Olie lekken

11 juni 2010 16:07 #1 door a3aan
Olie lekken werd gestart door a3aan
Hoi mijn Opel GT lekt olie, (2.0S motor) en redelijk veel. Ongeveer een vlek van 15 cm na 2 dagen onder de motor op de grond.

Kan een versleten koppakking dit veroorzaken? Ik dacht dat de olie alleen tijdens het rijden zo hoog in het blok kwam, maar als hij een week stil staat gaat het lekken gewoon door. Ik heb de compressie eens gemeten. 7 tot 7,5 bar in de cilinders en met olie toegevoegd 1 bar meer. Is hier meer aan de hand of is het echt de koppakking?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juni 2010 17:31 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Olie lekken
Als ik jou was zou ik er eens onder kruipen, alles schoonmaken en later kijken waar de lekkage vandaan komt.
Vaak lekt de pakking van de oliepomp of de brandstofpomp. En wie weet is het enkel maar de afsluitdop van het carter.
Als de auto stilstaat kan het lek enkel maar onderaan zitten en waarschijnlijk niet bij de koppakking.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juni 2010 19:00 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Olie lekken
Het is zelden dat en koppakking olie naar buiten lekt.
Wat wel mogelijk is:
dat de oliekeerring van de krukas of voor of achter of beiden lekken.
de klepdekselpakking lekken
de carterpakking lekken
lekken langs de oliepeilstok
en alles wat Patrick schreef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juni 2010 23:27 #4 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Olie lekken
ik had ook ooit een enorme lekkage. Het was die dikke bout, althans, ik had een flinke sleutelmaat nodig. Die bout zit in de buurt van het oliefilter. Kan het de "kettingspanner " geweest zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2010 22:41 #5 door fleur59
Beantwoord door fleur59 in topic Olie lekken
Ik denk de bout van de oliedrukregelventiel.

Groet Wim


Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2010 20:04 #6 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Olie lekken
Ha Wim, wordt hier steeds gezelliger met GT club NL leden (van het eerste uur).

gr
Theo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2010 21:45 #7 door REDHEAD
Beantwoord door REDHEAD in topic Olie lekken
wat is er mis met de jongere generatie gt club nl leden
of val ik daar niet onder?????
plusminus 5 jaar lid :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2010 00:06 #8 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Olie lekken
ik weet toevallig dat Wim een ouwe (gt club) "rot" is.
Zelf was ik lid vanaf 1987 tot ergens begin 21e eeuw.:rolleyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2010 08:46 #9 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Olie lekken
Ik ben fleur59 (alias Wim) twee weken geleden op een oldtimertreffen bij ons in de buurt (Steyl) toevallig tegen het lijf gelopen. Heb hem toen op dit mooie forum gewezen. Leuk om te zien dat hij de weg heeft gevonden.
Hij is idd een oude rot vd GT Club NL. Hij (en zijn vrouw) zijn al bijna sinds de oprichting vd club (in 1977) lid. Ze hebben een witte GT die al 'eeuwen' stil staat. Ben zelf al sinds 1993 lid, maar ik heb hun GT nog nooit zien rijden. Over lang lopende restauraties gesproken!! Nu de kids groot zijn is de restauratie wel weer in een stroomversnelling terecht gekomen. Gr Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2010 14:53 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Olie lekken

CHEF1-GT schreef : Heb hem toen op dit mooie forum gewezen.

:thumbup:

CHEF1-GT schreef : Leuk om te zien dat hij de weg heeft gevonden.

:thumbup: :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2010 13:08 #11 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Olie lekken

a3aan schreef : Hoi mijn Opel GT lekt olie, (2.0S motor)


Ik heb het blok eens laten open maken, blijkt dat de cilinderkop niet perfekt past op het onderblok. Er zouden 2 bouten ontbreken. Dit veroorzaakt de lekkage. Vorige eigenaar heeft dus een blok in elkaar geflanst van verschillende onderdelen. Maar nu gaan we dat oplossen met een speciaal soort kit om hem toch luchtdicht te krijgen. Maar jammer dat ik geen garantie krijg op een lekvrije GT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2010 19:31 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Olie lekken
Hij heeft een "nieuwe" kop op een "oude" blok geplaatst.
Je mist twee bouten aan de voorkant, als je een "nieuwer voorstuk, waar de ketting van de nokkenas in loopt, kan krijgen is het probleem opgelost :yes: maar wel een hoop werk -O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2010 22:18 #13 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Olie lekken
Of een oude kop op een nieuwer onderblok :)

