Motor wilt niet meer

06 dec 2010 16:02 #21 door agété
Beantwoord door agété in topic Motor wilt niet meer
Dan wordt het opereren...:(

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 dec 2010 23:32 #22 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Blijkt dat er toch iets fout zit onderin het blok. Wat is nog de vraag. De kennis noemde een aantal mogelijkheden, maar zonder zicht op de binnenkant blijft het giswerk.
Kan je eigenlijk de carterplaat er makkelijk vanaf krijgen en vandaar uit wat aan de motor doen of word het een gevalletje helemaal er uit slopen dan? Heb het vandaag al eens losgehaald, maar krijg het niet weggehaald. Zou denken dat een mogelijkheid is om de motor omhoog te krikken als je de steunen hebt los gehaald.

Als we daar niks kunnen zien, word het inderdaad het hele geval er uit halen en loshalen. In dat geval word het ook gelijk reviseren wat nodig is, iemand nog een lijstje daarvoor, zodat we ook niets vergeten in zulk geval? Denk dat nieuwe pakkingen en een kering voor de versnellingsbak al geen overbodige luxe zal zijn, zeker niet als je het al een keer los hebt gehad.


PS de Fiat camper was een beter oordeel, de ketting een tandje verlopen of zo. Is nog eens opgelost, gelukkig ook maar want met gereviseerde verstuivers en nieuwe gloeispiraaltjes mag je ook wat geluk hebben. :)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2010 04:14 #23 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Motor wilt niet meer
Om de carterpan te verwijderen moet het subframe waar de motorsteunen op zitten worden verwijderd.
Je kunt de motor dmv een takel of een motordrager (een soort brug die je over de motor plaatst) opvangen en dan het frame verwijderen.

Indien de motor er helemaal uit moet kun je hem het makkelijkst compleet met de bak naar onder laten zakken.

Suc6, Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 00:41 #24 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Je bedoeld zoiets Ron? :cool:





We hebben het opgegeven toen hij er eindelijk uit was. Morgen eens kijken of we iets in het koekblik kunnen vinden.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 07:58 #25 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Motor wilt niet meer
Yep dat bedoel ik.*O*

Goed bezig kerel :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 08:10 #26 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Motor wilt niet meer
Zie ik het nu goed op de foto?
Komt jou kilometertellerkabel schuin naar onderen aan de RECHTERKANT:question::question: uit het staartstuk van de versnellingsbak?

Ik kan me vergissen maar zo ver ik weet hoort de KM teller kabel aan de linkerkant uit de bak te komen.
Op de plek waar bij jou nu de KM teller kabel zit hoort normaal gesproken de achteruitrijschakelaar te zitten. waar zit deze bij jou dan:question: (links zeker _O-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 09:41 #27 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic Motor wilt niet meer
Succes met je speurtocht! Hopelijk heb je het probleem snel gevonden.

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 13:28 #28 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer

CHEF1-GT schreef : Zie ik het nu goed op de foto?
Komt jou kilometertellerkabel schuin naar onderen aan de RECHTERKANT:question::question: uit het staartstuk van de versnellingsbak?

Ik kan me vergissen maar zo ver ik weet hoort de KM teller kabel aan de linkerkant uit de bak te komen.
Op de plek waar bij jou nu de KM teller kabel zit hoort normaal gesproken de achteruitrijschakelaar te zitten. waar zit deze bij jou dan:question: (links zeker _O-)


De kabel zat inderdaad rechts en voor de achteruitrijschakelaar links. Het werkte in elk geval goed, het is alleen dat wanneer iemand er onder gaat liggen en gaat roepen 'haha, niet origineel'. Denk wanneer ik iemand zo onder de auto heb liggen hij toch meer iets van auw gaat roepen. ;)

Maar oké, we laten de kennis van ons eens een keer terugkomen om de motor intern eens te bekijken. Hij weet er net wat meer van af. Kan even duren, maar ik heb me al een paar klusjes voorgenomen voor de GT. Motorruimte nalopen, de luchtinlaat bak/toeter verven en vast filter er op 1 of andere manier van afkrijgen, de stoelen wat opverven. Nu ik zoveel plaats heb, moet ik er ook even van profiteren. :)

De motor ligt er in elk geval uit, 1/3 gedaan en niets kapot gemaakt, afgezien van een rubber verloop slangetje voor de benzine wat gewoon op was. Nu nog het 1/3 van repareren en 1/3 van terug inzetten.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 19:18 #29 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Motor wilt niet meer
Is het toevallig geen Vauxhall firenza GT




