compressie motor

01 apr 2009 17:03 #1 door Mischa
compressie motor werd gestart door Mischa
hoe hoog hoort de compressie te zijn van het 1.9 S blok te zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 17:11 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic compressie motor
Dat hangt onder meer af van welke motor je hebt (hoog of laag compressie blok).
Belangrijk is dat alle 4 de cilinders dezelfde compressie hebben. Ik had iets van 90 PSI per cilinder. Niet hoog, maar ook niet schokkend laag.
Theoretisch zou 104.7 haalbaar moeten zijn voor mijn blok.
Misschien ten overvloede: de juiste manier om compressie te meten is met alle bougies eruit, het gaspedaal ingedrukt en eventueel een beetje olie in de cilinder..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 17:44 #3 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic compressie motor
mijn blok is het amerikaanse dus als het goed is mider pk's

cilinder 1 t/m 4
1- 6 bar
2- 5.5 bar
3- 5 bar
4- 4 bar

als ik dan op de zuigers olie doe dan kan ik er 2 bar druk bij optellen.

Kan ik hier uit opmaken dat het blok overhaald moet worden
Waarschijnlijk is dit ook de reden dat ik de webers niet goed krijg.

Cilinder 1 heeft ook last van een vette bougie

tevens als ik naar de kleppen kijk
verdeler staat op cilinder 1
geen ruimte op de kleppen om er een voeler tussen te krijgen
daarintegen op cilinder drie, de inlaat kan ik 0.20 MM tussen krijgen 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 18:02 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic compressie motor
Je kunt het eenvoudig bereken wat het ongeveer zou moeten zijn, uitgaande van een motor in topconditie.
Voor de laag compressiemotor: 14.7 PSI x 7.6 PSI= 111.7 PSI=7.7 BAR
Voor de hoog compressiemotor: 14.7 PSI x 9 PSI=132.3 PSI= 9.1 BAR.

14.7 staat voor de buitenluchtdruk. 7.6 en 9 dus voor een blok in goede conditie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 18:25 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic compressie motor
Kleppen stellen?
Ik heb het destijds zo gedaan:
Motor laten draaien en de moer van de tuimelaar lossen tot dat ie begint te rammelen. vastdraaien tot het rammelen stopt, daarna nog een volle slag aandraaien.
maar dit is ook weer zoiets waar verschillende theorieën over bestaan. Waarschijnlijk dat een ander forumlid er ook weer een andere methode op na houdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 20:18 #6 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic compressie motor
Ik vind dat de druk erg laag is, maar het ouderlingen druk verschil is ook erg groot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 20:46 #7 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic compressie motor
ja die druk onderling vond ik ook wel erg groot

maar zou dit door de kleppen kunnen komen mede het feit als cilinder 1 in z'n BDP. staat kan ik er geen voeler tussen krijgen
en bij cilinder 3 ligt de tuimelaar vrij en kan ik er 0.2 mm tussen krijgen het lijkt mij dat dit niet hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 21:11 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic compressie motor
Mijn eerste bericht was een beetje dom...heb het verwijderd...:blush:
Als zuiger 1 op zijn BDP EN op ontsteken staat is zuiger 3 beneden. Deze staat klaar voor de compressieslag en moeten beide kleppen dus dicht staan. Er mag dus ruimte tussen de klepsteel en de tuimelaar zitten, maar 0.2 is denk ik wat veel.
Als het hydraulische kleppen zijn en de motor niet draait is het misschien wel mogelijk dat de stoter wat ruimte veroorzaakt. Daarom denk ik dat het beter is de kleppen te stellen met draaiende (en dus met olie gevulde stoters) motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 23:34 #9 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic compressie motor

Mischa schreef : tevens als ik naar de kleppen kijk
verdeler staat op cilinder 1
geen ruimte op de kleppen om er een voeler tussen te krijgen
daarintegen op cilinder drie, de inlaat kan ik 0.20 MM tussen krijgen 8)7


Daar moet je niet naar kijken speling moet je meten als beide kleppen dicht zijn, dus als de cilinder in de onsteek stand staat, heb je hydraulische stoters moet er geen speling zijn heb je vaste stoters dan moet de speling 0.30 mm zijn rij je op LPG dan moet de speling 0.35 zijn!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 23:36 #10 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic compressie motor
Wat de druk in de cilinder betreft deze is bij mijn huidige motor [16 S] 3 cilinders met 10 bar en eentje met 8 bar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 23:39 #11 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic compressie motor
misschien een stomme vraag maar hoe onderscheid je een vaste en een hydraulische stoter zonder h'm er uit te halen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 23:44 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic compressie motor

Mischa schreef : misschien een stomme vraag maar hoe onderscheid je een vaste en een hydraulische stoter zonder h'm er uit te halen


Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden :lol:

Een hydraulische stoter heeft een kapje boven op de kop, een foto is hier wat makkelijker om het verschil te laten zien, maar ik heb geen, maar als ik me niet vergis, zijn de US uitvoeringen niet allemaal met hydraulische klepstoters uit gevoerd??
Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen van beide klepstoters morgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 00:05 #13 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic compressie motor
Als de Hydraulische zo'n kapje (ringetje) hebben dan zitten er bij mij hydraulische in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 15:28 #14 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic compressie motor

GranTurismo schreef : ... de juiste manier om compressie te meten is met alle bougies eruit, het gaspedaal ingedrukt en eventueel een beetje olie in de cilinder..


