1969 GT van Thijsse

12 juni 2010 21:47 #1 door Thijsse
1969 GT van Thijsse werd gestart door Thijsse
Toch maar eens een project aanmaken...

Heb even geen zin om het hele levensverhaal op te zetten dus even aan samenvatting.
Mijn pa heeft al sinds 78 een opel gt welke al een keer of 3 ''gerestaureerd'' is, door middel van veel kranten, plamuur en andere ellende

in 2001 een keer uit elkaar getrokken, en een keer of 2 per jaar beetje eraan lassen.

fotos van dat ding komen nog wel een keer

2 jaar geleden een amerikaanse body opgepikt, was hard maar goed gedeukt, daar wat nieuw delen opgezet om deze weer strak te krijgen.

deze week maar weer eens begonnen aan de gt, en wel met het verven van de reeds gedemonteerde vooras:




en mijn nieuwe prelude schijven met volvo klauwen, gratis van een maat van me gekregen:

ori schijf bovenop, prelude schijf onderaan


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juni 2010 21:39 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic 1969 GT van Thijsse
Ziet er een leuk projectje uit :thumbup:
Blijven posten, in ben zeer benieuwd naar de vorderingen.
Wat ga je trouwens doen met alle rubbers net als bv die van de vooras: vernieuwen of hou je de oude?
Eén advies: nu alles toch uit elkaar ligt PU-bussen gebruiken. Daar zul je geen spijt van krijgen.

Succes

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juni 2010 21:40 #3 door steve
Beantwoord door steve in topic 1969 GT van Thijsse
heb een vraagje ivm die PU bussen; geraak je daarmee door de keuring? ik heb al gehoord, dat als ze ze zien zitten, je kan afgekeurd worden -O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juni 2010 22:19 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic 1969 GT van Thijsse
In Nederland wel.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2010 00:28 #5 door Thijsse
Beantwoord door Thijsse in topic 1969 GT van Thijsse
in belgie waarschijnlijk niet, steekt allemaal raar in elkaar daar.

ik heb voor de vooras alle rubbers bij de body gekregen, die zet ik er gewoon in. later pu erin zetten is dan ook niet veel werk.


heb nog een vraagje, dat stuk gietijzer waar de onderste draagarm omheen draait. daar zitten 2 rubber bussen in, die nieuwe bussen hebben 2-3mm speling om dat gietijzeren ding heen, hoort dat zo? die oude heb ik eraf moeten slijpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2010 07:07 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic 1969 GT van Thijsse
Effe een foto'tje plaatsen zodat we precies weten wat je bedoeld.
Maar als ik denk dat ik weet wat je bedoeld dan zou dit niet mogen. Waarschijnlijk heb je er bussen van de eerste serie bij gekregen terwijl de draagarm van de tweede serie is.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2010 09:17 #7 door Thijsse
Beantwoord door Thijsse in topic 1969 GT van Thijsse

(excuses voor het jatten van de foto ;))
die rubbers bedoel ik, hierdoorheen zit een gietijzeren houder. binnenkant van de busjes hebben flinke speling om dat gietstuk heen.

weet jij wat de verschillen zijn tussen eerste en 2e type as?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2010 19:01 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic 1969 GT van Thijsse
Helaas kan ik de site waar onderstaande tekst uit een pdf-file komt niet meer openen, je zult het dus zonder de plaatjes moeten doen, maar ik hoop dat het duidelijk is.

GT Lower Control Arm “Inner Sleeve”

The outer diameter of this metal sleeve changed in 1972.
Because many suspensions have been altered, you should remove
the outer bolt/washer, then use a precision caliper tool and measure
your existing sleeve. Knowing your size, is necessary to order the
correct size of matching replacement polyurethane bushings.

Remove bolt to access edge of inner sleeve

Measure at thin outer edge of sleeve.

Early 1968-1971 sleeves : measure .710” outer diameter

Later 1972-1973 sleeves: measure .745” outer diameter

Het gebruik van te kleine bussen met speling is volgens mij levensgevaarlijk. Ik denk dat de handelbaarheid van de auto daar niet mee gebaat is. Denk maar aan een zwabberend gevoel en maar niet te spreken over schuin wegtrekken bij het remmen.
De juiste bussen aanschaffen dus.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2010 21:56 #9 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1969 GT van Thijsse
Early 1968-1971 sleeves : measure 18.0 mm outer diameter

Later 1972-1973 sleeves: measure 18.9 mm outer diameter

Voor de metrische mensen onder ons. :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2010 23:59 #10 door Thijsse
Beantwoord door Thijsse in topic 1969 GT van Thijsse
mooi, alweer iets geleerd... dan heb ik dus type 2 bussen en type 1 as

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juli 2010 17:38 #11 door Thijsse
Beantwoord door Thijsse in topic 1969 GT van Thijsse
nou, vooras vordert goed, maar ik zit nog steeds met die bussen

ik heb nu 3 setjes van die gietijzeren stukken liggen waar de onderste draagarm op scharniert.

splendid en suselbeek hebben beide maar 1 type, maar heb dus geen idee welke

heeft iemand van jullie die al eens besteld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.