GT start niet meer

20 mrt 2010 16:59 #1 door mike
GT start niet meer werd gestart door mike
Hoi allemaal

Ik ben mijn gt klaar aan het maken voor het goede weer.
Nu heb ik de carburateur gereviseerd en alles er weer op gezet.

Eergisteren de gt weer gestart en hij deed het gelijk hij liep wel onregelmatig maar voor de rest sloeg hij gelijk aan.

Nu vandaag weer verder gegaan ik had nog wat slangen die erop moesten enzovoort.
Vandaag proberen te starten maar niks hij wil niet meer starten. Ik heb hem 1 keer aan de praat gekregen maar alleen met het gaspedaal op de vloer en dan loopt hij heel beroerd en er komen flinke knallen ui de uitlaat.

Weet iemand wat het kan zijn? Aangezien er flinke knallen uit de uitlaat komen denk ik de ontsteking maar daar ben ik niet aan geweest dus ik weet het niet.

Het is een 1.9s met solex carburateur.

Groetjes Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2010 18:58 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic GT start niet meer
Mike, het lijkt er toch op dat je een ontstekingsprobleem hebt.
Is het vacuumslangetje wat van de carb naar de verdeler gaat toch (goed) aangesloten.
Hoe je alles precies moet aansluiten wordt ergens anders in één van de topics uitgelegd.
Is de carb ver uit elkaar geweest? Ik heb ook eens gehad dat er bij het terug in elkaar steken iets niet goed zat en dat de vlotterkamer overliep.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2010 19:29 #3 door mike
Beantwoord door mike in topic GT start niet meer
Hoi

Ik heb met de vacuuum niks gedaan maar ik zal het even nakijken. Ik denk idd een ontstekingsprobleem maar ik ga morgen toch even kijken bij de carburateur of er niks verkeerd zit of sproeiers verstopt zitten of zoiets.

Ik heb trouwens wel iets raars ontdekt met het goed zetten van de ontsteking.

Normaal als je het vliegwiel goed zet op het merkteken moet de rotor toch bij de inkeping staan op de ontsteking (cilinder 1) ?

Wat ik ook doe de rotor komt er niet eens in de buurt hij blijft bij cilinder 4 hangen.

Ik heb er verder nooit geen problemen mee gehad en er zo mee gereden vanaf dat ik hem kocht maar het blijft vreemd.

Zeker dat als ik de rotor op de inkeping zet mijn kleppen wel goed staan om te stellen en mijn cilinder vermoed ik dan ook boven is.

Iemand een verklaring hiervoor? En kan dit nu ineens problemen geven?

Gr MIke [img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/6995=34-opel gt.jpg-thumb.jpg[/img]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2010 19:33 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT start niet meer
Dat klopt ook. Draai de motor aan de krukas nog eens een volledige slag door tot het merkteken in het vliegwiel en de naald ik het koppelingshuis weer in één lijn staan. Als het goed is staat de rotor nu inderdaad naar de inkeping op de behuizing van je ontsteking te wijzen. Vergeet niet dat de ontsteking maar een halve slag verder gaat als de krukas één slag verdraait. Cilinder 1 en 4 komen gelijktijdig boven. Het ene moment staat cilinder 1 op ontsteken en is cilinder 4 klaar met zijn uitlaatslag, een volledige draai van de krukas en het is precies omgekeerd.
De merktekens vliegwiel-koppelingshuis zijn dus bepalend voor het BDP van 1 en 4, de inkeping op het huis van de ontsteking bepalend voor de onsteking van cilinder 1.
Kan je het nog volgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2010 20:37 #5 door benny
Beantwoord door benny in topic GT start niet meer
omdat hij hard knalt denk ik aan de onstekingsvolgorde,
de volgorde is 1-3-4-2.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mrt 2010 22:31 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic GT start niet meer
Het is te controleren als het kogeltje op het vliegwiel bij het pijltje is, dan staan zoals Rini zei, zuiger 1 en 4 boven.
cilinder 1 moet nu ontsteken, daardoor zullen de tuimelaars speling hebben.
door de kleppendeksel weg te halen en alles staat zoals boven beschreven moeten de tuimelaars "los" zitten.

Voor de duidelijkheid:

De nokkenas doet de stoters omhoog en omlaag gaan.
De stoters bewegen de tuimelaars, deze zijn scharnierend opgesteld en zullen de beweging van de stoters volgen.
De tuimelaars zullen de klep omlaag drukken zo gauw de tuimelaar omhoog gedrukt wordt door de stoter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 10:07 #7 door mike
Beantwoord door mike in topic GT start niet meer
Ik begrijp het allemaal maar ik heb net nog eens goed gekeken en zie dat als ik alles op tijd zet dus het vliegwiel goed op het merkteken dan staat mijn rotor naar het schroefje te wijzen waar het beugeltje aan zit om de verdeel kap vast te zetten. dit is dus cilinder 2 die het laatst moet ontsteken volgen de ontstekings volgorde. en als ik verder draai komt hij bij 1 uit en die staat dan idd op ontsteken.

