Moeizaam starten koud en warm

11 dec 2008 21:55 #1 door huijzer22
Moeizaam starten koud en warm werd gestart door huijzer22
Hallo,

Bij deze maar weer eens een vraag aangezien ik tot nu toe vaak zeer bruikbare reacties heb gehad op mijn vorige vragen.

Mijn gt vindt ik nog steeds erg slecht starten zowel koud als warm. ik heb zelfs de carburateur afgeschermd tegen optrekkende warmte.

Zodra hij loopt loopt de motor mooi en regelmatig stationair, dus naar mijn idee staat alles dan ook wel goed (alles op gevoell gedaan). De kleppen zijn gesteld en de vacuum vervroeger bij de ontsteking draait ook.
Nou had ik uit een eerder bericht al begrepen dat het afstelpunt voor de ontsteking achter bij de versnellingsbak zit.

Nou heb ik bij mijn andere auto's al vaak zat de ontsteking met een lamp goed kunnen zetten maar ik krijg het met een lamp niet voor elkaar. Zijn er speciale truukjes voor ??

Ik loop nu het risico dat mijn vrouw niet meer in haar gt wil rijden omdat zij hem moeilijk aan kan krijgen.

wie kan voor mij duidelijk aangeven wat ik kan doen of hoe ???

bvd jack

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2008 23:10 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Moeizaam starten koud en warm
Het gat waar de naald zichtbaar is om de ontsteking af te stellen vind je in het koppelingshuis.
Als je aan de rechterkant van de auto staat en je richt met de stroboscooplamp onder de spruitstukken door kan je hem net zien. Als je dit afstelt moet je het wel zonder vacuumvervroeging doen, dus even de leiding (en) naar de verdeler losmaken.
De motor op 900 toeren afstellen en de lamp aansluiten op de bougiekabel van de eerste cilinder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 mrt 2009 22:54 #3 door huijzer22
Beantwoord door huijzer22 in topic Moeizaam starten koud en warm
Na alle tips lijkt het mij nog steeds niet te lukken om mijn gt goed afgesteld te krijgen.
warm loopt hij mooi en regelmatig maar na afzetten is hij erg moeilijk te starten.

Woont er misschien iemand in de buurt van zwolle die ervaring heeft met het afstellen en eens wil meekijken om hem weer vlot startend te krijgen.

jack

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mrt 2009 09:46 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Moeizaam starten koud en warm
Als hij warm goed draait denk ik dat het niet aan de ontsteking ligt. Als je dit controleert met een strobo staat ie goed neem ik aan?
Mijn GT heeft ook soms wat moeite met starten bij een warme motor. Ik sprak ooit een garagehouder van Opel hier niet ver vandaan daarover en die zei dat dit vaker voorkomt bij GT's. Had zijn GT ook last van begreep ik.
Uiteraard zijn er wel wat mogelijkheden die dit probleem kunnen veroorzaken. Zo loopt bij mij de benzineleiding tussen de radiator en de voorkant van het blok, hangt het benzinefilter boven de spruitstukken. Dit kan vaporlock veroorzaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mrt 2009 19:23 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Moeizaam starten koud en warm
Hallo Jack,
In eerste instantie lijkt het mij ook de befaamde vapour-lock te zijn. Omleggen van de brandstofleiding naar de carb (of isoleren) + een hitteschild kan al enige verlichting geven.

Ik ga er van uit dat al het andere OK is en dat je dat al hebt nagelopen:

- brandstoffilter in tank niet gedeeltelijk verstopt door 30+ jaar aan bezinksel
- brandstofpomp, membraan nog OK?
- bougies, juiste afstand electoden
- bougiekabels
- contactpunten (zelf heb ik ze vervangen door een electronische ontsteking, is eenvoudig relatief goedkoop en een hele verbetering)
- vacuumvervroeging
- vacuumleidingen (kunnen vaak poreus zijn en dus valse lucht aantrekken, ook een extra ijzerdraadje rond de bevestigingpunten kan wonderen verrichten)
- volt-regulator
- slechte carburator (een revisiesetje met nieuwe membranen doet wonderen)

Je vertelt echter dat het enkel bij het starten is: wat ook zou kunnen is dat het naaldventieltje in de carb wat de brandstoftoevoer regelt en wat door de vlotter wordt "bestuurd" niet goed afsluit waardoor er na het afzetten van de motor nog benzine in de carb blijft lopen waardoor deze verzuipt.
Effe het deksel van de carb afhalen en het naaldventieltje even nakijken op vervuiling en schoonblazen.
Zou je al kunnen zien door het luchtfilter van de carb te halen, de auto even te laten lopen en vervolgens af te zetten. Loopt er nog benzine uit de jets dan heb je grote kans dat het naaldventiel de boosdoener is.

