Druk ventiel oliepomp

22 apr 2013 22:39 #1 door paul
Druk ventiel oliepomp werd gestart door paul
Hallo mede gt-ers

Wie kan mij vertellen waarom er een druk ventiel in de onderplaat van de oliepomp zit, en volgens mij ook een (die hetzelfde doet) bij het olie filter........
Heb ik nu iets dat bij twee verschillende motoren is gebruikt....... Of snap ik het niet!!! (Twee drukventielen gaat volgens mij niet werken)

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2013 09:48 #2 door agété
Beantwoord door agété in topic Druk ventiel oliepomp
Het drukventiel op je pomp dient ervoor om een zekere druk op te bouwen zodat de olie echt overal doorheen gaat,maar die druk ook weer niet te hoog op te laten lopen zodat er dan keerringen gaan bezwijken.Van een 2e drukregelaar voor olie heb ik bij dit soort blokjes nog nooit gehoord...

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2013 10:06 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Druk ventiel oliepomp
Is die bij het filter niet bedoeld dat wanneer deze zodanig vervuild is, en deze dus geen olie meer doorlaat, het blok toch van smering te voorzien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2013 10:07 #4 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic Druk ventiel oliepomp
ik vermoed hetzelfde als dat GranTurismo vermeld

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2013 10:15 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Druk ventiel oliepomp
Even de FSM erop nageslagen:

The oil pump pressure relief valve is located in the
engine oil pump cover. See Figure 6A-3. The pressure relief valve serves to feed surplus oil back into
the suction passage should the required oil pressure
be exceeded. The old oil pressure relief valve which
is located above the oil filter is inoperative. A heavier
spring has been installed to keep the valve seated at
all times.
The oil filter is of the full flow type. With it in parallel is a by-pass system controlled by a valve in the
timing chain cover above the oil filter which ensures
oil circulation directly to lubrication points if element becomes clogged by dirt or oil is too thick to
pass through. Only when oil flow through element is
unrestricted the by-pass valve will close and filtered
oil is fed to the engine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2013 11:24 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Druk ventiel oliepomp
als je het drukventiel in de onderplaat van de oliepomp hebt
(later type motor), zit er geen ander drukventiel in de motor
(eerste type zoals de GT)

Heb je dus een een drukventiel in de onderplaat van de oliepomp is je blok een keertje vervangen geweest door een jongere motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2013 22:55 #7 door paul
Beantwoord door paul in topic Druk ventiel oliepomp
Dus als ik het goed begrijp, zijn het twee drukventielen. .....echter met verschillende instellingen....Kan ik met een gerust hart verder bouwen:thumbup:

Heren bedankt voor de uitleg!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2013 23:43 #8 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Druk ventiel oliepomp
drukventiel in de oliepompplaat is van kunststof
een beetje polijsten als het oppervlak ruw is geeft iets meer druk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 apr 2013 21:12 #9 door paul
Beantwoord door paul in topic Druk ventiel oliepomp
Wat gaat er gebeuren als ik het klepje vervang voor een mooie stalen kogel, met dezelfde diameter van 14mm.......de veerlengte kan ik dan aanpassen met een vulplaatje...of is een kogel te zwaar??:question:

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 apr 2013 21:24 #10 door stef
Beantwoord door stef in topic Druk ventiel oliepomp
De kogel is the way to go.

Met mijn kadett zat ik met het probleem dat het nylonnen tap na een tijd zicht vastzet.

Een kogel van 14mm is ook de oplossing die men steekt in de rally in deze blokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 apr 2013 22:42 #11 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Druk ventiel oliepomp
Ja,... bijvoorbeeld "deze"


1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2013 21:35 #12 door stef
Beantwoord door stef in topic Druk ventiel oliepomp
ziet er mooi uit maar ik denk dat een kogel van 14mm goedkoper uitvalt en de werking zal wel het zelfde blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2013 20:36 #13 door paul
Beantwoord door paul in topic Druk ventiel oliepomp
Ziet er zeker mooi uit, maar mijn voorkeur is ook naar de 14 mm kogel gegaan.....zien ,doe je hem niet....:no:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.