Kleine verbetering :cool: , de juiste methode om de compressie te meten is :

(motor warm, kleppen juist ingesteld, alle 4 bougies eruit, (+) draad van de spoel eraf, luchtfilter eraf, gaskleppen vol open)

1. droge fase = alle 4 cylinders uitmeten beginnend bij cyl 1 en waarden noteren
2. natte fase = +/- 10cc motorolie in de te meten cylinder doen, waarde noteren en herbeginnen (steeds bij cyl 1 beginnen)
3. droge waarden per cylinder onderling vergelijken : vanaf 25% verschil duidt het op een probleem op dat cylinder (cylinderkoppakking, kleppen, gebroken zuigerveer, ...)
4. droge en natte waarden onderling vergelijken : vanaf 25% verschil duidt het op versleten zuigerveren.

In het werkplaatshandboek staat er de minimumdruk 7,25 bar is. Waarden daaronder duiden op een probleem op dat cylinder of op een versleten motor indien op de 4 cylinders.

2 Fast 4 U schreef : ... zijn de US uitvoeringen niet allemaal met hydraulische klepstoters uit gevoerd??


Neen :no: , voor de US versies : '68-'70 => meestal mechanische stoters, '71 = mogelijks hydraulische stoters, '72 => hydraulische stoters.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 18:16 #15 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic compressie motor
Nou vandaag m'n kleppen gesteld.

daarna de compressie gemeten eerst op de droge toen op de nate fase waarde bleven gelijk
1- 110 PSI
2- 100 PSI
3- 100 PSI
4- 100 PSI

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 18:56 #16 door gvy
Beantwoord door gvy in topic compressie motor
Hoy,

Bij mijn 2.2i heb ik begin vorig jaar, toen ie op m'n werktafel stond de volgende waarden gemeten.

1 - 190PSI = 13.1 bar
2 - 180PSI = 12.4 bar
3 - 180PSI = 12.4 bar
4 - 185PSI = 12.75bar

Ik denk dat dat vrij hoge waarden zijn, maar dit blok is ooit getuned, heeft een andere nokkenas , andere klepveren en klepstoters, dus heeft ie vermoedelijk ook hogere kompressiewaarden meegekregen ( gevlakt)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 19:06 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic compressie motor

Mischa schreef : Nou vandaag m'n kleppen gesteld.

daarna de compressie gemeten eerst op de droge toen op de nate fase waarde bleven gelijk
1- 110 PSI
2- 100 PSI
3- 100 PSI
4- 100 PSI


Nou, vind dat toch niet heel slecht.

1. van 6 naar 7.6
2. van 5.5 naar 6.9
3. van 5 naar 6.9
4. van 4 naar 6.9



Die 90 PSI waar ik het over had in mijn eerdere bericht was overigens niet goed gemeten destijds. Had toen gewoon één bougie eruit gehaald en gemeten (was toen niet wetende hoe het eigenlijk moest).

Hoe heb je de kleppen nu nog gesteld? En merk je voor de rest nog verschil in het rijden of het draaien van de motor zelf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 19:44 #18 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic compressie motor

Nou, vind dat toch niet heel slecht.
1. van 6 naar 7.6
2. van 5.5 naar 6.9
3. van 5 naar 6.9
4. van 4 naar 6.9

Nee dat dacht ik ook

De motor draait gelijk een stuk rustiger

kleppen gesteld met draaiende motor eerst lossen tot ze gingen tikken toen vastzetten en dan nog een hele slag vast
hoefde de moeren niet echt los te draaien voordat ze begonnen te tikken stonden dus niet echt goed.
Maarja dat bleek ook dan wel.

Hoe het rijdt weet ik nog niet teneerste omdat m'n oprit ligt versperdt
met een paar kub hout die ik eerst nog naar achter moet brengen. :grind:

En ten tweede ben met een ombouw bezig naar 2 dubbele webers
hiervoor stond er de bekende solex op die overigens nog aardig nieuw is.

Dus eerst het hout opruimen de webers opnieuw afstellen (wat overigens nu wel makkelijker zal gaan) en dan een stukje tuffen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 22:38 #19 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic compressie motor
Hier is het officiël:



c_/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 22:56 #20 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic compressie motor
Topic opgeschoond om misverstanden te voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.