Als dit zo is, een andere kop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2010 12:31 #14 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Olie lekken
Ik heb eens even gekeken en het blijkt inderdaad zo te zijn dat de cilinderkop vast moet worden getrokken met 2 bouten, waarvoor er in het blok zelf geen gaten zijn. De reparatie met koppakking is inmiddels geschied en de auto lekt niet meer. Een vloeibare pakking extra rondom moet dit euvel voorlopig zien tegen te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 juni 2010 00:05 #15 door Thijsse
Beantwoord door Thijsse in topic Olie lekken
vloeibare pakking aan je koppakking gedaan?

dan haal het maar weer uit elkaar, heb hier een paar blokken staan die daardoor kapotgelopen zijn door verstopte oliekanalen en koelwater verstoppingen

beter de juiste kop bij het blok zoeken

ik heb evt ook nog wel een 1.9s staan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 juni 2010 08:49 #16 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Olie lekken
De 1e types hadden de 2 voorste kopbouten niet, waardoor deze vaak aan de voorkant wat gingen lekken, ze hebben daarna een modificatie ddorgevooerd en blokken gebruikt met de 2 extra kopbouten.
Jij hebt dus een 1e serie blok, en een 2e serie kop.
T past dus wel op elkaar alleen het euvel ( lees lekkage) komt hierbij dus nog weleens voor.
Wat ook kan is een andere oliepomphuis monteren waar wel al de boutgaten inzitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 nov 2010 09:38 #17 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Olie lekken
pfff, ben er uit.. 2.0S onderblok.. 1.9S cilinderkop :lol:
(Als m'n monteur 't goed heeft)
Vandaar.. Oke als ie niet meer start vraag ik gewoon jullie weer :rolleyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 nov 2010 03:54 #18 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Olie lekken
Het lijkt er op de je motor een samenraapsel van onderdelen is. Aangezien je een aantal posts geleden schrijft.

a3aan schreef : Ik heb eens even gekeken en het blijkt inderdaad zo te zijn dat de cilinderkop vast moet worden getrokken met 2 bouten, waarvoor er in het blok zelf geen gaten zijn.

En nu zegt je monteur dat je een 1.9 kop en een 2.0 blok hebt.

De 2.0 motoren hebben ALTIJD de voorste 2 kopbouten. Alleen de vroege 1.9 motoren hadden deze kopbouten niet. Het typenummer van een blok staat overigens aan de linkerkant t.h.v de oliepeilstok. Op een cilinderkop staat ook een typenummer (langs het 2e bougiegat). Als het klopt wat jou monteur zegt dan zit er een oud distributiehuis op je blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 nov 2010 09:38 #19 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Olie lekken
Oké, ik zal nog eens goed gaan kijken.. zal vast zo zijn dat ik me vergis 8)7. Ik weet dat die bouten ontbreken en dat op het onderblok 2.0S staat. Ik denk dat je gelijk hebt, dat de cilinderkop geen gaten heeft, en het onderblok wel. Niet zo handig van me om zo'n topic zo te beginnen, ik wil geen verwarring scheppen.8)7 Maar hoe meer discussies hoe meer ik misschien ervan snap.
Ik kreeg medegedeeld dat deze combinatie in ieder geval wel mogelijk is zonder al te veel problemen, zonder die 2 kopbouten dus. Ik las ergens dat een 2.0S motor normaal een Varajet II als carburateur heeft. Maar op de mijne zit een Solex. Misschien vanwege de cilinderkop?

Al met al een hele puzzel geloof ik. Maar zolang hij rijdt ben ik blij.

groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 nov 2010 12:12 #20 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Olie lekken
Geen probleem a3aan, dit forum is er tenslotte om elkaar te helpen en om van elkaar te leren.

Een oude cilinderkop is overigens gemakkelijk te herkennen. De voorzijde vd kop is net zo mooi afgerond als de voorzijde van de klepdeksel. Nieuwere koppen zijn hoekiger en dan zie je ook de voorste 2 kopbouten gedeeltelijk zitten

Gr, Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.