wisselen nokkenas

17 nov 2017 00:11 #1 door gvy
wisselen nokkenas was gemaakt door gvy
Heeft iemand reeds een nokkenas verwijderd en teruggeplaatst, zonder de kop te demonteren in de GT?
Tips zijn welkom.
Ik wil graag mijn nokkenas inspecteren, na een probleem met de klepstoters..

Eerst alle klepstoters eruit halen.
Radiator verwijderen en motor iets laten zakken.
Maar wat met het kettingwiel?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2017 07:10 #2 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic wisselen nokkenas
Volgens mij kan dat niet, beter is kop er af, kleppen weer inslijpen(kun je zelf doen) kun je de kleppen ook zien, meestal gaan die eerder af dan de nokkenas, nieuwe pakking voor kop en uit/inlaat
Waarom denk jij dat de nokkenas af is?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2017 16:23 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic wisselen nokkenas
Lang verhaal.
Korte versie:Er zit een ernstige tik in de motor, Ik heb momenteel de carterpan er af en heb de drijfstanglagers en krukaslagers gecontroleerd.
Maar de kruktappen zijn hoogglans en de schelpjes nog netjes onbeschadigd matgrijs. Dus die zitten er weer in en op moment.

Ik rij reeds lang rond met mechanische stoters in mijn 2.2, maar Ik heb een paar maand geleden een setje hydraulische klepstoters proper gemaakt, maar die waren wat hol uitgesleten, dus had ik ze eerst onderaan vlak gedraaid. Dat had ik niet moeten doen. Bij een van die 8 stoters is onderaan de rand kapot geklopt ( kartelingetjes) op zeer korte tijd en die kwam dus vast te zitten in de boring.
Ik heb de onbeschadigde mechanische stoters terug gemonteerd, nadat ik eerst de klepstoterboring terug glad heb gepolijst, zodat de mechanische stoter er vrij kan in bewegen. Na de kleppen te hebben gesteld zit helaas nog steeds een zware tik in het blok , dus ik dacht aan een drijfstanglager, maar niet dus.

Ik ga de motor terug draaiende maken en de volgende stap is met een afgesneden kleppendeksel eens te horen wat daar allemaal gaande is. Eigenlijk had ik eerst graag de nokkenas eruit gehaald en geinspecteerd,op schade eventueel veroorzaakt door de kapotte klepstoter.

For the record:
De compressie op alle 4 cilinders is gelijk en zelfs nog zeer hoog. Ook toont de meter bij de eerste compressieslag op alle 4 cilinders een gelijk en vrij hoge waarde.
Ook een cilinderlektest toont 4 gelijke gezonde cilinders, dus de kleppen sluiten zeker nog goed af. ( Ik heb lang geleden overigens de kleppen manueel ingeslepen en ik heb sindsdien weinig met de GT gereden.

In dit topic beschrijf ik alles : https://www.opelgtforum.nl/motor-en-aandrijving/2972-motorprobleem.html

Ik ben eigenlijk wel zeker dat de nokkenas er uit kan zonder de kop te demonteren. Iemand?

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2017 16:34 #4 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic wisselen nokkenas
Volgens mij kan de tandwiel niet vergenoeg zakken, misschien disterbutiehuis verwijderen?
Als je de motor ronddraait met de hand voel je dan ook een zwaar moment? Of bougies eruit en klepstoters er uit en motor starten en luisteren of je iets hoort
Soms kun je lang zoeken en is de oplossing simpel
Meestal bij een tik ligt het aan de klepstoters of zuigerveren
Succes met het zoeken

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2017 17:16 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic wisselen nokkenas
Ik vraag me af als het aan de zuigerveren zou liggen of een kantelende cilinder, ik dat niet zou zien bij een kompressielektest?