Sorry grapje _O- _O- _O- _O- _O- .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 21:51 #30 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Nu je het zegt...lijkt verdacht veel op de mijne behalve geen Opel logo voorop ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 22:00 #31 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Motor wilt niet meer
Johan,
ik moet toch effe reageren op je stemming onder je Avatar.
De GT is niet dood, hij ondergaat momenteel een open hart operatie met uitzicht op volledig herstel
Hij is in goede handen van de specialisten, maar zal nog geruime tijd op intensive care moeten verblijven. :bigsmile:

Maar als hij echt dood is, wil je dan gelijk een stukkie uit de keienvanger voor me zagen, kan ie mooi dienen als orgaandonor. :lol::lol::lol::lol: (geintje :smilegrin: hopelijk is ie snel weer on the road)

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2010 23:40 #32 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Klopt, maar hij is als de dood, zwijgzaam en stil, doch aanwezig. :)


De hart transplantatie had ik gisteren ook al gebruikt om het te beschrijven, een betere is er niet.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 dec 2010 04:20 #33 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer

CHEF1-GT schreef : Zie ik het nu goed op de foto?
Komt jou kilometertellerkabel schuin naar onderen aan de RECHTERKANT:question::question: uit het staartstuk van de versnellingsbak?

Ik kan me vergissen maar zo ver ik weet hoort de KM teller kabel aan de linkerkant uit de bak te komen.
Op de plek waar bij jou nu de KM teller kabel zit hoort normaal gesproken de achteruitrijschakelaar te zitten. waar zit deze bij jou dan:question: (links zeker _O-)


Heb het even nagezocht, blijkt dat mijn GT toch klopt:



Er zit overigens wat beweging in de krukas, word een gevalletje laten slijpen en lagers. Dat, samen met nieuwe pakkingen en olie kering voor/achter, zou de truc moeten zijn. Iemand nog een toevoeging nu het hart er uit ligt?
Morgen komt waarschijnlijk een monteur even kijken, denk dat hij het bovenblok ook nog aan inspectie onderwerpt.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 dec 2010 16:33 #34 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Motor steekt voor zover mogelijk weer in mekaar, zijn nieuwe lagers opgekomen en er is 1 deel waar een kras op is gekomen gepolijst. Met 90 euro was ik klaar, nieuwe pakkingset van Udo zo ver alles los lag er tussen geduwd. Heb geluk gehad dat het niet met een draaiende motor is gebeurd uiteindelijk, werd me al voorgeschoteld dat de 5 delen van de krukas opnieuw slijpen 150 euro per deel was; 750 euro dus. Dat was een te duur grapje geworden.
Nu nog even wachten op de lager voor de koppeling, word gelijk even meegenomen omdat hij wat geluid maakte met het koppeling indrukken. Liever nu die 2 tientjes uitgeven nu alles los ligt, dan straks weer alles los gaan trekken.

De lagerschaaltjes plaatsen was eigenlijk vrij simpel. Er uit wippen, nieuwe er in drukken en dan even controleren met de krukas er tegen of ze niet te veel of te weinig speling hebben. Waarden waar je tussen moest blijven waren uit mijn hoofd 0.16(0.19)-0.63 mm. Ik zat er zo'n beetje tussen in overal, dus dat moet goed komen. Dan nog even de dikke bouten met 10 kilo en de kleine met 5 kilo vastdraaien en klaar is kees.

Valt me trouwens op dat je beter alles kunt bestellen bij Udo, dan dat je de plaatselijke autozaken benaderd. Om even een voorbeeldje te geven met de bestelde pakkingset, die doet bij Udo 75, bij Heuts vroegen ze al 125 en bij het motor revisie bedrijf konden ze alleen het onderblok set voor de 75 euro leveren. Zo ook met het koppelingslager; bij Heuts 52, bij Udo nog geen 20. Heb nog bij een ander bedrijf geïnformeerd, maar blijkbaar is Nederland gewoon een duur Opelland:fake sniffle:

Zal dus in het nieuwe jaar zijn voor we de motor er weer in lepelen, op hoop van zegen. Het gaat me vooralsnog te goed, ik ben aan het wachten op een probleem ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 dec 2010 16:39 #35 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motor wilt niet meer
Fijn dat je zo tevreden bent met Splendid. Geeft me het gevoel de goede sponsor te hebben aangetrokken. En als je bij Udo iets besteld houd je indirect het forum ook in leven. Helemaal goed dus. Fijne jaarwisseling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 dec 2010 16:45 #36 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Goede prijzen blijkbaar, goede duidelijke site en als je hem mailt krijg je netjes een reactie terug. In zowel Duits en Engels, was de eerste keer lui en deed het in het Engels, maar blijkt dat hij mijn Duits ook kan volgen.
Enige wat minder was met mijn laatste bestelling is dat ie door de sneeuw en Kerst 5 dagen in Hannover lag te kijken :) Voor de rest werkt hij daar de bestelling vlot af, kan dus alleen zo zijn dat de DPD/DHL ietwat problemen heeft. Normaal zou het 2-4 dagen duren, waar ik voor ons in Z-Nederland de 4 aan zou houden gezien de tussenstappen. (Altentreptow, Hannover, Dortmund, Best (Nederland))

