Kleur en schuren brandende vragen.

01 apr 2009 18:03 #1 door casual
Kleur en schuren brandende vragen. werd gestart door casual
Hallo allemaal,

twee vraagjes, vraag 1 LOL. Ben me auto deels aan het schuren, er komen nu dus 5 lagen verf onder vandaan, denken jullie dat je beter tot het metaal kan schuren? of wanneer het goed glad is dat het dan goed is?

Vraag 2.

Hoe kom je erachter welke kleur je auto origineel uit de fabriek is geweest?

alvast bedankt,

gr Jerry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 19:19 #2 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Kleur en schuren brandende vragen.
kijk eens op je type plaatje daar staat het interieur nr. en kleurnr. rechtsonderin

op dit forum staat ook ergens een kleurenkaart met de kleurnummers er bij ,kan je het zo opzoeken

Hier dus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 20:00 #3 door casual
Beantwoord door casual in topic Kleur en schuren brandende vragen.


dit plaatje heb ik even van splendid parts

Bij mij is de eerste code L 236 en de tweede 451 zoals op het plaatje, wat is dan de kleurcode?

Als het 236 zou zijn dan was die Le Mans blauw en volgens de 451 zou die briljant wit zijn geweest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 20:05 #4 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Kleur en schuren brandende vragen.
Ik zou de auto helemaal blank maken dan weet je zeker dat het goed is want je weet niet wat er onderzit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 20:07 #5 door opelgt1900
Beantwoord door opelgt1900 in topic Kleur en schuren brandende vragen.
Het eerste getal (hier 411) is de kleurcode van de lak. Het tweede getal (hier 451) is de kleur van de bekleding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 20:18 #6 door leon
Beantwoord door leon in topic Kleur en schuren brandende vragen.
omtrent vraag 1, alle laklagen verwijderen is wel de beste
optie, mijn gt is ingevoerd uit Amerika en er zat een laklaag
tussen die problemen gaf met de nieuwe laklaag.
Spuiter dacht dat ze daar een ander soort lak gebruikten,
je zou het beste kunnen testen om een stukje te proefspuiten met je gewenste lak.

gr. Leon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 20:53 #7 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Kleur en schuren brandende vragen.
je hebt kans na een aantal jaar als je h'm zo overspuit dat de originele laklaag reageert op de nieuwe lak.

Dit verschijnsel noemen ze krakeleum.

het ziet er uit alsof de onderstelaklaag scheurt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 21:28 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Kleur en schuren brandende vragen.

casual schreef :



dit plaatje heb ik even van splendid parts

Bij mij is de eerste code L 236 en de tweede 451 zoals op het plaatje, wat is dan de kleurcode?

Als het 236 zou zijn dan was die Le Mans blauw en volgens de 451 zou die briljant wit zijn geweest?


236 is inderdaad Le Mans blauw. Dit was een nietmetaalkleur blauw.

451 is een zwart glad kunstleder ,toegepast in de GT1100 typ93 series en in de GT/J typ 79 series. Dit is dus een zwart geen geperforeerde niet ademende vinylkwaliteit .
De geperforeerde ademende vinyl begint altijd met een 7

Je vergist je met de buitenkleurkode 451: 451 was inderdaad de code voor een brilliantwitte lakkleur. Bij jou slaat de 451 echter op de zwarte binnenafwerking

vriendelijke groet

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 21:38 #9 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Kleur en schuren brandende vragen.

Mischa schreef : je hebt kans na een aantal jaar als je h'm zo overspuit dat de originele laklaag reageert op de nieuwe lak.

Dit verschijnsel noemen ze krakeleum.

het ziet er uit alsof de onderstelaklaag scheurt


Mijn amerikaanse GT is ondertussen in de loop der jaren al een paar keer overspoten.