Dus ik vermoed dat de vorige eigenaar met het terug bouwen van de ontsteking hem er niet goed ingezet heeft zoals het hoort. En ik na het vervangen van de bougiekabels de goede volgorde heb aangehouden maar als hij verkeerd zit dan is dit dus fout.

Of zit ik er zelf naast?

Wel handig dat je nu foto,s zo uit je bestand kan weg zetten hier trouwens een goede verbetering.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 11:29 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT start niet meer
Misschien dat je het best bij de basis kan beginnen. Daarna de boel finetunen met een stroboscoop. Eerst de kogel in het vliegwiel op de naald in het koppelingshuis zetten. Daarna de rotor naar het merkteken op het distributiehuis laten wijzen.
Dan staat hij in ieder geval qua statisch ontsteekpunt goed en zou hij moeten kunnen draaien. Controleer ook even of de bougiekabel die overeen komt met de positie van de rotor inderdaad naar cilinder #1 loopt. Wellicht ten overvloede, cilinder #1 is de cilinder die het dichtst bij de radiator zit (ja, er zijn mensen die dit als cilinder #4 zien). Op de foto wijst de pijl naar het merkteken. Het gebeurd ook wel eens dat het door vuiligheid niet meer zichtbaar is en dat iets anders als merkteken wordt aangezien.

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 13:31 #9 door mike
Beantwoord door mike in topic GT start niet meer
Ok dank je voor de info. Zo te zien op de foto zit mijn ontsteking helemaal verkeerd. Bij mij zit de zaagsnede nu ergens rechts naar de bestuurderskant gericht maar zo te zien moet hij meer naar het spatscherm gericht zijn.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 14:06 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT start niet meer
Zou kunnen, belangrijker is dat alles goed staat ten opzichte van de merktekens.
Neem anders deze pdf eens door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 19:43 #11 door mike
Beantwoord door mike in topic GT start niet meer
Mensen hij doet het weer. Mijn ontsteking stond helemaal verkeerd en er zaten 2 sproeiers verstopt. Alles goed gezet zoals eerder tegen me gezegd is en in eerste instantie niks daarna verder gaan kijken en bleek dat de merktekens goed stonden maar moest de volgorde anders doen omdat hij niet bij cilinder 1 stond maar bij 4. Ik heb de foto als basis genomen en zo op merktekens gezet. Daarna starte hij goed alleen toen viel hij elke keer uit dus daarna verder gaan zoeken en toen ik de carburateur open maakte en de sproeiers eruit haalde zag ik dat er 2 verstopt zaten.

Hij loopt nu prima wel grote blauwe pluimen in de garage maar goed hij heeft ook 3 maanden niet gelopel.

Morgen avond de kleppen stellen en dan nog wat exterieur werk en ik ben klaar voor het goede weer.

Bedankt voor jullie reacties.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 20:30 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT start niet meer
Geweldig dat ie het weer doet :thumbup:
Succes met het kleppen stellen. Mocht je daar ook problemen ondervinden staan we weer voor je klaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 21:46 #13 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic GT start niet meer
Al weer een tevreden klant :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 22:00 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic GT start niet meer

mike schreef : toen ik de carburateur open maakte en de sproeiers eruit haalde zag ik dat er 2 verstopt zaten. Gr Mike

Misschien overbodig om te vermelden, maar een inline benzinefilter kan veel ellende en gezoek voorkomen, zeker nadat het zaakje uit elkaar is geweest.
Goed om te horen dat ie weer loopt Mike :thumbup:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 23:02 #15 door mike
Beantwoord door mike in topic GT start niet meer
nogmaals bedankt. ik zal van de week eens foto,s maken van mijn gt en hier weg zetten wel zo leuk denk ik.

gr mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mrt 2010 23:16 #16 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT start niet meer
Altijd leuk. Showcase is the place to be.
Op het plaatje in je eerdere bericht staat ie al flink te glimmen.
Mooi hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mrt 2010 21:53 #17 door mike
Beantwoord door mike in topic GT start niet meer
OK dank je voor de link ik ga er zeker wat mooie plaatjes weg zetten.

Ik heb nog een vraagje ik ben met de stroboscoop lamp in de weer geweest en als de motor stationair loopt dan blijft alles op tijd staan. Alleen als ik gas geef ben ik mijn op tijd gezette punten kwijt.

Hoort dit zo of moet ook met extra toeren alles op zijn plek blijven?

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mrt 2010 22:24 #18 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT start niet meer
Hoe hoger het toerental hoe meer vacuumvervroeging er optreedt.
Meestal staat in de afstelgegevens het aantal graden opgegeven bij een bepaald toerental. Is misschien ook wel een beetje in te beelden. Op een gegeven moment gaat de boel zo snel binnenin het blok dat er best iets eerder ontstoken mag worden om het toch allemaal soepel te laten draaien. Gebeurd dat niet dan vindt de ontbranding plaats terwijl de zuiger al terug naar beneden aan het gaan is. Weet je toevallig het typenummer van je verdeler? Misschien dat ie wel voorkomt in de lijst die ik vandaag heb geplaatst in de rubriek downloads.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.