Primer ook schuren?

09 juni 2009 17:38 #1 door casual
Primer ook schuren? werd gestart door casual
Voor de lakspecialisten onder ons.....

ben inmiddels druk bezig met de gt, fotos komen nog, ben bezig met server ruimte.

Maar mijn vraag is, gebruik zo min mogelijk plamuur voor oneffenheden, hierna komt de primer laag. Moet deze nou ook geschuurd worden tot 2000? of licht opschuren met bijv. 1000 en daarna de laklaag erover?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2009 18:22 #2 door bumper
Beantwoord door bumper in topic Primer ook schuren?
hoe fijner hoe beter zo fijn hoeft ook niet omdat je nog meerde lak lagen er op gaat brengen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2009 19:49 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Primer ook schuren?
Plamuur schuur je NIET nat. Plamuur "zuigt" water op en dat wil je niet. Plamuur schuur je droog op tot maximum 320
fijner heeft geen zin want vermindert de hechting met de primer

Primer erop en nat schuren met 800 of beter nog 1000.
of je kan ook kiezen voor droog schuren tot 600

Dan alles goed ontvetten met een geschikt produkt.
erover met een kleefdoekje en je kan kleur spuiten.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juni 2009 08:17 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Primer ook schuren?
Ontvetten met?
M600?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juni 2009 11:09 #5 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Primer ook schuren?
primer zeker niet te fijn schuren ivm hechting laklaag. Te fijn is kans op gordijnen enz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juni 2009 17:49 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Primer ook schuren?
Inderdaad, laat je niet verleiden tot het schuren van de primer tot 1500 of 2000.
Het heeft uiteindelijk toch geen zin.

Ik heb biosane gebruikt als ontvetter (universeel industriele ontvetter voor behandeling van materialen alvorens afwerkingslagen of lakken)
Maar er zijn hiervoor verschillende geschikte , goedkope produkten te verkrijgen.

Gebruik als ontvetter geen verfverdunner (synthetische of andere thinners). Zij kunnen en zullen je onderlagen (primer en plamuur) aantasten en dat is niet de bedoeling.
Gebruik ook geen terpentine, want dat is een beetje vettig uit zichzelf.
Wasbenzine ontvet heel goed en is minder agressief dan thinner. Dat kan volgens mij wel (heb het zelf nooit gebruikt hiervoor)

Thinners kunnen uiteraard wel gebruikt worden als ontvetter op naakte ijzerplaat, alvorens primer te spuiten.



Puur ter info.
Er bestaat ook een systeem "nat in nat spuiten" waarbij men direkt na de primer (voor het uitharden) ook de laklaag spuit, dus zonder tussenschuren. Maar bij mijn weten gebruikt men dit alleen voor snel, minder nauwkeurig lakwerk.
Niet toepassen op het gevoelige huidje van onze GTtjes, tenzij vb in het motorkompartiment, op mechanische onderdelen, binnenin de wagen etc....

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juni 2009 19:58 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Primer ook schuren?
En...

Ben je er ondertussen al uit?

Wordt ie le mans blauw, zoals hij origineel uit de fabriek kwam, of toch liever monza blauw of iets anders?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juni 2009 17:21 #8 door casual
Beantwoord door casual in topic Primer ook schuren?
Nee hij ligt nu behoorlijk uit elkaar, heb eindelijk de ruimte gevonden waar ik naar zocht. Maar ben er nog niet uit, vind het moeilijk de ene keer denk ik blauw, dan weer toch zwart dan weer antreciet, lol. vind het moelijk! maar bedankt voor de tips, maar het is dus niet nodig om tot 1000 door te schuren dus een 320 volstaat dus wel? zal later nog wel om meer tips vragen, hoeveel lagen lak heb jij gedaan? heb weleen gehoord dat iemand 12 lagen lak had gedaan met tussentijds schuren. Heb jouw topic gelezen over je auto, jij bent wel erg prof bezig lol. Die zal ik zeker nog weleens teruglezen! als ik over de kleur uit ben....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juni 2009 21:26 #9 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Primer ook schuren?
plamuur tot 320 droog schuren.
Dan spuitplamuur en primer. Ik heb gewoon dikke primer gespoten. Dit nat schuren met 1000.

Dan heb je de keuze :
Ofwel leg je een glanzende niet metalique kleurlak. (rood, wit geel ,blauw....), uiteraard gespoten in een aantal opbouwende lagen.

Ofwel kies je een metaalkleur
In dat laatste geval spuit je eerst de metaalkleur onder vorm van een matte basecoat.
En daarna sluit je die af met glansvernis (klaarlak, clearcoat....)