Wat betreft het tandwiel. Dat kan inderdaad waarschijnlijk niet vergenoeg zakken, maar ik kan wel de ketting openen. Toevallig zit de schakel om te openen net bovenaan.
Het tandwiel kan er dan naar boven uit om plaats te maken voor de nokkenas.
Ik ben vrij zeker dat hier iemand al eens de nokkenas gewisseld heeft met het blok in de auto. Ik weet niet meer wie en het is een hele tijd geleden.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2017 17:25 #6 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic wisselen nokkenas
Als jij de schakel kunt losmaken en de tandwiel er uit, stoters eruit kun je de nokkenas naar voren er uit trekken, motor zakken of stukje omhoog dat moet je zelf proberen,
Gewoon proberen of het lukt, wel weer op tijd zetten de motor

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2017 17:28 #7 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic wisselen nokkenas
Ik had een 6cyl motor en compressie was in alle cilinders goed maar van de 6 zuigers waren er 4 met kapotte zuigerveren dat zegt dus ook niet altijd iets,
Ik denk dat jij het ook in de stoters moet zoeken

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2017 18:52 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic wisselen nokkenas
Geert als je de stoters er uit haalt kun je toch met een lampje naar de nokkenas kijken of er eventueel schade te zien is terwijl je de motor rond draait?
Ik heb trouwens nog wel het e.e.a. liggen zoals een volledige cilinderkop (met 2.5 er in gestanst) inclusief stoters en zo te zien nieuwe kleppen en diverse andere motoronderdelen. Mocht je iets nodig hebben, dan laat je het maar weten.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2017 19:49 #9 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic wisselen nokkenas
Tuurlijk kan de nokkenas er zo uit' Distributie ketting boven op nokkenas tandwiel los slijpen en nokkenas kan er zo naar voren uit..... Immers als je de ketting wilt vernieuwen haal je toch ook de motor miet helemaal uit elkaar?
Ketting schakeltje orgineel GM

gr

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

18 nov 2017 08:01 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic wisselen nokkenas
Dag Patrick,
Door de openingen zag ik inderdaad een beetje slechte randjes , maar ik ben niet zeker.
ook is het zeer moeilijk nokhoogtes meten met de nokkenas gemonteerd.

Mijn motor is een 2.2 dus die heeft een kop met grotere kleppen tov een 1.9 of 2.0.
Wel weet ik dat een 2.2 nokkenas tammer is dan de meeste anderen, maar ik weet niet precies wat er bij mij in zit.
Enig idee van welke wagen jouw cilinderkop gehaald is? Alvast bedankt voor het aanbod.

als iemand een 2.2 kop of goed onderblok heeft liggen???? je weet maar nooit waar ik op uitkom...

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

18 nov 2017 10:25 #11 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic wisselen nokkenas
Ik heb er nog wel een nokkenas liggen 2.2 staat onbekend, zou eerst kijken wat er loos is met de kop misschien valt het nog mee, komt een klep niet tegen een zuiger aan? Kan haast niet maar je weet maar nooit

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

18 nov 2017 15:14 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic wisselen nokkenas
Geert, ik heb een paar foto's bijgevoegd.
Op de zijkant staat "delta"19A, dus ik vermoed dat het gewoon een kop is voor een 1,9s, maar weet het niet zeker.
Kop is wel gereviseerd. Wat je op de foto ziet is vliegroest

Ik heb je trouwens een U2U gestuurd.


"I am green and it'll do fine"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

18 nov 2017 19:15 #13 door gvy
Beantwoord door gvy in topic wisselen nokkenas
Thanks U2U terug ;)

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

18 nov 2017 19:27 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic wisselen nokkenas
Jij nu ook. Ik krijg alleen maar blanco mails binnen

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 okt 2018 20:21 - 07 okt 2018 20:30 #15 door gvy
Beantwoord door gvy in topic wisselen nokkenas
Even dit topic netjes afsluiten, voor mensen die dit lezen en tot nog toe geen antwoord vonden.