Succes Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mrt 2009 23:03 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Moeizaam starten koud en warm
Kan ook zijn dat als de motor warm is e/o geweest dat de benzine in de carb verdampt hierdoor moet er eerst benzine in de carb komen en dat kan wat duren, zelf heb ik het gehad dat er met de startmotor iets aan de hand was waardoor het lang duurde voordat de motor aansloeg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mrt 2009 10:24 #7 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Moeizaam starten koud en warm

2 Fast 4 U schreef : Kan ook zijn dat als de motor warm is e/o geweest dat de benzine in de carb verdampt hierdoor moet er eerst benzine in de carb komen en dat kan wat duren ...


Hetzelfde probleem heb ik ook momenteel maar met een goede starter. Bij mij is het een combinatie van een versleten benzinepomp waardoor de benzine in de leiding terugloopt en het verdampen van de benzine in de vlotterkamer.

Nu de mooie dagen aankomen zal die k(°§e benzinepomp moeten aanpakken ...

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mrt 2009 10:57 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Moeizaam starten koud en warm
Ik dacht dat die benzinepomp niet te reviseren is, klopt dat?
Een nieuwe steken is ook niet zoveel werk hoor.
Een electrische is ook een mogelijkheid trouwens, die begint al te draaien voor je goed en wel start.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mrt 2009 20:08 #9 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic Moeizaam starten koud en warm
Hallo,

Mijn Gt heeft eenzelfde euvel.
Hij heeft eigenlijk alleen startproblemen met de koude start en dan eigenlijk alleen als hij een dag niet gelopen heeft.
Zelf heb ik ook al zitten denken dat de benzine terugloopt of verdampt. in het verleden heb ik ook al eens een benzine afsluiter geplaatst (van een LPG systeem) om het terug lopen tegen te gaan. Dit had jammer genoeg weinig effect.
Zou het alsnog aan de brandstofpomp kunnen liggen?
Of verdampt de brandstof uit de weber caburateur, wat zou ik hieraan kunnen doen?


alle tips zijn welkom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mrt 2009 21:21 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Moeizaam starten koud en warm

marcogt schreef : Hallo,

Mijn Gt heeft eenzelfde euvel.
Zelf heb ik ook al zitten denken dat de benzine terugloopt of verdampt.
Zou het alsnog aan de brandstofpomp kunnen liggen?
Of verdampt de brandstof uit de weber caburateur, wat zou ik hieraan kunnen doen?


Als de benzine verdampt moet het toch wel erg naar benzineldamp stinken in de garage (ik ga er van uit dat je daar de GT stalt).

Hoe het precies zit met een Weber weet ik niet, maar een Solex heeft een "Bowl vent assy". Een veertje drukt een rubberen afdichting tegen een ontluchtingsgat. Nu kan het rubber na X jaar verharden en verkruimelen waardoor het ontluchtingsgat niet meer wordt afgesloten zodat de benzine uit de carburator alle gelegenheid krijgt om te verdampen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2009 19:04 #11 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Moeizaam starten koud en warm
Ik heb een solex cab. En heb het zelfde probleem.
Na een paar dagen stilstand van de GT start hij moeizaam, maar als ik van tevoren de cab. open draai staat de vlotterkamer droog.
Op een of anderen manier verdampt of loopt de brandstof er uit.
:question:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2009 19:43 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Moeizaam starten koud en warm

GT-Koos schreef : Ik heb een solex cab. En heb het zelfde probleem.
Na een paar dagen stilstand van de GT start hij moeizaam, maar als ik van tevoren de cab. open draai staat de vlotterkamer droog.
Op een of anderen manier verdampt of loopt de brandstof er uit.
:question:


Toch maar eens kijken dan of het membraan van de benzinepomp niet kapot is of dat de "Bowl vent assy" goed afsluit.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2009 20:07 #13 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Moeizaam starten koud en warm
Hoe is het membraam te testen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2009 20:22 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Moeizaam starten koud en warm

GT-Koos schreef : Hoe is het membraam te testen?


De originele brandstofpomp heeft 2 kleine openingen in de behuizing onder het diafragma. Verlies van benzine door deze openingen duidt op een lek membraam.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 apr 2009 22:28 #15 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Moeizaam starten koud en warm
Bij mijn GT als hij een paar dagen niet gestart was moest ik ook lang door starten voor dat hij aansloeg, nu heb ik toch maar de brandstofpomp vervangen, en ja hoor nu start hij direct.
Dus toch een lekende membraam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.