Bij metaal kleur spuit je de kleurlaag in een aantal dunne lagen er op. Die kleurlagen spuiten vrij gemakkelijk.
Die spuit je zonder schuren met korte tussenpozen na elkaar totdat je een volledig dekkende laag hebt.
Pas op, hier ben ik in de fout gegaan door te weinig licht, waardoor ik een belangrijk kleurverschil aan een zijkant niet had gezien. Tot mijn scha en schande opgemerkt als de afgewerkte wagen het zonlicht inreed....binnen of in de schaduw zo goed als onzichtbaar....
Veel licht vanuit alle hoeken is heeeeel belangrijk ,ik had nogthans ruim 3 TL lampen. Ik heb dus een deel herspoten.

Vervolgens spuit je aansluitend de clearcoat.
Eerst een snelle laag als hechting en vervolgens 2 volle lagen zijn eigenlijk voldoende.
Clearcoat vind ik verschrikkelijk moeilijk. Ik , als leek , kan het niet foutloos spuiten. ( nergens zakker, nergens stofjes, nergens appelsien of matte delen.....)
Dat heb ik opgelost door nadien te gaan colorsanden met een vrij mooi hoogglans eindresultaat.

Veel meer lagen kan, maar inderdaad, dan moet je eerst laten uitharden, nat schuren met 1500 en vervolgens weer een tweetal lagen opbouwen.

Je gaat dus niet zomaar 10 lagen boven elkaar spuiten, want dan krijg je nooit een mooi resultaat omdat je bij elke laag een zekere "golving" opbouwt, die steeds erger zou worden.

Wist je dat je zelfs zoals in vroeger tijden je wagen met de rol kan verven en een mooi resultaat krijgen.... (geen metaalkleuren natuurlijk)
voorwaarde: verf veel verdunnen en een tweetal (niet dekkende) laagjes aanbrengen, wachten en gladschuren. en weer opnieuw een tweetal laagjes.... enz (7 a 8 lagen), totdat je een mooi effen dekkend geheel krijgt. Je hebt geen strepen van de rol of borstel omdat je met heel dunne openvloeiende lagen werkt , die bovendien na elke 2 lagen glad geblokt worden.
Een laatste keer met 1500 en 2000 nat schuren en dan hoogglans oppolijsten....
Uiteraard heel erg veel werk over een langere periode van een aantal dagen


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juni 2009 22:39 #10 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Primer ook schuren?

gvy schreef : ......Ofwel kies je een metaalkleur
In dat laatste geval spuit je eerst de metaalkleur.
En daarna sluit je die af met glansvernis (klaarlak, clearcoat....)....


er is ook metalic lak die glanst, soms wordt een laag blanke lak er op gespoten om de metalic lak te beschermen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 juni 2009 01:30 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Primer ook schuren?
Hoy Eric,

In spuitbussen bestaat het inderdaad metalic glanslak, maar sorry dat is prutsen, zeker als je van plan bent erover nog eens een clearcoat te zetten.

Bij professionele autolakken ben ik het nog niet tegengekomen, maar het kan natuurlijk wel bestaan.
Ik zie er zelf het nut niet van.
Zelfs bij niet metaalverven krijg je een mooier resultaat (diepere glans) als je de kleurlak in (matte)basecoat zet en daarboven een 3 tal lagen glans clearcoat.
Een clearcoat bovenop een glanskleurvernis is sowieso niet aan te raden tenzij je de glansvernis eerst weer mat opschuurt.

Een clearcoat als toplaag is tenandere ook beter geschikt als je nadien wil gaan colorsanden en polijsten.

Daarentegen heeft het wel nut als je vb eerst 3 lagen clearcoat zet, deze laat harden en mat opschuurt en dan nog eens een paar lagen clearcoat. D'as natuurlijk superdeluxe en geeft een heel erg diepe showglans.
Ik heb het niet meer gedaan.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2009 18:10 #12 door casual
Beantwoord door casual in topic Primer ook schuren?
Hey Eric heel erg bedankt! Hier heb ik echt wat aan!
Ook zeker je laaste bericht met meerdere clearcoats om een diepere glans te krijgen daar wil ik toch wel naartoe denk ik, meer werk maar wel een mooier resultaat.

gr Jerry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2009 18:14 #13 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Primer ook schuren?
Graag gedaan,

T'is Geert ;)

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2009 21:54 #14 door casual
Beantwoord door casual in topic Primer ook schuren?
sorry GEERT lol 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.