Ja je kan bij een GT de nokkenas wisselen met de motor in de auto en zonder de kop te moeten demonteren.
In het kort de volgende stappen:

Water aflaten en radiator verwijderen.
Kleppendeksel verwijderen.
Voorste plaatje verwijderen ( 3 boutjes )
plaatje aan zijkant bougies verwijderen ( 3 boutjes)
kleptuimelaars lossen en verwijderen
klepstoters verwijderen
kettingspanner lossen
kettingwiel losmaken van de nokkenas met de juiste torxsleutels
De ketting heeft een schakel met twee klips, waar ze aan elkaar is gezet, deze bovenaan halen.
Ik heb rondom het kettingwiel vervolgens alles gevuld met doeken, zodat de kettingeinden en de klips en sluitplaatjes waarmee de ketting is aan elkaar gezet , niet in het blok kunnen vallen.
Openen van de ketting en op zei leggen van de kettingeinden. Je kan eventueel een fijn draadje door de schakels steken om deze eindes links en rechts vast te leggen, zodat ze niet in het blok vallen.
Wegnemen van het kettingwiel.
EN DAN:
Er moet 1 kopbout losgemaakt worden om de nokkenas te laten passeren. Als je dit niet doet lukt het echt niet. Het is de kopbout langs de zijde van de bougies, meest vooraan (voorkant auto). Werk alleen met een volledig koude motor. Haal deze kopbout uit het blok, de andere kunnen blijven zitten.

Nu kan de nokkenas naar voor uit het blok gehaald worden. Ondersteun ze voorzichtig, langs de opening in de zijkant van de motor en probeer om de nokken en lager niet te beschadigen.

De nieuwe nokkenas kan er op dezelfde manier weer in. ook nu weer opletten en voorzichtig inbrengen, het is soms een beetje zoeken.

Als de nokkenas op zijn plaats zit, kan je de kopbout weer inbrengen. Ik heb voordien alles zo goed mogelijk proper gemaakt en zelfs ontvet , vervolgens niet vergeten op het juiste moment te trekken. momentsleutel is dus noodzakelijk.

Als de ketting weer op het kettingwiel wordt bevestigd en gesloten, ZEER GOED OPPASSEN dat de motortiming correct is. 1 schakel verkeerd en je motor draait slecht. ZO heb ik dus ontdekt dat mijn motor jarenlang 1 schakel fout heeft gestaan, wat voor zeer veel kwaaltje heeft gezorgd die nu volledig zijn opgelost. Feitelijk had ik een 2.2 die ongelooflijk goed in toeren vloog , maar die voor geen meter draaide op lage toeren . Soms eens leuk , maar het gaat vervelen op rondritten of in het dorp.
Het beste markeer je onuitwisbaar je kettingwiel en een paar schakels, vooraleer je de ketting opent. Maar ik heb voor mezelf ook gewoon alles gecontroleerd volgens de documentatie met de motor in zijn BDP. ZO zag ik dat wat ik had gemarkeerd, niet klopte met het handboek.....( 1 schakeltje) De motor is nu minder wild, maar draait eindelijk na al die jaren zeer netjes.

De rest is terug monteren, kleppen stellen etc......vergeet de kettingspanner niet weer aan te draaien. Als het plaatje vooraan terug wordt gemonteerd, meet met een voelermaat of de speling tussen de plastic bout en het plaatje correct is.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2018 16:56 - 14 okt 2018 16:57 #16 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic wisselen nokkenas
Heb je een foto van dergelijke ketting met sluiting..?


Standaard is dat namelijk niet!

Sommigen haalden de ketting inderdaad door om deze klus te kunnen klaren, en haalden bij de Mercedes dealer dergelijke sluiting..

Jaren geleden.


Inmiddels heeft oa krause rennsport deze sluiting in het assortiment

www.krause-rennsport...fertype=1&referid=89

Maar ook complete ‘vaste’ kettings zonder koppelbare schakel

www.krause-rennsport...fertype=1&referid=89

Mvg. Hans

Kapitan B V8😍

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2018 19:07 #17 door gvy
Beantwoord door gvy in topic wisselen nokkenas
Nee ,
Ik heb er helaas geen foto van en ik had zelfs het geluk dat ik via pecje een tweede ketting had, ook met sluiting, want ik was er in geslaagd om een stukje van de sluitschakel te verliezen.....
Ik ging er dus vanuit dat dit standaard zo is , dat elke ketting een sluitschakel heeft, omdat zowel mijn ketting , als de reserveketting van pecje er een had.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.