezelf afvragen of dit wel interessant is
Indien je weinig rijdt is een loodvervanger waarschijnlijk de beste oplossing
Overigens rij ik al jaren rond met auto's waarbij helemaal niets is veranderd of toegevoegd (zelfs LPG) en deze rijden toch vrolijk rond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 apr 2012 22:35 #4 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Kleppen motor kop




Voila mooi gedemonteerd, vandaag gereinigd en morgen met de kop naar een kennis die bij een revisiebedrijf werkt.
Eens kijken wat hij zegt van de kleppen en de rest.

Het demonteren viel eigelijk wel mee, op één ding na.
Namelijk had ik mij laten vangen door TDC1 in plaats van TDC4 om de motor op punt te zetten. Gellukkig Had ik de kop nog met 4 bouten vast toen ik er achter kwam.
Dus nokkenastandwiel terug erop en doordraaien naar TDC4.
Hij moet er dus af in stand TDC4, anders krijg je de kopbouten van de bestuurderszijde er niet uit.

Voor de rest heb ik gezien dat de koppakking van splendid die specifieke extra gaten niet heeft. Deze lijkt wel van goede kwaliteit te zijn, daar deze een extra rode coating heeft rond de buiten omtrek en bevestigingsbouten. Ook zijn de versterkte ringen rond de cylinders 2x zo breed als de originele die er af kwam.

Zo de rest zien we morgen dan wel weer ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2012 09:21 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen motor kop
Klopt, de uitsparingen in de nokkenas voor de kopbouten staan pas goed als #4 op ontsteken staat.
Ze staan allebei nog steeds op TDC zoals jij schrijft. Niet vergeten de boel weer 360 graden door te draaien wanneer je de verdeler weer gaat installeren en de boel op het juiste ontstekingstijdstip wilt zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.