Veroudering benzine??

05 apr 2008 12:48 #1 door GranTurismo
Veroudering benzine?? werd gestart door GranTurismo
Ja, dat kan dus blijkbaar.
Ik vond het onderstaande stukje op het i-net.


Vraag: Wij bezitten een aantal oldtimers waarmee niet of zelden wordt gereden. Doordat de auto’s langdurig stil staan kristalliseert de benzine in de leidingen en gaan benzinepompen stuk. Kent u een oplossing voor dit probleem? Hoe voorkomen we schade door het verouderen van de benzine?

Garage Verheijen, Grobbendonk

Antwoord:
Wij hebben het probleem voorgelegd aan Peter de Leeuw van Forté, een specialist in inwendige reiniging van motoren. Hij zegt er het volgende over:

“Benzine is onderhevig aan veroudering, onder andere door oxidatie met lucht. Hierbij wordt de zuurgraad van benzine verhoogd, wat tot corrosie van metalen delen kan leiden. Door de verzuring treden teer, vernis en hars uit de benzine, wat lakafzettingen geeft in tank, tankelement, brandstofpomp, vlotterkamers van carburateurs, sproeiers, vlotternaalden, benzinekranen enz. In geval van injectiemotoren vervuilen de injectornaalden wat voor slechte sproeibeelden zorgt. Dit verstoort de mengselbereiding. Bij K-Jetronic systemen vervuilen tevens de brandstofverdelers waardoor de druk per injectorleiding afwijkt. Brandstoftanks van oldtimers zijn vaak voorzien van beluchting, zodat in de zomer de lichte fracties van de benzine verdwijnen waardoor de benzinekwaliteit snel vermindert. Startproblemen zijn hier het gevolg van omdat de lichte fracties noodzakelijk zijn om een motor gemakkelijk te kunnen starten.
Om de veroudering van benzine tegen te gaan en de opslagbestendigheid van de benzine te verhogen is toevoeging van Forté Gas Treatment aan te bevelen. Om het zuur te neutraliseren en lakafzettingen op te lossen en te voorkomen kan Forté Fuel System Cleaner worden toegevoegd.

Voor het stallen van de oldtimer moeten de beide reinigers aan zo vers mogelijke benzine worden toegevoegd waarna de tank maximaal afgevuld wordt. De veroudering en vervuiling zullen dan tot een absoluut minimum worden beperkt. Bij stalling langer dan een jaar moeten ieder jaar de benzine en de reinigers vervangen worden om de beste bescherming tegen veroudering en vervuiling te waarborgen.”

Producten van Forté vind je hier .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2008 17:16 #2 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Veroudering benzine??
een leuk theoretisch verhaal, meneer Peter de Leeuw moet ook zijn producten verkopen, dat is begrijpelijk en ik zal hem niet tegen spreken dat benzine verouderd met de tijd
maar benzine zit in leidingen en in de tank, benzine heeft een hoge dampdruk, waardoor er nauwelijks lucht in de tank kan komen of de tank moet praktisch leeg zijn dan kan er bij grote buiten temperatuur verschillen lucht in gezogen worden en lucht is vochtig, de waterdamp zal gaan condenseren en verdampt niet meer.
de praktijk is iets anders, ik heb in mijn douanedepot een 1963 caddillac gehad deze heeft er bijna 10 jaar gestaan zonder enig onderhoud oid. toen hij eruit mocht, starten homaar.
tank zat nog halfvol dus luchtfilter eraf, een kop benzine in de carburator, starten en lopen zonder problemen, nou ja één probleem de handrem zat vast geroest.
zet je je auto voor een langere tijd weg, dan tank vol speciaal geld dit voor diesel

pieter

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.