Gevraagd deskundig advies.

26 jan 2014 13:41 #1 door ReneV
Gevraagd deskundig advies. werd gestart door ReneV
GTers,

Auto is bijna klaar motor draait, maar ik had een aantal lekkages olie en koelvloeistof.

olielekkages opgelost carterpan en klepdekselpakking (te grote bout gaten in pakking).

Koelvloeistoflekkages opgelost , aansluiting thermostaathuis aan kop.

Vandaag weer gevult starten en LEKKAGE , ik ben een bijter dus moet goed komen.

Waar komt het vandaan rechtsvoor druppel langs het blok ter hoogte van het thermastaathuis.
Wat blijkt, koppakking .

Even voor de record kop is gereviseerd gevlakt nieuwe koppakking incl het rubbertje maar ik heb de laatste stage voor het aantrekken van de kop nog niet gedaan. omdat dat met warme motor moet.

NU de vraag: heeft het zin om nu de kop na te trekken, of toch maar gelijk de kop eraf en nakijken en weer een nieuwe pakking.

Graag jullie deskundig advies. ( in ben de lekkages zat :crazy:

Groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 jan 2014 16:56 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Gevraagd deskundig advies.
Voer voor alle zekerheid het aandraai schema van de kop bouten nog eens, want als dat goed is gedaan mag er geen lekkage zijn van de koppakking.
Lekt het hierna nog dan zal de kop weer eraf moeten om nog eens alles op vlakheid te controleren en bij het weer monteren van de kop een nieuwe koppakking gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 jan 2014 17:56 #3 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Gevraagd deskundig advies.
Ik heb de kop op 75 aangedraaid en nog niet op 100 NM.

Aandraaien Warm of koud, eerst bout los en dan naar 100.

Wat adviseer je.

R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 jan 2014 19:43 #4 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Gevraagd deskundig advies.
Ik heb staan in de Werkstadt Handbuch en in de vraagbaak van Olieslagers dat de kopbouten met 10 Kpm of 98 Nm aangedraaid moeten worden in de juiste volgorde.
Na 1000 km natrekken met 10 Kpm of 98 Nm bij een koude motor en 8 Kpm of 78.5 Nm met een warme motor, waarbij de kopbouten iets los gedraaid moeten worden, dus eerst een bout ietsjes los, een kwart, en dan gelijk in een beweging op moment vast draaien.

In het Duits:



In het Nederlands:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 jan 2014 20:47 #5 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Gevraagd deskundig advies.
Erick dank,

Morgenavond trek ik de kop eerst aan met 100 NM 10mkg.

Daarna klepdeksel weer prepareren met blauwe silc kit dinsdag starten.

Ik laat het hier weten

Groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 jan 2014 21:50 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Gevraagd deskundig advies.

ReneV schreef :
Morgenavond trek ik de kop eerst aan met 100 NM 10mkg.


:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 jan 2014 21:52 #7 door stef
Beantwoord door stef in topic Gevraagd deskundig advies.
je moet op newton aanspannen maar ook 90 graden hem aanspannen (zijn rekbouten) beste als je hem op het juiste koppel hebt aangespannen 60nm dan 3 maal 30 graden aanspannen daarna moet hij niet warm gedraait zijn , zo doe ik het toch altijd met deze motoren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 jan 2014 22:15 #8 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic Gevraagd deskundig advies.
Mocht het probleem niet zijn verholpen met het nogmaals aandraaien van de kopbouten zal je de koppakking zelf opnieuw moeten vervangen + nieuwe bouten.

En check dan gelijk goed de vlakte van het onderblok,.. wel vervelend dit niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 11:52 #9 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Gevraagd deskundig advies.

ReneV schreef :
olielekkages opgelost carterpan en klepdekselpakking (te grote bout gaten in pakking).


de pakking met 8 mm gaten zijn van de stalen kleppendeksels, deze hebben namelijk een geponst gat , vandaar de afwijkende pakking.
Overigens zijn de pakkingen met 6mm gaten steeds moeilijker te verkrijgen
Zoals reeds eerder geadviseerd; de pakking niet te vast aandraaien omdat deze dan er tussenuit geperst wordt en omdat het kleppendeksel normaal gesproken haast niet meer verwijderd zal gaan worden, het kruk dun insmeren met wat Loctite

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 12:08 #10 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Gevraagd deskundig advies.
Stef even doorvragen,

Mijn kop staat op 60 Nm aangedraaid, ik dacht eerst dat het 75 was, ik heb de aantekeningen gevonden stage 2 op 60 aangedraaid.

Wat adviseer je in mijn geval omdat de bouten al op 60 staan en de motor onbelast totaal een15 minuten heeft gelopen???

Dan nog de twee bouten die vanuit de kop in het disstiebutiehuis worden gedraaid volgens mij 25 Nm, ook nadraaien?????

Jos het is me bekend van de 8 mm gaten, ik wacht op de 6 mm pakkingen bij Udo vandaan, maar duurt deze keer lang.

Erick:

10 kg m is in mijn ogen ongeveer 100 Nm toch?????
Of ben ik gek, ik zie ook in het door Rini geplaatste bestand aantrekmomenten 98 Nm staan voor de kopbouten.

1kg m is toch 9,8 Nm ????

Groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 12:28 #11 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Gevraagd deskundig advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 12:35 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Gevraagd deskundig advies.
Op het forum ook te vinden en zónder reclame: Omrekentabel :smilegrin:

2 Fast 4 U schreef : NEE met 10 Nm of 100kgm


En Erick, 100Kgm is bijna 1000Nm hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 12:38 #13 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Gevraagd deskundig advies.
Gelukkig ik heb het goed hihihihihhi_O-_O-_O-_O-

Nu vanavond nog de lekkage wegkrijgen, dan ben ik helemaal :thumbup::thumbup:*O*


Ik heb nog dit gevonden::

www.mantablog.nl/carrosorie-manta-b/cih/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 12:39 #14 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Gevraagd deskundig advies.
flinke momentsleutel:lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 12:50 #15 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Gevraagd deskundig advies.
Als je de kop aantrekt met 10 Nm kan je ze net zo goed met de hand vastzetten. Ik heb Ericks eerdere post maar even aangepast voor er iets mis gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 16:54 #16 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Gevraagd deskundig advies.
Rini

foutje is menselijk, maar ik was echt wel overtuigd van de zaken, ik wil alleen niemand met goede bedoelingen verkeerd benaderen.
Ik heb die fout eerder gemaakt vandaar.

Ik vanavond de kop aantrekken en ben blij met het meedenken.

Dank aan een ieder.

Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 17:27 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Gevraagd deskundig advies.
Oh, maar ik bedoel het ook niet kwaad hoor. En Erick weet dat wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 20:03 #18 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Gevraagd deskundig advies.
sorry jongens maar 100 Nm [=10 kgm] is goed, ik was even in de bonen. 8)7

Ik heb die post aangepast :thumbup:

@ Rene 1kg m is toch 9,8 Nm ???? klopt maar er wordt altijd afgerond op 10 Nm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 20:10 #19 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Gevraagd deskundig advies.
't Is allemaal ook zo verwarrend. Er zijn zoveel verschillende manieren om aanhaalmomenten aan te geven.
Ik ben bezig met het differentieel van de Benz, hier praten ze weer over 20-25 cmkp (ongeveer 2 Nm). Gek wordt je ervan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2014 21:16 #20 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Gevraagd deskundig advies.

GranTurismo schreef : Oh, maar ik bedoel het ook niet kwaad hoor. En Erick weet dat wel.


Dat weet ik nog niet :punk:









:lol: _O- tuurlijk weet ik dat :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.