De eerste keer heb ik inderdaad problemen gehad met de motorkap.
Die was na een aantal maanden gaan krakkeleren en dat is echt geen mooi zicht. Die heb ik dan ook tot op de plaat blank gezet, vooraleer te herdoen. de rest van de wagen was geen probleem.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 22:43 #10 door casual
Beantwoord door casual in topic Kleur en schuren brandende vragen.
Bedankt voor de tips/reacties. Ga nu dus ook de losse onderdelen helemaal kaal schuren, leuk klusje trouwens de bolle lampen helemaal kaal schuren, we zijn al even bezig geweest en kan je vertellen, geen leuk klusje! maar het is voor een goed doel! zat weinig roest trouwens! gelukkig maar.

Ben nu eigenlijk wel van plan dan ook echt Le mans Blauw te maken hier een voorbeeld van de kleur.




staan nog meer mooie wagens incl. de GT!
webbervision.com/kzok_calendar_06/

Heeft iemand van jullie misschien een foto van een GT in het Le mans blauw? Ik dacht dan maar gelijk helemaal origineel alsof die uit de fabriek komt LOL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 apr 2009 23:13 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleur en schuren brandende vragen.

casual schreef : Bedankt voor de tips/reacties. Ga nu dus ook de losse onderdelen helemaal kaal schuren, leuk klusje trouwens de bolle lampen helemaal kaal schuren, we zijn al even bezig geweest en kan je vertellen, geen leuk klusje! maar het is voor een goed doel! zat weinig roest trouwens! gelukkig maar.

Ben nu eigenlijk wel van plan dan ook echt Le mans Blauw te maken hier een voorbeeld van de kleur.




staan nog meer mooie wagens incl. de GT!
webbervision.com/kzok_calendar_06/

Heeft iemand van jullie misschien een foto van een GT in het Le mans blauw? Ik dacht dan maar gelijk helemaal origineel alsof die uit de fabriek komt LOL


De kleur in de foto lijkend meer op de kleur Monza Blauw [metalic 235] net zoals mijn auto.
wat de nummer 411 betreft dit is Oker

ipv schuren kan je ook een draadborstel gebruiken om de verf weg te halen, gaat wat sneller

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 14:17 #12 door casual
Beantwoord door casual in topic Kleur en schuren brandende vragen.
Krijg je dan niet te veel krassen? want ben niet van plan te gaan plamuren? Heb er wel 1 liggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 17:48 #13 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Kleur en schuren brandende vragen.
Hoy Eric.

411 is inderdaad oker, maar dat is de kleurcode die op het voorbeeldplaatje hierboven staat en dat plaatje komt niet van de GT van casual.
Zijn GT was 236 ( le mans blauw ) met 451 als interieurcode (zwart)



Maar als je van blauw houd, dan is monza blauw zeker de moeite om ook eens te overwegen.
Mijn groene was origineel ook 235 monza blauw, en ik heb er soms spijt van dat ie dat niet meer is.
Ware het niet dat ik geen zin had om de komplete motor weer uit te bouwen en het motorkompartiment leeg te maken, dan had ie nu opnieuw monza blauw met witte strepen geweest.
( En ik vind m'n pearlgroen stiekem nog steeds wel mooi)

Het mooie aan monzablauw is dat het een metaalkleur is en toch wel meer diepte heeft dan le mans blauw.

Maar over kleuren.....iedereen gelukkig zijn smaak. (anders reden er misschien twee gekken rond met een groene GT met witte strepen over z'n dak....)


Ik zou voorzichtig zijn met metaalborstels , niet doen op grote carrosserieonderdelen.
Om grotere oppervlakken blank te maken , kan je een verfafbijtmiddel toepassen. Het tast de plaat niet mechanisch aan, warmt de plaat ook niet op en trekt geen ongewenste diepe krassen.
Ik weet wel dat een dikke fillergrondlaag dat krassenprobleem oplost, maar toch...
verfafbijt, afsteekmes, goeie veiligheidsbril en plastiek handschoenen en water om na te spoelen.
Staat een onderdeel blank en is het goed gereinigd, direkt in de epoxyprimer.

