distibutieketting

08 dec 2008 13:01 #1 door opelgt70
distibutieketting werd gestart door opelgt70
Als je de motor reviseerd moet je dan ook de distibutie-ketting vervangen?
Ook, hoe kun je zien of deze versleten is?(indicator tool of zo?),hoeveel km is normaal vervanging?.
En moet je met de ketting ook de rubbers/spanners en de tandwielen vervangen?
Zelf ben ik fiets/bromfiets monteur,bij brommers vervang je altijd ALLE op elkaar gesleten delen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 dec 2008 14:43 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic distibutieketting
Als je de ketting strak om het tandwiel legt (aan de "onderzijde" van het tandwiel houd je de ketting tegen elkaar) dan mag je de ketting niet uit het tandwiel omhoog kunnen trekken. Is dat wel het geval dan zit er speling op de schakels. Of het tandwiel zelf versleten is kun je denk ik wel zien aan de staat van de tanden :dork:
Zelf denk ik dat het inderdaad raadzaam is om beide tandwielen en de ketting te vervangen als één van deze versleten is.
En als ie dan toch "open" ligt zou ik de rubberen delen gelijk meedoen. Bij mij was de rubberen laag die op de lange geleiding zit compleet uitgehard en van het metaal aan het loslaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 dec 2008 11:34 #3 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic distibutieketting
Als je het goed wil doen moet je ook de geleidingen en niet vergeten de kettingspanner vernieuwen. Bij hogere km stand kunnen deze behoorlijk ver weg zijn.
Alleen de ketting vernieuwen kan, maar dan krijg je later toch weer eens problemen.
Kijk ook gelijk de oliepomp goed na want deze is vaak de boosdoener van slechte distrubutie.
Dekseltje los halen en even kijken in welke staat ie is. Eventueel een dekseltje van een diesel erop draaien deze is van staal en slijt minder snel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 dec 2008 13:43 #4 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic distibutieketting
Hey Opelstof,

Hier volg ik even niet :

Origineel gepost door opelstof
Kijk ook gelijk de oliepomp goed na want deze is vaak de boosdoener van slechte distrubutie.
Bedoel je hiermee dat een te lage oliedruk de oorzaak is van een versleten distributieketting? Ik denk dat er andere onderdelen het sneller zullen begeven bij gebrek aan oliedruk dan de distributie-onderdelen alleen. Ik denk hierbij aan lagerschalen, zuigers, nokkenas, ...

Origineel gepost door opelstof

Dekseltje los halen en even kijken in welke staat ie is. Eventueel een dekseltje van een diesel erop draaien deze is van staal en slijt minder snel.

Een versleten oliepompdeksel is inderdaad één van de mogelijkheden bij te laag oliedruk (samen met de plastieken zuiger van de by-pass) maar staat naar mijn bescheiden mening niet in verband met een versleten distributieketting ...

Maar ja, ik kan me natuurlijk vergissen ;)

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 dec 2008 15:18 #5 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic distibutieketting
Ik denk dat "opelstof" bedoeld de ketingspanner want deze gaat wel op de oliedruk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 dec 2008 15:32 #6 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic distibutieketting
Ok, zo versta ik de uitleg beter, dank je Koos :thumbup:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 dec 2008 21:47 #7 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic distibutieketting
Juist ja, door de lage oliedruk kan de ketting gaan klapperen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2008 10:23 #8 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic distibutieketting
Makes perfect sense :thumbup:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2008 21:41 #9 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic distibutieketting
Wat is de goede oliedruk dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 10:47 #10 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic distibutieketting
En heeft iemand misschien nog een setje nieuw(ketting/tandwielen/spanner) liggen?
Of weet deze ergens te koop?
Voor een leuke prijs natuurlijk.

Richard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 15:05 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic distibutieketting
Ik vond deze pdf op deze site.
Mijn duits is bereslecht maar daar staat in:
Nockenwellenkettenrad einstellbar (alle Bohrungen vergrößert!) im Tausch € 19,50
Steuerkette Duplex; verstärkt; mit Kettenschloss € 87,-
Steuerschienen (3 Stück) für Kettenführung Satz € 52,-

Ik vermoed dat het een verstelbaar nokkenastandwiel is €19.50 als je de oude inruilt, een versterkte ketting voor €87,- en steuerschienen (zou dat de geleiding zijn, het gaat over 3 stuks) voor €53,-
Misschien dat iemand anders die deze taal machtig is uitsluitsel kan geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 17:21 #12 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic distibutieketting

Origineel gepost door opelgt70
Wat is de goede oliedruk dan?

Tja, dat is afhankelijk van veel factoren (motortemperatuur, versheid olie, type olie, slijtage op de motor, etc ...)

Bij stationnair koude motor zijn waarden van +/- 2,5 tot +/- 3,5 bar normaal, bij stationair warme motor kan dat net onder de 2 bar terugvallen. Bij 2000 toeren ligt dat (koude of warme motor) rond de 3,5 - 4 bar. De by-pass gaat theoretisch open bij 4,5 bar (dus theoretisch het maximum dat je ooit zal aflezen op de oliedrukmeter).

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 20:58 #13 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic distibutieketting
P.S check effe bovenaan bij eerste bericht distributieketting de foto van mijn gt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 21:02 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic distibutieketting

Origineel gepost door opelgt70
P.S check effe bovenaan bij eerste bericht distributieketting de foto van mijn gt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Richard

Plaatje was in eerste instantie niet te zien, Richard.
Toen ik de link aanpaste bleek het 2 keer hetzelfde plaatje te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 21:05 #15 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic distibutieketting
Nu zie je hem dus wel????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 21:08 #16 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic distibutieketting
Ik zie alleen de zijkant van een GT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 21:10 #17 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic distibutieketting
Klopt dit is de foto,sorry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 21:16 #18 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic distibutieketting
Ow, begreep het verkeerd. dacht dat je een foto van de distributieketting wilde plaatsen.
Leuk om eens een foto te zien van je GT....nog wel wat werk aan begrijp ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 22:16 #19 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic distibutieketting
Dat was ook wel logischer geweest maar ik probeerde eigenlijk gewoon om een foto eens te plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.