dorpels restaureren

23 feb 2011 21:12 #1 door nico
dorpels restaureren werd gestart door nico
Heren,

Ik ben mij aan het voorbereiden voor de restauratie van mij GT en heb enkele vragen.
Ik ben zowiezo van plan om de buitendorpel en de zijkant van de vloerplaat te vervangen daar er onderaan enkele plaatsen zijn waar deze rot worden en zijn.
Binnendorpel is nog in goede staat en tussendorpel moet ik nog zien.

Hoe ga ik hier nu het best te werk? Mag ik de stukken die ik wil vervangen (buitendorpel en de zijkant van de vloerplaat ) eruit snijden en daarna de nieuwe stukken erin lassen. Of doe ik best stuk per stuk? Of kanhet geen kwaad om alles er in één keer uit te slijpen als je kant per kant doet?

En hoe ver loopt de dorpel door? Of loopt deze van de A naar de B-stijl en wordt deze daaraan gelast?

Thanks
Nico

Ps: voor de ongeduldigen, de restauratitie en bijhorend verslag zal waarschijnlijk voor na het najaar 2011 zijn. :smilegrin: Wil mij eerst goed voorbereiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2011 21:19 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic dorpels restaureren

nico schreef : Wil mij eerst goed voorbereiden.

Dan zou ik maar alvast beginnen met sparen en de zomervakantie gaan annuleren. :lol:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2011 12:43 #3 door tunepipe911
Beantwoord door tunepipe911 in topic dorpels restaureren
opletten als je teveel in één keer uitslijpt dat het koetswerk niet doorhangt of vervormd door eigen gewicht,de dorpels houden het chassis in strakke vorm:exclamation:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2011 21:48 #4 door nico
Beantwoord door nico in topic dorpels restaureren
Dat was net de bezorgdheid. Zal dus best stuk voor stuk gaan doen veronderstel ik.
Heeft hier nog iemand ervaring mee?

@ Pecje: Wat dat sparen betreft ben ik nu reeds met het (dure) plaatwerk begonnen. Het zwaarste begint straks, nl mijn wederhelft overtuigen van het herspuiten... :smilegrin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2011 09:48 #5 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic dorpels restaureren
Hey Nico,
Ik heb je toch niet aangezet om ook aan je GT te beginnen he :rolleyes:...
Grtz Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2011 17:07 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic dorpels restaureren
Nico,

Ik heb bij de recente restauratie onder andere de rechter buitendorpel en tussenplaat vervangen.

de andere binnen, tussen en buitendorpel had ik bij de oorspronkelijke restauratie ( 12jaar geleden of zoiets) al vernieuwd en die zijn nog in perfecte toestand.

Wat je best niet doet is gelijktijdig binnen, tussen en buitendorpel er tussenuit halen. De wagen zet zich al snel enkele mm en je komt in de problemen met de deuren.

Bij mijn recente restauratie heb ik probleemloos de buitendorpel en tussenplaat eruitgesneden, De binnendorpel (12 jaar geleden vernieuwd) zag er nog perfect uit.

Waar je aandacht moet aan besteden is de goede plaatsing van de buitendorpel.
Let op als je deur niet gemonteerd zit. Je hebt al snel de neiging om de dorpel iets te veel naar binnen te monteren waardoor de deur onderaan niet volledig meer klopt.
Dat is bij mij dus ook niet perfect .

Waar je in de problemen gaat komen is de aansluiting van de buitendorpel aan het voor en achterspatbord.
Ik geef je op een briefje dat die er onderaan ook slecht aan toe zullen zijn.

Nadat ik de dorpel met tussenplaat er weer heb ingelast, heb ik dus ook daar alles uitgesneden en ben ik beginnen "knutselen" met nieuw plaatwerk.
dat heb ik evenwel zelf geplooid.(dus geen gekochte stukken)
Hiervoor gebruik je best de techniek van "het karton model".
je snijdt eerst de slechte stukken er uit. Het beste ineens voldoende grote stukken. ( niet prutsen met allemaal kleine plaatjes).
Je knipt een vervangstuk uit in dun karton(of eerder dik papier, zoals je gebruikt voor papieren A3 mapjes) en plooit het in de gepaste vorm, tot alles netjes inpast. Teken dit identiek over op een stuk plaat en snij en plooi deze plaat identiek als het karton.
Las dan het stuk er in.

Groot voordeel : Het karton knipt en plooit heel makkelijk tot een perfect passend stuk dat je met tape eens kan op zijn plaats presenteren.
eens dat past is het poepsimpel om een identiek stuk over te zetten op dunne plaat en plooien. Alles past perfect.
Nieuwe plaat las je kop tegen kop in tegen het uitgesneden stuk. Dus niet stukken gaan overlappen en nadien het hoogteverschil toesmeren met plamuur :thumbdown:

Eerst punt je het nieuwe stuk op zijn plaats.
nadien heb ik ,als het de buitenkant van de carrosserie betreft, de naad steeds volledig dichtgelast, door steeds korte stukjes of punten naast elkaar te zetten en te laten afkoelen.
Dus probeer niet ineens lange strippen te leggen , want dan gaat de dunne plaat gegarandeerd trekken.




Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2011 21:11 #7 door nico
Beantwoord door nico in topic dorpels restaureren
De binnendorpel laat ik zowiezo zitten dus moet ik me geen zorgen maken blijkbaar.
Moest er nog iemand een doorsnede hebben van een dorpel, of weten hoe dit eruit ziet en eventueel een tekeningetje plaatsen.

Zou veel duidelijk maken voor mij.

Alvast bedankt voor de reacties heren.

en @ Fred: ik was reeds van in het begin van plan om de GT in zij glorie te herstellen, alleen begint het nu wat meer te kriebelen als ik je restauratie volg. Jealous

Grtz Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2011 23:00 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic dorpels restaureren
4= binnedorpel
5=tussenplaat
6=buitendorpel




Hieronder de buitendorpel (6) en de uit twee stukken plaat zelfgemaakte tussenplaat (5)voor extra sterkte heb ik een driehoekvorm geplooid en gelast







Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.