Motor opel gt loopt niet goed

04 apr 2010 11:05 #1 door GT73
Motor opel gt loopt niet goed werd gestart door GT73
Opel Gt met motor 1900 E + Weber carburateur.
Heeft één benzineleiding van de tank naar de carburateur.
De motor loopt niet goed en stinkt naar benzine.

Mijn vragen:

Moet er een tweede leiding lopen van de carburateur naar de tank terug?

Tevens zit er een andere benzinepomp op (zelf regelende pomp) kan dit er iets mee te maken hebben?

Of liggen de problemen misschien ergens anders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 12:36 #2 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Motor opel gt loopt niet goed
Welkom op het Forum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 13:09 #3 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Motor opel gt loopt niet goed
Welkom hier!!
Stel je anders eerst eens even netjes voor, weten wij ook een beetje wie jij bent.
Daarnaast kan en mag je natuurlijk ook foto's plaatsen van jouw GT.
Dan wat betreft jouw vraag.
Heb je de ombouw zelf gedaan of was dit al zo?
Heeft hij daarvoor wel goed gelopen?
Hoe meer info hoe beter, wij moeten het anders ook maar raden en dan krijg je waarschijnlijk goed bedoelde adviezen waar jij niets aan hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 14:50 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motor opel gt loopt niet goed
Hallo GT73, welkom op het forum.
Inderdaad is meer info wenselijk wat je probleem aangaat.
Bij gebruik van de mechanische benzinepomp loopt er geen leiding retour. Bij electrische vaak wel, maar is misschien ook afhankelijk van het type.
Een benzinelucht kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Ook de ontluchting van de tank is hier nogal eens de oorzaak van. En dan nog. Bij mijn GT is de tankontluchting aangesloten zoals de PDF in de rubriek downloads. Maar als ik hem te vol gooi ruikt het toch echt niet lekker in de auto (althans, na een half uur ofzo, vind de benzinelucht wel bij een oude auto passen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 19:13 #5 door GT73
Beantwoord door GT73 in topic Motor opel gt loopt niet goed
Ik heb oranje gt bouwjaar 1973, laatste model met manta achterlichten. De auto is vroeger vanuit California geimporteerd (1998).
Ik heb deze auto gekocht in 2000.

Toen liep de auto al niet zo goed, als een auto hoort te lopen.

Ik heb er een originele opel gt luchtfilter opgezet, er zat eerst een open luchtfilter op. Tijdens het optrekken smoorde hij eerst en daarna schoot hij ineens weg. Met dit originel gt filter is dit nu goed.
Heb de gekocht met een defecte bezinepomp, er zit geen originele benzinepomp op.
Waarna ik diverse bezinepompen heb uitgeprobeerd.
De carburateur zat al op de auto toen ik hem heb gekocht.

Als ik gas geef bij het starten krijg ik hem haast niet meer aan de praat, ik heb het idee dat de motor dan teveel benzine krijgt (verzuipt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 21:39 #6 door nico
Beantwoord door nico in topic Motor opel gt loopt niet goed
Hey,

Indien er een elektrische benzinepomp inzit, zal je (zoals hierboven reeds vermeld) een retour moeten leggen vrees ik. Zodat het teveel aangevoerde benzine terug naar de tank kan lopen. Dat zal waarschijnlijk het probleem met de benzinelucht al grotendeels verhelpen. Het blijft echter een oude wagen dus de extra geluiden en geurtjes zal je er moeten bijnemen. :smilegrin:

Wat het starten betreft, moet je voor het starten het pedaal 1 maal volledig induwen (zo wordt net voldoende benzine voorzien) en vervolgens, zonder gas te geven starten.

Grtz
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 23:11 #7 door benny
Beantwoord door benny in topic Motor opel gt loopt niet goed
volgens mij is het enkel de benzine die te oud is, als de benzine er al 2 jaar of langer inzit is het zeker de benzine,
als de benzine echt ruikt is hij ook te oud,
gebeurt meer de laatste tijd, vroegere benzine ging 5 jaar of zelf langer mee, al de oude benzine eruit en nieuwe erin,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 apr 2010 13:15 #8 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Motor opel gt loopt niet goed
Hoi GT73,

De benzinepomp is elektrisch aangedreven neem ik aan?
Er zijn dan 2 smaken mogelijk (misschien wel meer maar ik ken er 2).

Een circulatie pomp zoals gebruikt bij injectie systemen.
Hierbij zal de pomp blijven persen totdat je het contact uitzet. Voor dit type pomp is een retourleiding nodig zodat de benzine continu kan rondstromen (circuleren).

Een membraam pomp gebruikt voor carburatoren.
Deze pomp meet hoeveel druk er op de leiding staat en als deze voldoende is zal de pomp stoppen. Wordt de druk te laag zal de pomp weer een paar slagen geven om de druk weer op peil te brengen. Zelfde idee als een compressor alleen wordt nu brandstof op druk gehouden i.p.v. lucht.

Jouw opmerking met 'zelf regelende' doet mij vermoeden dat het om een membraam pomp gaat maar voor de duidelijkheid.

Als je een circulatie pomp in je GT hebt zitten zal deze continu een enorme druk op je vlotter kraantje zetten. Als het kraantje deze druk niet aan kan zal de benzine overlopen in de motor maar ook buiten de carburateur. De motor verzuipt en de benzinelucht van onder de motorkap komt al snel via de ventilatie openingen in de GT terecht.

Het plaatsen van een retourleiding zal wel verbetering geven maar de druk op de vlotter kraan blijft erg hoog omdat een circulatiepomp met hogere drukken werkt dan een membraam pomp. Hoeft het probleem dus niet op te lossen.

Plaats een mechanische (originele) pomp of een membraam pomp als er nu een circulatie pomp in zit.

Als de membraam pomp er al op zit loop dan alles na.
Neem niets aan maar controlleer het. (assumption is the mother of all f***ups)
Bij twijfer losmaken voor betere inspectie

Je kunt eventueel de benzine leiding van de carb losgooien en afdoppen (of de pomp uitzetten).
Een losse slang op de carb aansluiten en met een kannetje d.m.v. heveling de benzine laten toevoeren waarbij de druk zeker niet te hoog is en dan zou de motor zeker niet mogen verzuipen als de pomp het probleem is.

Succes met het opsporen van het probleem.

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.