:thumbup:

Jij ook een fijne jaarwisseling zo meteen. Dan te bedenken dat mijn zus het al gevierd heeft nu... 8)7

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 jan 2011 22:03 #37 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Even een kleine update. Motor zit er weer in, maar loopt nog niet. Morgen een nieuwe verdeelkap/rotor/contactpunten installeren omdat er geen vonkje meer kwam en dan zien of hij aan wilt slaan.

Dan gelijk even kijken of hij redelijk op tijd staat en een leuk probleem waar we tegen aanliepen op het allerlaatst.... 5 liter koelvloeistof ging goed, de laatste 0,7 liter begon er wat uit het blok te sijpelen. Morgen dus eerst proberen met radiator stop-leak en als dat niet lukt gaan we de kop er maar van afslopen en daar de nieuw pakking tussen zetten. Of het voorste deel er af slopen. Enfin, ik hoop dat dat blikje zijn werk doet, want die motor gaat er niet meer uit :)

Tot nu toe gedaan:
- nieuwe pakkingen wat los is geweest
- nieuwe kering voor en achter onderblok
- nieuwe lagerschaaltjes krukas
- 1 vlak gepolijst krukas
- benzinefilter geplaatst, nieuw stukje benzineslang
- nieuwe olie achteras
- nieuwe olie versnellingsbak
- nieuwe olie motor
- nieuwe koelvloeistof
- radiator zwart gespoten
- nieuwe pedaalrubbers
- nieuwe versnellingspookhoes
- nieuw koppelingslager
- stoelen/handremhoes zwart(er) geverfd

Nog te doen:
- nieuwe verdeelkap/rotor/contactpunten installeren
- koelvloeistof lek verhelpen
- luchtfilterhuis met vervangbaar filter plaatsen
- ??? (hopelijk niets op deze plek)


Edit: nog even een vraagje zo op het einde. Ik heb een Delco verdeelkap, zat deze ook origineel op de GT of alleen de Bosch? (onze 3.0 '79 Senator had een Bosch, dat weet ik nog wel) Zag dat ze bij Splendid beiden er opstonden, maar de plaatselijke auto onderdelen boer zei dat ze origineel alleen Bosch hadden. Morgen anders even de beste man met info om de oren slaan als ik de verdeelkap afhaal. :bigsmile:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 jan 2011 19:00 #38 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Motor wilt niet meer
Hoi

De GT heeft zowel van Delco als een Bosch een verdeler gehad
heeft met het bouwjaar te maken.

Maar begrijp ik nou goed je had de motor er uit en je hebt alleen de krukaslagers vervangen. Je had net zo makkelijk alles kunnen losmaken en vervangen dit kost je maar een klein beetje meer werk :bigsmile:, maar je weet dan wel dat alles weer goed is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 jan 2011 21:01 #39 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Weer wat wijzer geworden. :) Ik heb een vroeg 1970 model... hij is morgen zelfs jarig (datum eerste toelating NL)!

Bovenblok heeft de vorige eigenaar in orde gemaakt, alleen het onderste deel niks aan gedaan. Het liep ook goed allemaal, totdat de motor vast kwam te zitten. Een klein zielig stukje dat 1 zielig krasje heeft achtergelaten, maar dat was wel genoeg...

Koelwaterlek lijkt opgelost te zijn, nieuwe rotor en verdeelkap er op gezet, maar de motor loopt nog niet.
Ontsteking stond niet 100% en wilde wel even lopen, maar nog niet van harte. Toen opeens wilde hij niet meer vonken, misschien ook de spoel/bobine naar zijn grootje gegaan... Zo voor en te na worden allemaal kleine dingetjes vervangen. :fake sniffle:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 jan 2011 21:32 #40 door nico
Beantwoord door nico in topic Motor wilt niet meer
Staat de verdeler juist geïnstalleerd? Dat hij op cilinder 4 vonkt ipv op 1.
Trekt hij een vonk als je een schroevendraaier in de bougiekabel steekt en tegen het blok legt?
Zijn zo de eerste 2 zaken waar ik aan denk bij vonken.

Grtz Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.