Een flappenschijf (flexschijven 80) op een slijptol gaat ook radikaal, maar warmt toch redelijk op en voor grote vlakken???. Het is heel geschikt bij lasherstellingen om efficient en snel de laklagen te verwijderen en de plaat mooi blank te zetten



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 20:13 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleur en schuren brandende vragen.

casual schreef : Heeft iemand van jullie misschien een foto van een GT in het Le mans blauw?


Jerry, voor een foto van een Le Mans blauwe GT/J zie hier:

img393.imageshack.us.../6998/mini011cw4.jpg

Als ik het zo lees heb je een GT/J in handen die origineel Le Mans blauw was. Wist je dst dat de meest zeldzame kleur was van alle GT/J's?
Als ik jou was zou ik proberen de auto terug in de originele staat te krijgen, dus als GT/J uitvoering.
Dwz: sportstreep aan de zijkant, rubberen matten, zwarte bumpers, zwarte tankdop, blindinstrument etc etc..

Als je dan klaar bent verkoop je hem aan mij, want ik vind deze uitvoering persoonlijk de mooiste GT uitvoering. :smilegrin:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 22:09 #15 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleur en schuren brandende vragen.

casual schreef : Krijg je dan niet te veel krassen? want ben niet van plan te gaan plamuren? Heb er wel 1 liggen


nee je krijgt geen krassen die je moet plamuren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2009 22:12 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleur en schuren brandende vragen.

Pecje schreef : ..... blindinstrument.....


kan een blinde er mee rijden dan?? _O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 apr 2009 00:39 #17 door casual
Beantwoord door casual in topic Kleur en schuren brandende vragen.

Pecje schreef :

casual schreef : Heeft iemand van jullie misschien een foto van een GT in het Le mans blauw?


Als ik het zo lees heb je een GT/J in handen die origineel Le Mans blauw was. Wist je dst dat de meest zeldzame kleur was van alle GT/J's?
Als ik jou was zou ik proberen de auto terug in de originele staat te krijgen, dus als GT/J uitvoering.
Dwz: sportstreep aan de zijkant, rubberen matten, zwarte bumpers, zwarte tankdop, blindinstrument etc etc..

Als je dan klaar bent verkoop je hem aan mij, want ik vind deze uitvoering persoonlijk de mooiste GT uitvoering. :smilegrin:


Nee heb een GT A-L uitvoering geen GT?J maar de foto die je liet zien, het blauw doet me tegenvallen, dus nu ben ik weer aan het twijfelel, op zich leuk terug naar origineel. Maar weet niet of ik zelf blij ben met de kleur dan. Vind monza blauw dan toch net ff iets meer hebben. Wat vinden jullie??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 apr 2009 02:10 #18 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Kleur en schuren brandende vragen.
Deze heb ik op het www gevonden en is monza blauw of ook nog strato blue genaamd .
metaalkleur.

Maar eigenlijk moet je zo iets in het echt zien en liefst in de zon, om dat te beordelen.






Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 apr 2009 07:10 #19 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleur en schuren brandende vragen.

casual schreef : [Nee heb een GT A-L uitvoering geen GT?J


Is niet waar, ook al staat dat op het identificatieplaatje (zie ook het plaatje van de GT/J afkomstig van Splendid Parts).
Er staat nl nooit GT/J op het identificatieplaatje, altijd GT-A of GT-A-L.

Als je kleurcode 236 hebt gecombineerd met interieurcode 451 en het chassisnr begint met 79 dan heb je zonder enige twijfel een Le Mans blauwe GT/J.
Wat mij betreft de mooiste combinatie en zoals gezegd de meest zeldzame.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2009 01:49 #20 door casual
Beantwoord door casual in topic Kleur en schuren brandende vragen.
Hey Pecje,

Hoe weet je trouwens dat dit de meest zelfzame kleur is van de GT/J? Kun je dit ergens opzoeken? hoeveel er in productie zijn geweest?

Gr Jerry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.